Podle návrhu ministrů by kamiony neměly jezdit v pátek od 15:00 do 18:00 a v neděli by mohly vyjet až po desáté večer. I když jde v porovnání s ostatními návrhy o mírné řešení, dopravcům se páteční omezení nelíbí. Pohrozili dokonce stávkami.
Jeden ze čtenářů iDNES.cz se zástupce dopravců ptal na důsledky pátečního zákazu. Dozvěděl se například, že v době zákazu nebudou stačit parkovací místa.
Do práce se řidiči mohou dostat až v úterý
Doba zákazu také prý koliduje s nařízenými časy pro odpočinek řidičů. "Na vykládku se možná dostane v sobotu ráno (...), za rodinou možná v sobotu přes den," napsal. Do práce by tak řidič mohl při dodržení povinné doby odpočinku nastoupit možná až v úterý.
Dopravci ze sdružení ČESMAD premiéru Mirku Topolánkovi 11. 9. představili vlastní návrh. Místo zákazu jízd by pro kamiony měl platit jen zákaz předjíždění. Premiér slíbil, že o tom bude přemýšlet. Na schůzce byl i ministr dopravy Aleš Řebíček.
"Celoroční omezení v pátek nikde jinde v okolních zemích neexistuje! Rozdíly jsou jen v sobotu a neděli a tomu se vůbec nebráníme," uvedl Špryňar.
. Čtěte odpovědi tajemníkaMartin Špryňar o kamionech |
Jiného čtenáře zajímalo, proč doprava na železnici neplatí poplatky místo za každou tunu jednotně jako kamiony. "To, že je železnice nějakým výrazným způsobem daňově znevýhodněná, je jeden velký mýtus. Žádná studie to zatím neprokázala," odmítl Špryňar poznámku čtenáře, který naznačil, že železnice nemůže konkurovat silniční dopravě.
Zástupci sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia tvrdí, že páteční omezení by je připravilo zhruba o jednu miliardu korun ročně.
Prosazení návrhu považují za tah ministra životního prostředí Bursíka, kterým minulý týden vylepšoval svou pozici před víkendovým sjezdem Strany zelených, na němž posléze obhájil funkci předsedy.