Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Baví mě úspěch a když vyděláme peníze, říká Strnad, už nejen zbrojař

  13:00
Czechoslovak Group Jaroslava Strnada je momentálně nejrychleji rostoucí kapitálovou skupinou v zemi. Obrat jeho firem stoupl na více než 13 miliard korun, zisk překročil miliardu. Strnad přitom nevypadá jako investiční žralok. Působí nesměle, mluví tiše, lehce zadrhává. „Jsem nervózní, už jenom když si mám vzít sako,“ tvrdí.

Jaroslav Strnad | foto:  Michal Šula, MAFRA

Možná to je maska. Mírný, nenápadný muž je totiž kometou českého byznysu. Během několika let se podnikatel z východočeských Slatiňan vyšvihl mezi nejmocnější domácí průmyslníky. Jen za poslední rok skoupil zakladatel zbrojařské skupiny Excalibur (od letoška zvané Czechoslovak Group) šest fabrik.

K automobilce Tatra letos přibral pražskou Avii. Ovládl výrobce hodinek Prim, strojírny Kovosvit MAS, opravnu letadel Job Air Technic, továrnu na radary Retia a slovenskou metalurgickou fabriku ZŤS Dubnica.

Co vás žene k tolika nákupům?
Je pravda, že je naše tempo trochu hektické. Příležitosti – často jedinečné – však přicházejí, a když je nevyužijete, odplynou. Některé akvizice jsme chystali dlouhodobě. K jiným jsme se dostali tak, že někdo přišel a řekl, že má firmu, které se chce zbavit nebo která má problémy. Obvykle kupujeme problémovější firmy, jež je třeba oživit.

Jaroslav Strnad (44)

Začínal jako obráběč v továrně na výtahy.

Po pádu socialismu se dal na obchod se šrotem. Pak začal nakupovat, přepracovávat a prodávat vyřazenou armádní techniku a výstroj od zbraní po trenýrky a uniformy. Od roku 2005 skupuje (nebo pronajímá) vojenské opravny v Česku i na Slovensku.

Později expanduje v civilní výrobě, nakupuje vesměs strojírny. Je ženatý, má dva syny, z nichž starší Michal se podílí na řízení skupiny. Má rád turistiku a cestování.

Letos jste vstoupili do leteckého průmyslu. Koupili jste sotva pět let starou, ale už zkrachovalou opravnu na letadla Job Air Technic (JAT) vybudovanou u ostravského letiště v Mošnově. Jak jste na tuhle fabriku přišli?
Podnikáme v Moravskoslezském kraji, máme tam Tatrovku, takže jsme vnímali i dlouhodobý problém s JAT. Také proto jsme ji chtěli převzít. Teď je po restrukturalizaci, podařilo se nám ji naplnit prací, vydělává. Zvrat k lepšímu tam byl velmi rychlý.

Firmě stát přislíbil na rozjezd 600 milionů korun. Než zkrachovala, vyčerpala z toho polovinu, na další půlku má teoreticky pořád nárok. Budete se o tři sta milionů ucházet?
V případě, že ta možnost je, budeme mít zájem. Zatím jsme o tom nejednali, ale připravujeme podklady.

Začínali jste hlavně jako zbrojařská skupina. Převzetím JAT jste poprvé vstoupili do oblasti leteckého průmyslu, zatím civilního. Chcete se posunout do letecké zbrojařiny?
Dokážu si představit, že JAT může výhledově servisovat i armádní vrtulníky nebo letadla. Ale na to potřebuje zaškolený personál a příslušná oprávnění. A dál sklady, zásoby přípravků, technologii... Dnes armádní zakázky neřešíme, ale určitě se tomuto směru rozvoje nebudeme bránit.

Nerozšiřujete se jen akvizicemi. V areálu Tatry jste letos vybudovali novou zbrojovku Tatra Defence Vehicle na servis a výrobu obrněnců.
Základem a hlavním centrem naší pozornosti v Kopřivnici je pro nás pořád automobilka, Tatrovka. Roste, dělá nám radost. Letos tam vyrábíme 1 300 aut, příští rok to chceme zvýšit až na 1 700 vozidel.

Ale na dosah máte velké zakázky pro českou armádu: jednak budete v licenci americké firmy General Dynamics dělat servis obrněnců Pandur, jednak saháte po kontraktu na dodávku obrněnců Titus, což jsou šestikolová vozidla v licenci francouzské firmy Nexter na tatrováckém podvozku. Může jít až o stovky vozů za 20 miliard korun. Jsou to pro vás přelomové obchody, ne?
Česká armáda, stejně jako slovenská, je pro nás důležitý partner. Tatra je česká značka, je dobře, jsou-li její produkty páteří české armády. Je dobře, když jich bude u nás jezdit co nejvíc. Výrobu titusů na podvozku tatry považujeme za velmi úspěšný projekt. Vozidla pro francouzský trh se budou dělat ve Francii, vozidla pro Česko, Slovensko a další případné zákazníky v Česku. Kontrakt s Armádou ČR však nemáme zatím podepsaný, jednáme o něm. Kromě toho jsme od General Dynamics koupili exkluzivní licenci na montáž a servis pandurů pro český a slovenský trh. Hledáme subdodavatele, s nímž bychom mohli vyrábět co nejvíc dílů v České republice. Právě pro výrobu pandurů a titusů jsme v Kopřivnici vybavili novou halu.

