„Legislativní úprava o povinnosti leteckých dopravců bezplatně na palubě přepravovat zvířata pro emocionální podporu platí ve Spojených státech. V České republice ani v Evropské unii obdobná zákonná úprava zavedena není,“ řekl iDNES.cz Daniel Šabík, tiskový mluvčí Českých aerolinií. „Nicméně toto ustanovení se vztahuje i na evropské dopravce provozující letecké spoje do Spojených států a zpět,“ dodal.
KVÍZ: Kolik lidí má fóbii z létání a které aerolinky mají v logu ptáka? |
ČSA bezplatně na palubě přepravují pouze asistenční psy cestujících se zrakovým postižením nebo s omezenou schopností pohybu, kteří jsou na jejich doprovodu závislí.
Zvířata pro emocionální podporu však podle zákonů USA stojí na roveň asistenčním zvířatům, a tak pro ně platí i stejná pravidla. Na rozdíl od asistenčních zvířat však nebývají speciálně trénovaná.
Jejich využití leží především v oblasti psychického zdraví majitelů. Pomáhají například snížit hladinu stresu lidem s posttraumatickou poruchou nebo upevňují pocit bezpečí lidem s úzkostmi. Nemají však žádný speciální výcvik ani certifikát, a tak je velmi snadné svého mazlíčka za takové zvíře jen prohlašovat.
Jediné, co je potřeba, je potvrzení od pověřeného doktora, že člověk zvíře pro emocionální podporu potřebuje. Tyto certifikáty některé americké internetové stránky nabízí za 50 – 150 dolarů (přibližně 1 až 3 tisíce korun). Stránky slibují jejich okamžité zaslání poštou.
Zvířata na palubě často působí potíže
Průzkum americké Asociace stevardů, zveřejněný na začátku letošního září, potvrzuje, že více zvířat znamená více problémů. Přes 60 procent dotázaných letušek a stewardů mělo při alespoň jednom letu se zvířaty pasažérů potíže.
Asistenční zvířeJako asistenční zvíře se nejčastěji využívá pes. Musí umět základní povely poslušnosti a další úkony dle potřeb klienta. Cena asistenčních psů se podle webu helppes.cz nejčastěji pohybuje kolem 250 000 Kč. Pod tuto kategorii spadají zvířata signální (pomáhající sluchově postiženýn), vodící (pro nevidomé) a zvířata pro tělesně postižené. |
Někdy museli poskytnout pasažérům, usazeným vedle zvířat poskytnout kyslíkovou masku, protože měli alergickou reakci. Jindy zase zvířata, která měla druhým ulevovat od stresu, sama ve stresu někoho pokousala.
„Tohle rozsáhlé zneužívání systému ho ničí a tratí na tom lidé, kteří opravdu potřebují pomoc. Dnes se na každého, kdo si přivede do letadla zvíře, všichni dívají podezřívavě,“ řekla listu The Economist Sara Nelsonová, prezidentka Asociace stewardů.
České aerolinie na rozdíl od amerických se zvířaty na palubě potíže nemívají. „S přepravou živých zvířat máme dobré zkušenosti, zájem cestujících o tuto službu roste,“ svěřil se Šabík. „Pokud bych srovnal loňský a předloňský rok, meziročně registrujeme větší počet přepravených zvířat, obdobný trend sledujeme i v letošním roce.“