Kolínská automobilka TPCA by kvůli výpadku dodávek musela zastavit výrobu. Ilustrační foto.

Kolínská automobilka TPCA by kvůli výpadku dodávek musela zastavit výrobu. Ilustrační foto.

Ztráty kvůli plynu firmám nikdo neproplatí

  • 68
Desetitisíce zaměstnanců doma, zastavené linky, výrobní pece a milionové ztráty pro české firmy. Tak nějak by vypadal krizový scénář v případě, že se rychle nepodaří obnovit dodávky plynu z Ruska. Odběratelům, u nichž by došlo k omezení spotřeby plynu, by nikdo ztráty neuhradil.

Energetický zákon mluví jasně. Vyhlášení stavu nouze znamená méně plynu pro velké odběratele, ti však zároveň nemají právo na náhradu škody.

Krizový scénář v Česku zatím sice nehrozí, například na sousedním Slovensku, které je plně závislé na plynu z Ruska, ale firmy s nedostatkem plynu bojují už od včerejška.

I České firmy připravují krizové scénáře

Ještě v noci na dnešek zaměstnanci automobilky KIA na Slovensku montovali auta, dnes už sedí doma. A v bačkorách zůstanou i v pátek. Zastavily se totiž pece, ve kterých se vyrábějí karoserie. Velké firmy měly od včerejška 24 hodin na to, aby zásadně omezily spotřebu plynu, která je pro řadu z nich nutná k výrobě.

Je zřejmé, že část firem vládní nařízení nedodržela. - o situaci slovenských firem čtěte více zde

Omezení dodávek plynu přichází v době, kdy se nejméně hodí. "Nemáme to vypočteno ani to není věc, kterou budeme publikovat, ale ještě včera jsme vyrobili okolo 700 aut, dnes už žádné," sdělil ve čtvrtek iDNES.cz mluvčí KIA na Slovensku Dušan Dvořák. Kvůli finanční krizi přitom automobilka už nyní vyrábí o 200 aut denně méně.

Česko má zatím plynu v zásobnících dost, přesto ale některé firmy připravují krizové scénáře. "Krok číslo jedna je, že bychom museli zastavit výrobu a udržovat teplotu vany," říká mluvčí výrobce autoskel AGC Petr Maxa. Firma v Česku zaměstnává 1 200 lidí.

V horším případě by musela AGC vypustil vanu na výrobu skla. "Na to nechceme ani ze srandy myslet. Vypustit vanu by znamenalo, že se z toho budeme dostávat měsíce, ale spíš roky," dodal Maxa. Podobně jako u většiny velkých výrobců je u AGC přechod na jiná paliva nemožný.

Ztráty TPCA? Každou minutu jedno auto

"V případě, že bude vyhlášen jiný regulační stupeň, tak nás to postihne," říká Radek Kňava, mluvčí automobilky TPCA, která jako jediná z výrobců v Česku přes finanční krizi zatím jede naplno.

"Ztráta by byla adekvátní tomu, co bychom nevyrobili. To je každých 56 vteřin jedno auto. Denně by to bylo 1 160 automobilů," vypočítává mluvčí kolínské automobilky TPCA Radek Kňava. Většina ze 3 500 zaměstnanců by zůstala doma.

"O ztrátách v tuto chvíli nechceme spekulovat a vyvolávat vlny na straně našich odběratelů. Největší potíže by měly takové provozy, jako je kovárna, která opracovává výkovky pro další strojírenské zpracování," sdělila iDNES.cz mluvčí Vítkovice Holding Eva Kijonková.