Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Noční vlaky Českých drah prodělávají čím dál víc, ztrátu doplácí stát

  • 106
Noční vlaky do okolních zemí Českým drahám loni prodělávaly podstatně víc než v minulých letech. I přes velkou redukci objednaných nočních spojů za ně stát zaplatil o polovinu navíc, v přepočtu na kilometr dvakrát tolik.

Vyplývá to z výkazu skutečné ztráty za rok 2015, který České dráhy (ČD) musí předkládat ministerstvu dopravy. Server iDNES.cz ho získal na základě žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Noční spoje jsou nejrychleji zdražující položkou ve zhruba čtyřmiliardovém rozpočtu ministerstva dopravy na objednané vlaky ČD. Noční vlaky podle ČD loni prodělaly 124 milionů korun, za každý ujetý kilometr 184 korun. To představuje meziroční nárůst ztráty o 225 %. Objem objednaných vlaků přitom klesl o třetinu, především kvůli zrušení nočního rychlíku Excelsior z Chebu do Košic.

Velký test vlaků: jak se jezdí po nejlevnější trati v Evropě

České dráhy tvrdí, že meziročně nejde náklady na noční vlaky porovnávat, protože ještě v roce 2014 jezdil zmiňovaný Excelsior. „Ale obecně pochopitelně bojujeme o zákazníky s konkurencí, což je logický důsledek otevření trhu,“ řekl mluvčí ČD Radek Joklík.

Za zvýšením ztráty může být i nástup soukromé konkurence na tratích na Slovensko, do Košic začaly jezdit přes noc spoje RegioJetu i Leo Expressu. ČD se i přes čísla ve výkazu tento týden pochlubily zprávou, že jim roste počet lidí v autovlacích, které jsou součástí nočních spojů.

Podle výkazu ztrát jednotlivých linek loni klesla ztrátovost na kilometr u necelé poloviny rychlíkových linek. Velký pokles zaznamenala například expresní linka mezi Děčínem, Prahou, Brnem a Břeclaví. Ta se stala už pro ČD nejméně prodělečnou trasou, především díky nasazení railjetů a většímu zájmu o cesty z Prahy do Berlína. Na každém kilometru této trasy společnost prodělala 70 korun, průměrně loni dálkové vlaky prodělávaly na každém kilometru 129 korun.

České dráhy na této trase zaznamenaly růst počtu cestujících nejen díky novým vlakům, ale i zkrácené době jízdy: vlaky mezi Prahou a Brnem se loni časově srovnaly s autobusy, řada lidí navíc preferuje vlak kvůli probíhající modernizaci D1. Naopak zastávkové rychlíky mezi Prahou a Brnem přes Pardubice loni ztrátu zvýšily.

Absolutně nejvíc peněz šlo loni na linku Ex2, což jsou vlaky EC/IC/Ex z Prahy do Žiliny přes Vsetín a do Zlína. Za ně stát loni zaplatil 377 milionů korun. Financování těchto vlaků dlouhodobě kritizují soukromníci, kterým vadí souběh s velkou částí trasy jejich nedotovaných vlaků.

„Do vyšších nákladů se promítly opravy vyšších stupňů na vozidlech, nasazení lokomotiv ZSSK 361 a s tím související trakční odpočty a také růst osobních nákladů v souladu s růstem mezd,“ dodal Joklík.

Na post nejztrátovějších rychlíků na kilometr se loni vrátily vlaky z Prahy do Rakovníka, kde každý ujetý kilometr vytvoří ztrátu 206 korun.

Kolik stát doplácí na vlakové linky
ČísloLinkaZtráta (mil. Kč)Ztráta (Kč/vlkm)
1Praha - Ostrava - PL/SK62,7138,5
2Praha - Zlín - SK376,9179,9
3D - Ústí n.L. - Praha- Brno - A/SK329,470,3
4A/SK - Břeclav - Ostrava -PL73,570,3
5Praha - Ústí n.L. - Cheb181,1181,1
6Praha - Plzeň - Cheb - D347139,2
7Praha - Č. Budějovice - A299,5151,3
8Brno - Ostrava - Bohumín248,3141,2
9Praha - Havlíčkův Brod - Brno/Jihlava281,7144,9
10Praha - H.Králové - Letohrad - PL242,9153,6
11Brno - Jihlava - Č. Budějovice - Plzeň298155,6
12Brno - Olomouc - Šumperk/Jeseník109,5130,1
13Brno - Břeclav - Olomouc121112
15Ústí n. L. - Liberec77,5126
18Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice251,7135,7
19Praha - Pardubice - Brno188,1123,5
20Praha - Ústí n.L. - Děčín107,2107,2
21Praha - Turnov - Tanvald76142,5
22Kolín - Česká Lípa - Rumburk69,9124,5
23Kolín - Ústí n.L.83,2110,4
24Praha - Rakovník65,7206,5
26Praha - Písek - Č. Budějovice91149,4
27Ostrava - Krnov - Olomouc/Jeseník96,2149,4
28Noční spoje124,2184,6
29Cheb - Pomezí n.O. - D6,9174,9
Zdroj: Ministerstvo dopravy