Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi se rozšíření silniční daně nemusí bát. Mezi politiky nemá podporu

  18:51aktualizováno  18:51
Rozšíření silniční daně na všechna osobní vozidla nemá šanci na úspěch. Pro návrh, jehož důsledky by pocítili na svých peněženkách miliony Čechů, by podle ankety iDNES.cz žádná politická strana nehlasovala.

Kritizovaná nová silnice u Pocoucova na Třebíčsku. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Možnost rozšíření silniční daně, která se nyní platí jen za firemní vozy, se objevila v Národním akčním plánu čisté mobility. Ministerstvo dopravy má za úkol zpracovat analýzu, zda se daň vyplatí zavést. S daní, která by byla vedle povinného ručení další zátěží pro všechny řidiče v Česku, však nesouhlasí ani ministr dopravy. Daň by vycházela v průměru 1000 korun na vozidlo.

„Jsem zásadně proti jakémukoliv zvyšování daní. Proto říkám, že silniční daň pro všechna osobní auta nebude, nemá v současnosti žádné opodstatnění,“ uvedl šéf resortu Dan Ťok (ANO). Rozšíření daně by mělo přinést do rozpočtu až 4,5 miliardy korun, které by se použily mimo jiné jako dotace na nákup ekologicky šetrných vozů.

Nefér, shodují se političtí oponenti

Podobně vyhraněný postoj jako Ťok mají i další poslanci. Často poukazují na to, že daň by byla nespravedlivá, protože by byla stejná pro všechny bez ohledu na to, jak moc jezdí.

Silniční daň by měli nově platit všichni majitelé aut

Stát vážně zvažuje, že uvalí silniční daň na všechny majitele osobních aut v České republice. Počítá s tím Národní akční plán čisté mobility, který schválila vláda. více

„Pokládám to za naprosto nefér daň, která si vůbec neuvědomuje zejména situaci seniorů na venkově. Tam má děda ve stodole stodvacítku, aby si mohl dojet k lékaři, na hřbitov nebo na nákup a ujede 150 kilometrů ročně,“ míní Miroslav Kalousek (TOP09).

Podobně to vidí i dopravní expert ČSSD Stanislav Huml. „Nejde o žádnou novinku, silniční daň z každého vozidla se platila do 60. let. Pak se daň přesunula do benzinu. Je to spravedlivější,“ řekl. Nechtěl ale předjímat, jak by se k návrhu postavila celá ČSSD.

S návrhem na rozšíření silniční daně přišlo Sdružení automobilového průmyslu. „Je to věc, která funguje i v jiných zemích,“ hájil plán ředitel sdružení Antonín Šípek. Daň by se měla platit podle velikosti motoru či emisí. Podle Šípka by se mělo uvažovat i o tom, aby se platila jedna daň, například i včetně dálniční známky. (více čtěte zde)

Poslanci oslovení iDNES.cz argumentují i dodržením svých volebních programů. „Slíbili jsme přece, že nezvýšíme daně - toto by byla další daň navíc, takže je to podle mne špatně,“ míní Jaroslav Faltýnek z hnutí ANO.

ODS by daň zcela zrušila

Předseda ODS Petr Fiala se dokonce tváří tak, že by zrušil i stávající silniční daň. Ta přináší každoročně do rozpočtu přes pět miliard korun.

„Chceme rušit takové daně, na kterých stát moc nevybere, ale jsou často spojeny s náročnou administrativou a občany zbytečně obtěžují. Silniční daň je jedna z nich. Provoz auta je navíc již zdaněn spotřební daní, dálniční známkou, mýtem,“ myslí si.

Podle dopravního experta a kolegy Zbyňka Stanjury stát na výběr této daně potřebuje několik stovek úředníků, kteří stojí ročně 400 milionů korun.

Autoři: , ,


Témata: Silniční daň




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.