První souprava railjet vyrobená ve vídeňském závodě Siemens pro České dráhy.

První souprava railjet vyrobená ve vídeňském závodě Siemens pro České dráhy. | foto: František Vlček, MAFRA

Dráhy hlásí téměř dvoumiliardovou ztrátu, dluhy přesáhly 34 miliard

  • 151
Skupina České dráhy loni prodělala téměř dvě miliardy korun, ale řada provozních čísel vykazuje zlepšení hospodaření. Firmě loni zhoršily výsledky intervence České národní banky i nesplněný plán prodejů nemovitostí. Klíčový byznys v osobní dopravě zůstává nadále ve ztrátě. Do plusu se naopak dostalo ČD Cargo.

Vyplývá to z výsledků, které ve středu České dráhy zveřejnily ve výroční zprávě. Čistá ztráta Skupiny ČD stoupla z 1,594 na 1,953 miliardy korun. Náměstek generálního ředitele drah pro ekonomiku a techniku Pavel Krtek však i tak považuje čísla za relativně dobrá. "Čekali jsme horší výsledky, především kvůli některým mimořádným vlivům," řekl Krtek, který nastoupil do Českých drah až letos a na výsledky loňského roku tak neměl vliv.

Podle něj například jen kvůli intervenci ČNB prodělaly samotné České dráhy nakonec 639 milionů korun na kurzových ztrátách, řadu nových vozidel kupuje firma v eurech, stejně tak i velkou část dluhopisů má v měně eurozóny. Firma si navíc účetně zhoršila výsledek o dalších 657 milionů korun vytvořením opravných položek na dlouhodobý majetek, k zásobám, pohledávkám a také vytvořením rezerv na některé soudní spory.

Čím dál víc musí dráhy vynakládat i na splátky dluhů. Jen loni představovaly finanční náklady na splácení úvěrů a dluhopisů na nákup vozidel 741 milionů korun, celkový objem úvěrů a půjček Skupiny ČD včetně leasingů dosáhl 34,6 miliardy. Zadlužení má letos kulminovat, šéf drah Daniel Kurucz čeká snižování zadlužení po roce 2016.

Jen pro srovnání: stát a kraje ročně do drah pošlou dvanáct miliard korun na objednané vlaky. Podle Krtka dráhy zvažují další dluhopisy, které by snížily hlavně krátkodobé zadlužení ve prospěch dlouhodobého.

Firma je hospodářsky efektivnější, říká Krtek

Pavel Krtek zlepšení hospodaření Skupiny ČD dokládá například na ukazateli EBIT, tedy provozním výsledku hospodaření před úroky a zdaněním. Ten loni vzrostl  z -537 na -174 milionů korun. Provozní výsledek hospodaření bez odpisů a nákladů na amortizaci Skupiny ČD byl loni 5,6 miliardy korun. Odpisy ale v posledních letech kvůli velkým investicím do nových vozidel výrazně rostou. "Snížení provozní ztráty je velmi dobrý signál. Firma dokázala být hospodářsky efektivnější v tom, co je hlavním předmětem podnikání," dodal Pavel Krtek. 

Výsledek loňského roku mají téměř na půl rozděleny dva managementy: sedm měsíců vedl dráhy Petr Žaluda, pět Dalibor Zelený. Čistě účetně vypadá výrazně lépe hospodaření za Žaludy, kdy firma vykázala EBIT za první pololetí v plusu. Nevytvářela ale opravné položky, ani nemusela bojovat s oslabením koruny. Navíc výrazně hůř, než byl plán, dopadly prodeje nemovitostí. Právě prodeje budov a pozemků přitom drahám v minulosti výrazně hospodaření vylepšovaly. Dráhy letos počítají s tím, že se jim podaří se státem dojednat převod nádraží na Správu železniční dopravní cesty a získat tak řádově miliardy korun. 

Do plusu se loni dostalo ČD Cargo, o jehož budoucnosti se ještě loni mluvilo jako o velmi nejisté. Nákladová dieta a propuštění tisíce lidí ale nakonec dovedlo firmu k zisku před zdaněním (podle IFRS) 917 milionů korun. I díky tomu firma věří, že věřitelé nepřijdou na začátku června s požadavkem na splacení dluhopisů a budou je držet další dva roky.