Minulý rok představoval pro výstavbu infrastruktury velké oživení po chudších krizových letech. Začalo se s výstavbou 136 kilometrů silnic a dálnic. Po letech se dotahovaly projekty, které byly v pokročilé přípravě nebo byly v minulosti přibrzděné či zastavené exministrem dopravy Vítem Bártou.
V letošním roce čeká řidiče výstavba zhruba 200 kilometrů nových silnic a dálnic. Viditelnou změnou může být zejména pokračování rekonstrukce hlavní dálniční tepny D1. Zatímco v roce 2015 se opravovaly tři úseky v celkové délce 15,3 kilometru, letos dopravu zkomplikují práce na šesti úsecích v celkové délce 45 kilometrů.
„Modernizace bude probíhat postupně. Určitě se nestane, že se v březnu omezí provoz na šesti úsecích,“ ujišťuje mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Podle něj se nejpozději v roce 2020 bude jezdit po kompletně nové dálnici.
Investice do železnic2012 : 9,5 - v miliardách Kč Zdroj: SŽDC |
Chystá se rekonstrukce tří úseků D1 na Vysočině, jednoho u Vlašimi a dvou na Moravě.
Začít by měla také výstavba několika úseků dálnice D48 (loni ještě rychlostní silnice R48) u Rychaltic a Frýdku-Místku včetně jeho obchvatu. Dohromady Jde o 24 kilometrů této dálnice. Stroje se začnou houfovat také na třech nových úsecích jihočeské dálnice D3 v celkové délce 30,5 km: Ševětín - Borek, Úsilné - Hodějovice, Hodějovice - Třebonín. V prosinci by se měl otevřít poslední, šestnáctikilometrový úsek dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic.
Železnice zvolní. Loni padl investiční rekord
V bilanci loňského roku vede železniční výstavba. Po hubených letech se dalo mluvit o stavebním boomu, ve kterém dokonce stát marně hledal zájemce o některé zakázky a soutěže musel rušit, protože stavaři už neměli volné kapacity. Tento osud potkal například soutěž na rekonstrukci mostu na trati mezi Brnem a Českou Třebovou za desítky milionů korun.
Za železniční zakázky stát nikdy neutrácel více. Správa železniční dopravní cesty měla zejména díky dočerpávání evropských dotací k dispozici rekordních 50 miliard korun. Z této částky pocházelo přes 37 miliard z EU.
Extrémní byl ale rok také pro cestující, kteří si zvykali na časté výluky a prodloužení dojezdové vzdálenosti. „Nikdy v historii neměla SŽDC k dispozici tolik investičních prostředků. Bylo to znát i na počtu výluk, kdy se železniční síť leckdy dostávala až na hranici propustnosti,“ připustil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Z tohoto pohledu by měl být letošek lepší.
V řeči peněz však bude rok 2016 na železnici chudší. Správa železnic chce proinvestovat 16,3 miliardy korun, naplánováno je 53 staveb. Dokončit se má například modernizace trati z Rokycan do Plzně, kde vzniká nejdelší železniční tunel v zemi. Trať by měla být nejdražší stavbou otevřenou v letošním roce v ceně bezmála pět miliard korun. Dokončit se má i modernizace traťového úseku Praha Běchovice – Úvaly v ceně přes 1,6 miliardy (více čtěte zde).
Stavby na železnici 2016Železniční stavby s plánovaným dokončením v roce 2016
Nejvýznamnější akce plánované v roce 2016
|