Stavba automobilky je podle Kima Do-tomase, hlavního právníka české pobočky Hyundaie, tak náročný proces, že firma chce zůstat v České republice natrvalo.
"Považujeme za důležité o tom hovořit, protože mnoho lidí mělo pochybnosti, zda tady zůstaneme dlouho. Jestliže investujeme do automobilky takový objem peněz, pak z této země nemůžeme odejít," vysvětlil.
Stavbu první evropské továrny firmy Hyundai podle sílící koruna nijak zvlášť neohrožuje, protože její objem je definován v eurech.
Podle něj je zařízení pro výrobu automobilů tak složité a těžké, že ho nelze přestěhovat do jiné země. "Jsou případy, že se investoři stěhují, ale oni dělají malé věci, kdežto my děláme auta a jejich výroba náročná," dodal.
Výroba bude probíhat pomocí robotů, které jsou takřka nepřemístitelné. Lisy o kapacitě 5 tisíc tun mají životnost do první generální opravy 30 let a jejich předčasná demontáž a přemístění jsou vyloučeny.
Náklady na přestěhování takové továrny jsou podle firmy Hyundai vyšší než náklady na vybudování nového závodu. Společnost Hyundai Motor Company má výrobní závody v Číně, Indii a Spojených státech amerických.
Investice dosáhne výše asi 1,3 miliardy eur (37 miliard korun). Největší kus z této částky spolkne nákup strojů. Sleva na daních dosáhne zhruba 1,3 miliardy korun, Hyundai dostane i dotace na jedno pracovní místo ve výši 200 tisíc korun. Celkem by tak na vytvoření avizovaných 3 tisíc míst mohl dostat až 600 milionů korun.
Další pomoc, kterou firmě poskytl stát, je prodej pozemků za nižší cenu.
Kvůli pobídkám šetřil smlouvu s Hyundaiem také antimonopolní úřad, ten ale žádné pochybení nenašel. - více zde