Zrušili vám let? Chtějte náhradu

Zhruba 250 tisíc cestujících se každoročně nedostane v Evropské unii do svého letadla, ačkoliv na něj mají platnou letenku. Přepravci, hlavně ti levnější, totiž počítají s tím, že hodně lidí svou cestu přeloží nebo se k letu nedostaví, a zbytek se do daného letu nějak vměstná. Tomuto nešvaru se rozhodla zabránit Evropská unie.

Evropský parlament schválil zvýšení kompenzací cestujícím, kteří se kvůli této praxi nedostanou do letadla.

"Je to zaměřeno především na ty aerolinie, které již roky zanedbávají svou odpovědnost vůči cestujícím. Vzkazujeme jim tímto, že bez ohledu na cenu letenky musí být dodržována základní práva spotřebitelů," uvedl člen Evropského parlamentu Brian Simpson.

Zákon ještě musí schválit jednotlivé členské státy, platit by měl začít zhruba za rok. Letecké firmy potom budou muset zaplatit odmítnutým cestujícím při letech do 1500 kilometrů 250 eur, do 3500 km 400 eur a nad 3500 kilometrů 600 eur.

Tyto částky jsou dvojnásobkem doposud vyplácených kompenzací. Aerolinky budou muset také více platit i za zpoždění letů. Pokud u krátkých letů budou muset pasažéři čekat více než dvě hodiny a u dlouhých letů více než čtyři hodiny, budou mít právo vybrat si jiný let nebo si nechat letenku v plné výši proplatit.

Letecké společnosti jim také budou muset nahradit náklady na stravu a ubytování v hotelu. To sice již některé společnosti - například i České aerolinie - dělaly ve snaze udržet si dobré jméno, ale teď to bude jejich povinnost.

Původně byly navrhované sankce ještě vyšší - u nejdelších letů až 1500 dolarů. Zástupci leteckých společností tomu však zabránili argumentací, že to je příliš tvrdý trest.

Rozhodnutí Evropské unie kritizují hlavně levní diskontní přepravci jako Ryannair a Easy Jet. Stěžují si na to, že oznámené zvýšené kompenzace jsou mnohonásobně vyšší než cena jejich letenek. Podle nich to může vést i k tomu, že tyto letenky, o něž je i přes krizi v letectví velký zájem, mohou zdražit až o padesát procent.