Kolik obrněnců jste schopni dělat?
Zhruba 50 pandurů a 50 titusů ročně. Tuto kapacitu jen česká armáda rozhodně nenaplní – proto musíme uspět i u jiných zákazníků. Máme rozjednané nějaké obchody, ale zatím o nich nechci mluvit.

Příští rok vyrobíme 200 Avií, plánuje sběratel českých značek Strnad

Přečtěte si i první část rozhovoru s Jaroslavem Strnadem

Děláte auta, vojenské obrněnce, opravujete letadla. Kromě toho už dnes saháte do železničního průmyslu (psali jsme zde). Tam chcete taky růst?
Náš hlavní zájem je autoprůmysl a železniční průmysl. Vlastníme Dako CZ v Třemošnici, což je výroba brzdových systémů. Moji společníci v Daku zároveň vlastní popradskou Tatravagonku a my nyní jednáme o svém vstupu do ní. Také jsme koupili dubnický metalurgický kombinát ZŤS, i ten se do železničního segmentu dobře hodí. I když – do Dubnice bychom rádi vrátili také obranný průmysl, kanony. Fabrika je v minulosti dobře uměla a pracuje tam naštěstí dost lidí, kteří to umějí dodnes.

Dobře – auta, zbraně, letadla, vagony. Zvláštně se v téhle společnosti vyjímá hodinářská firma Elton, výrobce hodinek Prim, kterou jste letos taky koupili (psali jsme zde). Proč zrovna hodinky? Ty do vaší zbojařsko-strojírenské skupiny na první pohled nezapadají.
Děláme tradiční české strojírenství. Primky jsou přece krásná strojírenská výroba s vysokou přidanou hodnotou, tradiční česká značka! Zrovna k nim jsme se dostali tak, že za námi přišel Michal Voráček (bývalý majoritní vlastník – pozn. red.) a ptal se, jestli bychom to nechtěli dělat s ním. Primky se nám povedlo dobře nastartovat, do konce roku jsou vyprodané.

Budete i Elton dlouhodobě držet?
Já netvrdím, že nikdy nic neprodáme. Ale já raději nakupuji, než prodávám. Všechny firmy, jež kupujeme, by nám měly dlouhodobě zůstat a růst.

Kolik vás letos všechny nákupy stály? I s dluhy, kterými jsou zatížené?
Nakupujeme firmy v problémech, tudíž levně. Nemám to spočítané přesně, bylo to však přes miliardu.

Kde na to berete?
Vyděláváme, takže investujeme zčásti vlastní kapitál, z části úvěry od konsorcia svých partnerských bank.

Nemáte problém uřídit rychle rostoucí skupinu? Jen letos pohltila šest podniků, každý s nějakým problémem.
Žádnou z nakoupených fabrik neřídím sám, pro všechny máme vlastní ředitele. Nepovede se mi je vybrat všude napoprvé, ale hlásí se k nám moc šikovných lidí.

Vaši kariéru provázejí i podezření z porušení zákona. Policie vyšetřuje obchody vaší skupiny se státem – jde hlavně o prodej armádního majetku, který jste kupovali. A k soudu se dostala kauza skladování údajně nepovoleného vojenského materiálu. Nebojíte se, že jste se dopustili osudových chyb, které vás mohou zastavit?
Nemyslím, že jsme se někdy dopustili něčeho nezákonného. O vyšetřování obchodů se státem nevíme nic, nikdo z naší firmy nebyl obviněn (stíhán je však bývalý šéf státního Vojenského opravárenského podniku Adolf Veřmiřovský, který přestoupil do Strnadových služeb – pozn. red.). A co se týče skladování min, pořád se vede spor, jestli jsme sem přivezli a skladovali zakázané, nebo povolené miny. První proces jsme u soudu vyhráli, byť zatím nepravomocně. Věřím však, že první verdikt soud potvrdí.

Co vás žene dopředu?
Baví mě úspěch. Baví mě, když se něco podaří, když vyděláme peníze, které můžeme dál investovat a růst. Ale úspěch, to nejsou jen peníze. V životě potřebujete i pohodu. Neúspěchu se nevyhnete, nikdo nejsme neomylný. Ale úspěchy naštěstí převažují.

Křišťálová Lupa 2016

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

USA a eurozóně se nedaří překonat inflační trápení. Snížení sazeb je v ohrožení

3. května 2024

Rok 2024 se měl mimo jiné nést v postupném snižování úrokových sazeb v eurozóně i Spojených státech...

Německá výhodná jízdenka slaví rok. Obliba však zaostala za původními plány

3. května 2024  15:44

Už jeden rok platí v Německu nová jízdenka na regionální a městskou dopravu jen za 49 euro na...

Gazprom žaluje ČEZ a další firmy. Chce zabránit arbitráži o miliardy v Ženevě

3. května 2024  13:55

Ruská plynárenská společnost Gazprom Export požádala ruský arbitrážní soud, aby zakázal české...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...