Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lay’s proti Bohemia Chips. Na brambůrkové frontě začíná být horko

  12:37
Nápojářská společnost PepsiCo přichází na český trh s křupkami Cheetos. Ze slaných pochutin měla doposud v nabídce pouze chipsy Lay’s. Lídrovi trhu Intersnack, pod který spadá především značka Bohemia Chips, tak bude konkurovat v dalším segmentu.
chipsy, brambůrky

chipsy, brambůrky | foto: Profimedia.cz

Češi loni utratili za smažené brambůrky, tyčinky a krekry přes 4,3 miliardy korun. Bylo to o téměř pět procent více než rok předtím, jak vyplývá z dat společnosti Nielsen. Slané oříšky a bramborové chipsy přitom rostly rychleji než celý segment.

Údaje zahrnují útraty v prodejnách s potravinami bez řetězce Makro a bez restaurací, celkový trh tak bude ještě o něco větší. Není divu, že boj o miliardy z lupínků a křupek v poslední době přiostřuje.

Křupky Cheetos s arašídovou příchudí

Aréně dominují především dva hráči. Na jedné straně společnost Intersnack se svou vlajkovou lodí Bohemia Chips. Na druhé straně koncern PepsiCo a jeho značka Lay’s, která dlouholetému lídrovi trhu v posledních letech stále agresivněji šlape na paty (více čtěte zde).

Doposud se výrobci střetávali výhradně v kategorii chipsů. Nyní ale PepsiCo útočí na další doménu Intersnacku – do Česka přichází s novým výrobkem původem z USA jménem Cheetos, který spadá do kategorie takzvaných extrudovaných snacků, tedy křupek.

Křupky jsou na rozdíl od ostatních zemí v Česku mezi slanými pochutinami spíše okrajovou záležitostí. Loni za ně Češi utratili 622 milionů korun, takže se prodeje meziročně navzdory růstu celého odvětví propadly.

PepsiCo chce s křupkami na vrchol

PepsiCo přesto doufá, že se jí s novinkou podaří prodeje křupek nakopnout.

Akční ceny

Nakupujte zboží v akci. Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkcniCeny.cz.

„Věříme, že jimi dokážeme oslovit širokou cílovou skupinu také v Česku a podpořit samotný segment extrudovaných snacků,“ prohlásil šéf české pobočky PepsiCo Josef Neumann.

Uvedení Cheetos na trh bude doprovázet rozsáhlá reklamní kampaň a firma se s nimi chce do pěti let dostat na vrchol kategorie.

Boj s Intersnackem tak propukne na další frontě. Výrobce brambůrků Bohemia nabízí totiž rovněž tyčinky či arašídy a spadají pod něj značky Chio, Pom-Bär a Canto. Především Canto přitom nabízí řadu extrudovaných snacků.

Vedení Intersnacku v minulosti přiznalo, že vpád nápojářského gigantu do oblasti slaných pochutin v Česku poněkud podcenilo. PepsiCo snížila ceny, nabídla řady promočních akcí a odstartovala marketingovou kampaň, díky níž se jí podařilo navýšit se značkou Lay’s tržní podíl v kategorii chipsů na 23,1 procenta. Podle hlasů z trhu se tak stalo právě na úkor produktů Intersnacku.

Intersnack odpověděl změnou vedení a vrátil se k růstu

Intersnack zvyklý z minulosti na vysoké zisky skončil předloni ve ztrátě 59 milionů korun a firma prošla zemětřesením. Obměnilo se prakticky celé vedení a podnik se začal více orientovat na marketing a promoční akce.

Podle portálu AkcniCeny.cz monitorujícího slevové akce zákazníci v uplynulých měsících mohli narazit častěji spíše na výhodnější cenu Bohemia Chipsů. „Když srovnám Lay’s a Bohemia Chips, tak Bohemia Chips jsou v akci častěji,“ potvrzuje marketingová manažerka Zuzana Štěpánková.

Trh se slanými pochutinami v Česku

Změna strategie se společnosti vyplatila. Loni se Intersnack dostal opět do zisku nad 50 milionů korun a podle generálního ředitele Pavla Šercla se tržní podíl v oblasti chipsů daří opět navyšovat. „V kategorii chipsů dosahujeme tržního podílu 32 procent. V porovnání se stejným období za leden až duben 2016 jsme vyrostli o 1,8 procentního bodu,“ vypočítává.

Letos pak Intersnack vtrhl na trh s novinkou v podobě nové receptury Kotlíkových brambůrků vyráběných z širších plátků. I jejich prodeje podporuje masivní kampaň. „Už po prvních dvou měsících prodejů můžeme potvrdit, ze Kotlíkové splnily a v některých případech i překročily naše očekávaní,“ pochvaluje si Šercl.

Cena brambůrek je díky konkurenci na minimu

Z ostré konkurence dvou dominantních hráčů profitují spotřebitelé. Kromě četnějších slevových akcí se totiž za posledních pět let cena bramborových lupínků téměř nezměnila a standardní průměrná cena dvěstěgramového balení podle dat Českého statistického úřadu jen v málokterých měsících přesáhla 45 korun.

Podle posledních údajů za letošní duben stál balíček v průměru dokonce jen 41,03 koruny. Levnější byly lupínky naposledy před Vánocemi roku 2014. Výrobci tradičně sice zlevňují právě ke konci roku a kolem Velikonoc, pád ceny z letošního jara byl však mimořádný.

Opačný trend je možné sledovat u slaných oříšků. Jedná se o jeden z mála produktů z kategorie slaných pochutin, u něhož společnost Nielsen zaznamenala výraznější růst tržeb než prodaných objemů. To znamená, že oříšky zdražily.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...