„V posledních letech je vývoj zhruba stabilní, čísla se příliš neliší,“ řekla mluvčí Letiště Praha Marika Janoušková. Mírný nárůst přesto v číslech patrný je: průměrné zpoždění letů stouplo meziročně z 10 na 12 minut. Podíl spojů letících na čas klesl z 84 na 80 procent.
„Samozřejmě se do toho promítly i proběhlé stávky či útoky v Bruselu,“ dodala Janoušková. V polovině případů byl důvodem už pozdní přílet letadla.
O zpožděních se mluví v létě i kvůli tomu, že do letadel usedají při cestě na dovolenou lidé, kteří s nimi tak často nelétají a nejsou zvyklí na to, že zpoždění jsou běžnou součástí letecké dopravy. V létě kromě většího provozu navíc komplikují situaci ještě častější bouřky, které prodlužují řadě letů trasy. Dopravci navíc ve snaze o co největší vytížení letadla zkracují intervaly a rezervu, kterou na letišti mají pro další let.
Cestovky si ale po letech stížností na častá zpoždění dominantního dopravce Travel Service letos na dochvilnost jeho letů příliš nestěžují. „Vzhledem k mnoha změnám letového řádu na začátku sezony zvládá Travel Service dopravu bez větších komplikací. Stížnosti na zpoždění jsou zaznamenávány pouze u těch klientů cestovek, kteří cestují letecky do zahraničí ojediněle, tudíž nemají představu, že krátké zpoždění letu je po celém světě zcela standardní záležitostí,“ říká Kateřina Petříčková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Dopravci si tříhodinový limit zpoždění hlídají i kvůli tomu, že podle evropského nařízení pak musí cestující kompenzovat.