Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jeden tuňák, dvě ceny. Češi platí za stejné zboží víc než Němci

  18:09aktualizováno  18:09
Za stejnou značku potravin platí lidé v Česku více než v Německu. Informuje o tom Potravinářská komora, která testovala dvacet produktů. V průměru Češi nakupují téměř o čtvrtinu dráž než Němci. Mnohdy platí více za méně kvalitní výrobky.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

„Nejkřiklavějšími případy byla jahodová zmrzlina Carte ď Or, kde rozdíl činil téměř 37 procent nebo tuňák v olivovém oleji Rio Mare s rozdílem 40 procent,“ uvedla mluvčí komory Dana Večeřová, podle které například Kinder mléčný řez stojí o polovinu méně v Německu než v ČR.

Laboratorní testy pak dokázaly větší kvalitu německých výrobků, tvrdí komora. Jako příklad ukazuje Pizzu salámovou Dr. Oetker, která v české verzi obsahuje šest procent salámu (německá 12 procent), je o 10 gramů lehčí a vyráběná v Polsku. „Český spotřebitel ale lehce získá dojem, že si kupuje něco speciálního, protože v ČR se tato pizza s mizivým obsahem salámu honosně nazývá Edizione speciale,“ podotkla mluvčí.

Podobná situace pak podle ní i u nealkoholických nápojů, které se v Německu sladí řepným cukrem, kdežto v ČR izoglukózou (více o slazených nápojích zde). Margarín Rama je zase v Německu o 10 procent tučnější, v ČR pak o 10 procent dražší.

Potravinářská komora ČR se dlouhodobě snaží dokázat, že české obchodní řetězce mají vysoké marže a stojí za vyšší cenou výrobků. Naopak nadnárodní výrobci argumentují tím, že se snaží optimalizovat cenu pro klienta a že se snaží zohlednit regionální chutě konzumentů. Obchodníci zase tvrdí, že případné „horší“ složení preferují zákazníci kvůli nižší ceně.

Testy s podobnými výsledky komora zveřejnila i na začátku července.

Komora tak znovu nastartovala debatu o kvalitě českých potravin. V září se mimo jiné bude ve sněmovních výborech projednávat novela zákona o významné tržní síle, kterou si potravináři a zemědělci přejí prosadit. Vládní předloha mimo jiné zpřesňuje pojem významné tržní síly a jejího zneužití. Zavádí i pojem nákupní aliance, což bude jakákoli forma spolupráce odběratelů. Také aliancím má za zneužití tržní síly hrozit postih. Obchodníci by si přáli naopak do novely zapracovat případné postihy i pro dodavatele. Hrozí jinak možným zdražením potravin a snížením podílu českých produktů na trhu (více o zákoně zde).

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.