Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

D1 Express jezdí ze tří čtvrtin prázdný, přiznaly poprvé dráhy

  13:45
Ani téměř rok po spuštění se Českým drahám nepodařilo dostatečně zaplnit D1 Express cestujícími, a proto v prosinci skončí. Dráhy poprvé přiznaly, že vlakem jezdí málo lidí: vozy jsou obsazené v průměru ze čtvrtiny, každý vlakem jede kolem šedesáti lidí, což je v podstatě kapacita jednoho autobusu. Při takovém nezájmu lidí jsou D1 Expressy ztrátové.

D1 Express Českých drah vyjíždí z pražského hlavního nádraží. Cestu z Prahy do Brna zvládá za 2 hodiny a 35 minut. | foto: České dráhy

Malou obsazenost D1 Expressů přiznal generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený na setkání s odboráři. "Budou zrušeny D1 expressy s 23 % až 25 % průměrnou obsazeností," citoval Zeleného týdeník Odborového sdružení železničářů Obzor. Obsazenost D1 Expressů je tak na stejné úrovni, jaké ČD dosahují v celorepublikovém průměru všech svých vlaků.

Podle Zeleného D1 Expressy navíc odebírají cestující z jiných vlaků na této trase. "Na vlacích Praha – Brno – Břeclav budeme mít více práce pro naše lidi, protože dojde k posílení souprav o vozy i o personál. Namísto jídelních vozů tam přijdou bistrovozy, které stáhneme z D1 Expressů," dodal Zelený.

Křišťálová lupa

Dráhy dosud oficiálně vysvětlovaly konec D1 Expressů tím, že se chystá velká výluka mezi Úvaly a Běchovicemi a k omezení už dochází i u Ústí nad Orlicí (vyjádření drah čtěte zde).

Stát na Expressy nepřispívá

D1 Express je po pendolinech druhým ryze komerčním projektem drah, u kterého stát nijak nepřispívá na jeho ztrátovost. Zatímco ostatní vlaky drah mezi Prahou a Brnem jezdí s příspěvkem od státu ve výši přes sto korun za ujetý kilometr, na D1 Express stát přispívá podobně jako u jiných komerčních spojů na železnici či u autobusů jen na povinně nařízené slevy pro studenty či postižené.

Na nízkou obsazenost vlaků, které jsou výmyslem managementu Petra Žaludy, upozorňoval iDNES.cz několikrát (více čtěte například zde). Ještě v červnu dokonce firma mluvila o tom, že vlaky jsou obsazené ze 40 až 60 %.  Neúspěch D1 Expressů je přitom překvapivý: dráhy investovaly značné sumy do jeho propagace a navíc na vlaky nasadily v podstatě nejlepší vozy, které mají k dispozici.

 Je přitom jasné, že vlak si na sebe nemohl při tak nízké obsazenosti vydělat: jen na poplatcích za dopravní cestu a trakční energii ČD za jednu cestu mezi Prahou a Brnem zaplatí zhruba deset tisíc korun. V součtu se mzdovými náklady či odpisy náklady za jednu jízdu představují nejméně 20 tisíc korun. Dráhy jízdenku přitom prodávají nejdráž za 210 korun, což znamená tržby kolem dvanácti tisíc korun.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Skončí v Česku lyžování? Snad se tak extrémní výkyv počasí už neobjeví, říká expert

4. května 2024

Premium Prosincový sněhový příděl velmi rychle vystřídala obleva, která začala s počátkem jarních prázdnin...

Návyková jako cukr. Aplikace Temu vábí uživatele na psychologické triky

4. května 2024

Čínské internetové tržiště Temu válcuje svět. Důvodem je nadčasový obchodní model. Aplikace využívá...

Soud vyhlásil nad firmou Kovosvit MAS moratorium. Má závazky přes miliardu

3. května 2024  20:10,  aktualizováno  20:35

Českobudějovický krajský soud v pátek v insolvenčním řízení se strojírenskou společností Kovosvit...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...