Pojištěna musí být cestovní kancelář ze zákona. Na internetu, přesněji na stránkách ministerstva pro místní rozvoj, se však s posledním červnovým dnem objevil seznam 153 nepojištěných kanceláří.
"Živnostenské úřady nás upozornily na informaci pojišťoven, že některé cestovní kanceláře nemají pro letošek pojistku uzavřenu. Začali jsme to tedy prověřovat a výsledky šetření dali na internet," vysvětluje vznik seznamu tikový mluvčí ministerstva Petr Dimun.
Pojištění není zbytečnou vymožeností. Jeho smyslem je ochránit peníze zákazníků, které cestovní kanceláři svěřují někdy i velmi dlouho dopředu před vlastním zájezdem. A do poslední chvíle, tedy do skončení zájezdu, není jisté, zda za své finance klient skutečně dostane to, co si zaplatil.
Sto procent není pravidlem
Přestože má kancelář pojistku zaplacenou, nemusí se člověk cítit z hlediska případného vrácení peněz jistě. Krachne-li taková firma, nárok na odškodnění je jednoznačný. V jaké výši však bude, nelze říci přesně.
"Kancelář se vždy pojišťuje na určitou pojistnou částku, je to okolo třiceti procent z reálných nebo plánovaných výnosů. V praxi se však ukázalo, že to nemusí stačit. Dochází někdy k tomu, že se některé kanceláře záměrně podpojišťují, aby nebyly nuceny platit vysokou pojistku. Když pak zkrachují, klienti nedostanou stoprocentní odškodnění, ale jen tolik, kolik na ně z pojistky zbude," vysvětluje Marie Nezvalová z Evropské cestovní pojišťovny.
Znamená to tedy, že i když si koupíte zájezd u cestovní kanceláře, která se prokazuje uzavřenou pojistkou proti úpadku, vaše peníze ještě nejsou stoprocentně chráněny. V případě krachu kanceláře totiž můžete dostat například jen sedmdesát procent.
Další zájezd? Jedině za své!
Jestliže byste si chtěli ihned po krachu cestovní kanceláře, s níž jste měli letět na dovolenou, spravit náladu a vyrazit na jiný zájezd od jiné firmy, budete muset sáhnout znovu do peněženky. Na vyplacení finanční částky je totiž nutno čekat šest měsíců.
ČTĚTE TAKÉ |
"Je to proto, aby měli všichni klienti dostatečný čas k uplatnění svých nároků. Během šesti měsíců od úpadku se dá dohromady, kolik zákazníků bude zapotřebí vyplatit, a pojistka se rovnoměrně rozdělí," říká Marie Nezvalová. Podle ní to však není nepříznivá lhůta. "V některých evropských zemích se pojistka například vyplácí dokonce jen jednou za rok," dodává.
Zůstat, nebo odjet?
Jiná situace nastane, jestliže vás krach cestovní kanceláře zastihne v průběhu zájezdu v zahraničí. "Pokud k tomu dojde, pojišťovna, u níž je kancelář pojištěna, musí započít do dvanácti hodin od oznámení úpadku kroky k tomu, aby dostala lidi ze zahraničí domů," vypočítává Marie Nezvalová.
Jste-li teprve na začátku či v polovině pobytu, máte po návratu do Česka nárok na vrácení rozdílu v ceně, to znamená, že rovněž uplatníte svůj nárok u pojišťovny. "Podle zkušeností z předchozích let však většina lidí zůstává na náklady pojišťovny v destinaci až do konce dovolené," doplňuje Marie Nezvalová.
Bez kartičky neodcházejte
Jak si zákazník může sám ověřit, zda je cestovní kancelář vůbec pojištěna? "Každý, tedy nejen ten, kdo zájezd objedná, ale všichni účastníci, musí dostat při podpisu cestovní smlouvy kartičku nebo jiný doklad, který potvrzuje, že je kancelář pojištěná," objasňuje Václav Bálek z České pojišťovny.
"Na něm je také uvedeno telefonní číslo na asistenční službu, s níž v případě problémů člověk ze zahraničí v češtině komunikuje. První hovor platíte vy, další hovory už asistenční služba. Můžete také volat na účet volaného," tvrdí Bálek.
"Skutečně je nezbytné, aby klient dostal kartičku s telefonním číslem na asistenční službu ihned při podpisu smlouvy. Cestovní kancelář totiž může zkrachovat dlouho před vlastním zájezdem. Tvrdí-li pracovníci cestovky, že to stačí až na letišti, není to pravda," potvrzuje ředitel prodeje CK Vítkovice tours Libor Šugárek.
A je přitom jedno, kde cestovní smlouvu podepisujete - zda v kanceláři, která zájezd pořádá a je pojištěna proti úpadku, nebo v agentuře, jež je jen jejím prodejcem.