Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vánoční reklamy: Britové mistrně čarují s emocemi, v Česku se jen šetří

  7:00
Britské řetězce si tvrdě konkurují a platí to i o reklamě. Vánoční spoty se letos obzvlášť povedly. Řetězec Sainsbury’s oživil knižní příběh kocoura Moga, který v domě rodiny Thomasových vyvolá lavinu nešťastných událostí. Obchodní dům John Lewis zase dojal příběhem o osamělém staříkovi na Měsíci.

Silný příběh, dojemná hudba a filmová výprava. To jsou společné jmenovatele dvou úspěšných letošních vánočních reklam, které si lidé budou zřejmě ještě dlouho pamatovat. Vysoko je hodnotí i odborníci z reklamního trhu.

Reklamní agentura Abbott Mead Vickers BBDO vymyslela maloobchodnímu řetězci Sainsbury’s napůl animovaný, napůl hraný příběh o zapomnětlivé kočce Mog, která způsobí v domě poprask, nakonec však Vánoce zachrání. „Reklama skutečně nikoho neurazí, přitom je vtipná a ještě navazuje na tradici společných rodinných vánočních čtení,“ hodnotí kreativní ředitel agentury Konektor Martin Charvát.

Kontroverzní reklama britského řetězce Sainsbury’s.

Loňská vánoční reklama řetězce však vyvolala kritiku, ukazovala totiž společné slavení Vánoc německými a britskými vojáky na západní frontě v roce 1914. Řetězec se nevyhnul nařčení, že zneužívá tak významný historický moment pro komerční účely.

Letošní spot řetězce Sainsbury’s, v němž ožívá známý dětský kočičí hrdina Mog, má oproti ní mírumilovný tón. Moga už před lety představila dětem spisovatelka Judith Kerrová, v roce 2002 se však kocour odebral na věčnost v knize Sbohem, Mogu. Letos agentura požádala anglickou spisovatelku, aby napsala nový vánoční příběh, který má i knižní podobu a slouží jako kampaň na podporu čtení dětí. Ve svých reklamách se drží Sainsbury’s motta „Vánoce se mají sdílet“.

Sainsbury’s je druhým největším řetězcem supermarketů ve Velké Británii po Tesku s tržním podílem necelých 17 procent. Reklamní tváří řetězce byl od roku 2000 deset let slavný kuchař a aktér řady televizních show Jamie Oliver. Podle Wikipedie inkasoval za tuto roli ročně 1,2 milionu liber, tedy 45 milionů korun, řetězci to však podle odhadů přineslo v tržbách dodatečných 37 miliard korun. Spolupráce kuchařské hvězdy s řetězcem skončila v roce 2011.

Češi umí spíš rozesmát než dojmout

Další letošní vydařenou britskou vánoční reklamou je „Muž na měsíci“, který propaguje Obchodní domy John Lewis. Ty jsou podobně jako Sainsbury’s jedním z největších maloobchodních prodejců, který se původně zaměřoval na vyšší střední třídu a movitější klientelu, později však začal cílit i na střední třídu.

Reklama ukazuje dojemný příběh odloučení holčičky a starého muže na Měsíci, který však nakonec dostane dárek a s ním vzkaz, že na něj myslí. Podle Charváta nám reklama říká to, co všichni víme, že o Vánocích bychom měli být všichni pohromadě, ale říká to tak, jak to ještě nikdo neřekl. „Je to dojemné a to je dobře, protože dojímat se na Vánoce je v pořádku. Zároveň to ani nementoruje, ani citově nevydírá, což bývá úskalí podobných reklam,“ uvedl.

Kultovní reklamy

Redakce iDNES.cz představila v seriálu kultovní reklamy slavné české novodobé spoty. Podívejte se ZDE

„V ČR se takových reklam točí čím dál tím méně, protože vyžadují pečlivou přípravu a velkorysou produkci, aby se tvůrci mohli soustředit jen na celkové vyznění a dopad. A ne na to, jak se to dá udělat co nejlevněji. Ovšem právě na příkladu značky John Lewis je vidět, že i velkorozpočtové reklamy se stále mohou vyplatit,“ říká.

„Dojemné příběhy nám nikdy moc nešly, my excelujeme v humoru, často i dost černém,“ srovnává Charvát s českou produkcí. Možná nejznámějším a nejpovedenějším tuzemským spotem je „prasátko“ od Kofoly (více o této reklamě zde).

Z reklam na John Lewis se stal na britském trhu vánoční fenomén. Od roku 2009 je připravuje agentura Adam & EveDDB. Agentura používá zdánlivě jednoduchý recept: dobrý příběh, doplněný emocionální hudbou, což bývá přearanžovaná známá skladba. Výraznou byla například reklama z roku 2011 s otočením vánočních stereotypů.

Silnou reklamou se letos prezentoval také německý řetězec Edeka. Vypráví příběh staršího muže, který rozešle svým dětem parte, aby je opět po letech dostal k jednomu stolu (o reklamě čtěte více zde).

Všechny zmíněné spoty jsou poměrně dlouhé, zhruba dvě až tři minuty. Podobně dlouhé reklamy se rovněž na českých obrazovkách neobjevují. „Snaží se zviditelnit delším formátem, jsou to filmové příběhy, nejde to vykreslit ve třiceti vteřinách. Nepamatuji si, že bych v Česku viděl minutovou reklamu. U nás velké výpravné reklamy chybí,“ tvrdí Miroslav Pomikal z Young & Rubicam.

Zadavatelé v tuzemsku ve srovnání se zahraničím na vánočních reklamách možná trochu šetří. „Myslím, že je to promeškaná příležitost. Lidé jsou emočně otevření, slyšeli by na něco, co by se jim během roku těžko doručovalo,“ dodal.

Vánoční iDNES.cz
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Skončí v Česku lyžování? Snad se tak extrémní výkyv počasí už neobjeví, říká expert

4. května 2024

Premium Prosincový sněhový příděl velmi rychle vystřídala obleva, která začala s počátkem jarních prázdnin...

Návyková jako cukr. Aplikace Temu vábí uživatele na psychologické triky

4. května 2024

Čínské internetové tržiště Temu válcuje svět. Důvodem je nadčasový obchodní model. Aplikace využívá...

Soud vyhlásil nad firmou Kovosvit MAS moratorium. Má závazky přes miliardu

3. května 2024  20:10,  aktualizováno  20:35

Českobudějovický krajský soud v pátek v insolvenčním řízení se strojírenskou společností Kovosvit...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...