Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

O pověst Skansky se přel i s Bártou. V branži má Ťok renomé férového hráče

  12:08
Babišův kandidát na ministra dopravy Dan Ťok má pověst člověka, který ve stavební branži, pověstně nasáklé korupcí, hrál podle pravidel. Má za sebou bohaté zkušenosti z vedení průmyslových firem a téměř osm let ve stavebním obrovi Skanska. Jako ministr proto může čelit nařčení ze střetu zájmů.

Novým ministrem dopravy bude Dan Ťok. Od roku 2008 je generálním ředitelem stavební společnosti Skanska. | foto: Viktor ChladMAFRA

„Skanska byla dlouhá léta součástí kartelu stavebních firem. Pan Ťok přišel a firmu změnil. Po jeho nástupu už není firmou, která byla součástí kartelu. Začala soutěžit na cenu, přestala platit pravděpodobně korupční peníze, kvůli tomu ale ztratila zakázky. V tom je velký přínos pana Ťoka. Nevím ale, zda má koncepci na změnu celého resortu, tedy i železnice,“ řekl iDNES.cz šéf holdingu Student Agency Radim Jančura.

Kromě plýtvání a korupce na železnici by se podle něj musel Ťok vypořádat i s otevíráním tratí konkurenci do roku 2019.

Daniel Ťok, vystudovaný inženýr Vysokého učení technického v Brně, měl mnoho profesních zastávek v top managementu průmyslových a energetických firem. Vedl například průmyslovou divizi KKCG miliardáře Karla Komárka nebo českou a slovenskou pobočku energetického koncernu Alstom.

Otřesy v dopravě

Ťok už od Andreje Babiše jednou dostal nabídku vést Ředitelství silnic a dálnic, ale odmítl ji. A v roce 2011 odmítl i vstup do politiky, ke které se občas vyjadřoval. Letos v únoru například kritizoval stav ministerstva dopravy. „Jsem tu šestým rokem, a kolik jsem zažil ředitelů ŘSD a ministrů dopravy, to je neuvěřitelné. Nehledě na to, že lidé, kteří odváděli dobrou práci, byli z ředitelství silnic vyhnáni. Nyní se tam dva manažeři vrátili, což je dobrá zpráva. Obávám se ale, že je tahle organizace personálně vyprahlá,“ řekl Lidovým novinám.

Ťok v minulosti vystoupil proti údajným machinacím kolem zadávání stavebních zakázek. „Skanska se rozhodla, že chce na tomto trhu změnit chování a jednat transparentně. A je za to připravena zaplatit nějakou cenu. Tou může být i fakt, že nám dočasně poklesnou zakázky, s těmito problémy se potýkáme,“ řekl v roce 2011 serveru Aktuálně.cz.

O dopravě něco ví, radují se odborníci

Podle Václava Matyáše ze Svazu podnikatelů ve stavebnictví byl resort dopravy v posledních letech neprofesionálně řízen, změnu by proto uvítal. „Je to konečně člověk, který o tom opravdu něco ví. Prošel si stavebnictvím, vnímá problémy z pohledu investic, výstavby dopravní infrastruktury, vidí problémy čerpání peněz z EU a má na to,“ uvedl. Také podle něj má smysl pro fair play v soutěžích. „Je ale nebezpečím, že se bude skloňovat střet zájmů a jakékoliv vítězství Skansky v soutěžích bude zpochybňováno,“ dodal Matyáš, který se s Ťokem dobře zná. Dopravní situaci nazval marasmem a místo ministra radioaktivním křeslem. „Bojím se, že bude předmětem nekvalifikovaných útoků a neobjektivní kritiky,“ dodal.

„Ministerstvo dopravy a rovněž jeho investorské organizace potřebují především stabilitu, která mu dlouhodobě chybí. V rámci tohoto resortu se realizuje výstavba klíčové infrastruktury, jejíž příprava trvá v řádu několika let. Pozice ministra vyžaduje určité znalosti z přípravy a realizace výstavby, a pokud ji bude po dlouhé době zastávat člověk, který se v sektoru již řadu let pohybuje, navíc má zkušenosti z prostředí mezinárodní společnosti, resortu by to mohlo pomoci vyřešit některé problémy, které se nakumulovaly za období předchozích let,“ prohlásil ředitel analytické společnosti CEEC Research Jiří Vacek, který situaci v českém stavitelství dlouhodobě monitoruje.

Kvůli cedulím u dálnice se Skanska bránila u soudu.

Skanska patří mezi největší stavební firmy v ČR, loni však musela řešit vážné pochybení manažerů, kvůli kterým přišla řádově o stovky milionů korun. Kvůli mezerám v systému a nedostatečné kontrole se divizi betonových konstrukcí naoko zlepšovalo účetnictví tím, že se nadhodnocovaly zásoby.

Skanska patřila v uplynulých letech (i před Ťokovým příchodem) k významným dodavatelům dopravních staveb, s ministerstvem dopravy nebo jeho podřízenými organizacemi ale vedla i několik výrazných sporů. Například letos vydal rozhodčí soud verdikt, podle kterého Skanska musí vrátit desítky milionů korun, které získala nesprávným účtováním valorizací za práce na stavbě dálnice D47.

Do výrazného sporu se Ťokem vedená firma dostala v roce 2011 s tehdejším ministrem dopravy Vítem Bártou. Jeho úřad tehdy nechal u některých dálnic (například D11) postavit tabule, jež upozorňovaly na údajnou nekvalitní práci Skansky. Firma se bránila u soudu, který přikázal značení odstranit.

Kandidát na ministra dopravy Dan Ťok by chtěl resort stabilizovat:

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

No nekupte to. V Amsterdamu nabízejí parkovací místo za půl milionu eur

4. května 2024  13:06

Není tohle výhodná koupě? Jeden realitní portál v Nizozemsku nabízí v centru Amsterdamu prodej...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...