Ministr zemědělství Marian Jurečka chce působit jako zprostředkovatel diskuze mezi obchodními řetězci a výrobci potravin. Podle všeho nebude mít snadný úkol. Obě znesvářené skupiny se totiž nedokáží shodnout ani na společné terminologii.
Přehled dnešních nejvyšších slevDůležité je znát aktuální promo akce a slevy, mějte po ruce vždy jejich přehled. |
Ilustrují to reakce na zveřejněné rozdíly mezi dodavatelskými a spotřebitelskými cenami, tedy údaj o tom, kolik obchodníci vydělávají na jednotlivých produktech. Čísla, která v úterý prezentovala Potravinářská komora, vypovídají až o stoprocentní přirážce u některých výrobků.
„Marže v některých případech dosahují i sto procent. Řetězce poškozují zákazníka, protože honba za marží a co největším ziskem vede k okrádání zákazníka, který by při spravedlivém podílu marží mohl mít cenu až o dvacet procent levnější,“ říká prezident Potravinářské komory a exministr zemědělství Miroslav Toman. Podle dat komory se s více než stoprocentní přirážkou prodává třeba tvaroh nebo sýr (více čtěte zde).
Kdo podle vás vydělává na potravinách nejvíce?
Obchodníci se však k číslům nechtějí vyjadřovat a komoru kritizují za to, že neuvedla zdroje, ze kterých čerpala. Vadí jim také, že není jasné, co vlastně uvedená procenta znamenají. „O těchto číslech se nemá cenu vůbec bavit, pokud nebudeme vědět, jaké zdroje Potravinářská komora používá. Bavíme se navíc o ekonomických pojmech jako je obchodní přirážka, zisk a marže, které jsou jednoznačné. V tomto případě se však míchají dohromady,“ říká prezidentka Svazu obchod a cestovního ruchu (SOCR) Marta Nováková.
Stoprocentní marže je nesmysl
Potravináři totiž používají slovo marže, zároveň však dodávají, že ve skutečnosti jejich tabulky vypovídají o obchodní přirážce. Mezi oběma pojmy je však rozdíl. Marže se stejně jako přirážka vypočítává z rozdílu mezi nákupní a prodejní cenou, ale na rozdíl od přirážky nemůže být nikdy vyšší než sto procent. Jako základ (tedy 100 %) se totiž bere prodejní cena, nikoliv nákupní.
Ke zmatku navíc nedávno přispěl i prezident Miloš Zeman. Ten prohlásil, že zisková marže řetězců u některých komodit přesahuje 60 procent a vyhlásil proto rovnou řetězcům válku (více čtěte zde).
Ať už jde o přirážku nebo marži, jejich výši u jednotlivého zboží nechtějí potravináři komentovat. Vyjadřují se pouze k průměrné marži. „Podíl obchodní marže na tržbách za zboží se pohybuje v průměru okolo 20 procent,“ uvádí například mluvčí prodejen Globus Pavla Hobíková. SOCR se pak odvolává na oficiální data Českého statistického úřadu, který uvádí obchodní marži v rozmezí od 20 do 23 procent.
Obchodníci však také upozorňují, že marže se nerovná zisk. Z marže musí ještě uhradit veškeré náklady a zisky se tak podle jejich vyjádření pohybují mezi 1,5 až 4 procenty. „Obchodníci jsou na tom ziskově hůře, než zpracovatelé a významně hůře než zemědělští producenti,“ dodala Nováková.
Zboží | Cena pro dodavatele po odečtení slev | Prodejní cena s DPH | Prodejní cena bez DPH | Přirážka Kč | Přirážka % |
---|---|---|---|---|---|
Rohlík | 1,00 | 1,57 | 1,36 | 0,36 | 35,62 |
Lovecký salám | 99,04 | 170,43 | 148,20 | 49,16 | 51,00 |
Tvaroh (kg) | 54,21 | 124,90 | 108,61 | 54,40 | 100,53 |
Máslo 250g | 25,93 | 44,73 | 38,90 | 12,97 | 50,10 |
Mléko 1l polotučné | 11,93 | 19,40 | 16,87 | 4,94 | 41,30 |
Ochucené sýry regál (kg) | 97,26 | 231,20 | 201,04 | 103,78 | 106,71 |
Eidam 45 % a 20 % | 93,14 | 189 | 164,35 | 71,21 | 76,36 |
Zdroj: PK ČR. Započteny jsou i slevy, bonusy a poplatky. Ceny jsou kalkulovány bez DPH. Uvádíme průměrné hodnoty vypočtené z cen až šesti řetězců. |