ČTĚTE TAKÉ:
Ojetiny z dovozu válcují nová auta
Pokárání si kromě Česka vysloužilo ještě Lucembursko, Maďarsko, Polsko, Rakousko. Země totiž podle Bruselu ztěžují první registrace ojetých vozů z ciziny a to s ohledem na zásadu jednotného trhu není možné.
České předpisy zakazují registraci dovezených vozidel starších pěti nebo osmi let podle typu automobilu a před registrací dovezených vozidel vyžadují zvláštní technickou kontrolu. Tento stav české úřady původně obhajovaly ohledy na bezpečnost silničního provozu a životní prostředí.
Komise upozornila Česko poprvé již loni v březnu, nyní přistoupila k druhému stupni sankčního řízení. Podle komise české úřady, ačkoliv přislíbily příslušná opatření, nebyly schopny ani po roce od obdržení výzvy dát české právní předpisy do souladu se zásadou volného pohybu zboží.
Podle expertů se sice příslušný český zákon o podmínkách provozu na pozemních komunikacích mezitím změnil, aby vyhověl výhradám komise. Problém ale je nejspíše v tom, že dosud chybí prováděcí vyhláška k zákonu, který má platit od 1. července
"Naprosto stejná ojetá vozidla nelze znevýhodňovat jen proto, že nebyla původně zakoupena v daném členském státě. Komise musela zasáhnout, aby spotřebitelé mohli využít všech výhod, které jednotný trh EU přináší," vysvětlil místopředseda EK Günter Verheugen.
Předseda Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek je ale jiného názoru.
"V případě, že se jedná o přepis vozu v rámci České republiky, jedná se de facto jen o změnu majitele, nikoli o první registraci, protože vůz v Česku už zaregistrován byl. Jinak je ale tomu v případě vozů ze zahraničí. Ty se v ČR registrují poprvé, jedná se o jiný právní úkon a musí tu tedy platit i rozdílné podmínky," řekl Šípek.
Bez uspokojivé odpovědi, na kterou má Praha dva měsíce, by mohla následovat soudní žaloba a v krajním případě nakonec i sankce. Podle Šípka je ale naděje na úspěch Bruselu malá. "Já si myslím, že Evropská unie by v tomto šanci neměla," řekl Šípek.
Sdružení, jehož je Šípek ředitelem, opakovaně kritizovalo fakt, že český vozový park se obměňuje jen velmi pomalu. Značnou část z nově registrovaných aut navíc tvoří ojetiny z dovozu. Podle posledních údajů sdružení bylo od ledna do května zaregistrováno 51 004 nových aut, ojetin z dovozu bylo za stejné období 62 026.