Navrhuje to ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), které tak chce omezit nekalé praktiky při předváděcích akcích.
"Připravili jsme opatření, která mají okrádání spotřebitelů zabránit. Společným postupem MPO, kontrolních orgánů a spotřebitelských organizací tak zamezíme poškozování zákazníků," uvedl ministr Martin Kuba.
Firmy i jednotlivci, kteří předváděcí akce pořádají, budou mít nově ohlašovací povinnost. Podle navržené novely zákona o ochraně spotřebitele bude každý prodejce povinen ohlásit ČOI 15 pracovních dnů před konáním prodejní akce adresu a místo, kde bude akce uskutečněna, datum, časový harmonogram a předmět akce.
Podvedeným a zmanipulovaným lidem pomůže ombudsman
Součástí ohlašovací povinnosti budou také údaje o organizátorovi. Stejné údaje bude muset pořadatel uvést i v nabídce k účasti, kterou rozešle spotřebitelům. Prodejce také bude muset konkretizovat, jaké zboží či služby bude na akci nabízet. Za porušení těchto povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta.
Více o předváděcích akcích: |
MPO chce také vytvořit systém "spotřebitelského ombudsmana", podílet se na něm má 227 obecních úřadů a ministerstvem finančně podporované nevládní spotřebitelské organizace.
Lidé, kteří doplatili na účast na předváděcích akcích, se budou moci obrátit na živnostenský úřad, kde dostanou informace o možnostech dalšího postupu.
Získají tam například formuláře pro odstoupení smlouvy. Legislativní úpravy zákazu řetězení živností a ohlašovací povinnosti by měly podle MPO nabýt účinnosti na podzim.
Kontroloři na akce bez policie nesmí
Firem, které oslovují zejména důchodce s předváděcími akcemi, je v ČR asi 500. Tyto akce fungují v Česku sice 20 let, ale agresivita se k nim přidala až v posledních sedmi letech a stále se stupňuje. Už několik týdnů se také objevují po celé zemi podpisové archy "Petice proti šmejdům". Organizátorům petice se například nelíbí, že ČOI nemá možnost pořizovat audiovizuální záznam přímo v sálech a že bez policie tam její inspektoři nesmí.
ČOI uložila v letošním prvním čtvrtletí za použití nekalých obchodních praktik na předváděcích akcích pořádajícím firmám pokuty za 5,4 milionu korun. Porušení zákona zjistila v 81 procentech případů.
"Nekalých obchodních praktik na předváděcích akcích, včetně agresivních, přibylo," uvedl v dubnu ústřední ředitel ČOI Vladimír Velčovský. Nejvyšší pokutu, 1,8 milionu korun, dostala Česká reklamní společnost. Celkem inspektoři v prvním kvartále roku provedli 113 kontrol, porušení předpisů zjistili v 92 případech. ČOI provinilcům uložila celkem 37 pokut.