Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Velký čínský výrobce baterií do elektromobilů plánuje továrnu v Česku

  4:56aktualizováno  4:56
Jeden z největších světových výrobců baterií do elektroaut - čínská firma Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) - uvažuje o stavbě továrny v Česku. Vyplývá to ze Hradem zveřejněného seznamu projektů, na nichž se měli zástupci české a čínské strany dohodnout během nedávné návštěvy prezidenta Miloše Zemana v Číně.

Elektromobilita v Číně zažívá boom, což pohání i tamní výrobce baterií. Na ilustračním snímku dobíjecí stanice v Chang-čou. | foto: Profimedia.cz

Projekt s názvem „Vybudování továrny na li-ion bateriové sestavy“ je konkrétně na seznamu připravovaných projektů v rámci iniciativy One belt, One road (dříve známý jako tzv. Nová hedvábná stezka). Partnerem na čínské straně je právě CATL, za Česko je potom v dokumentu uvedena agentura CzechInvest, která má lákání zahraničních investic na starosti.

Ředitel CzechInvestu Karel Kučera pro iDNES.cz nepřímo potvrdil, že o projektu se s čínskou stranou jedná. „Konkrétnější k této firmě nyní být nemůžeme, ale elektromobilita je určitě jednou z priorit, která nás enormě zajímá. Důkazem je i čerstvě otevřený ostravský závod A123 Systems,“ říká Kučera s odkazem na provoz dalšího americko-čínského výrobce li-ion baterií.

Rychle rostoucí Číňané

Pět let stará - na burze zatím nekótovaná - CATL je firma původem z východočínského města Ning-te ležícího na břehu tchajwanského průlivu. Už jen to, že pochází z Číny, která je největším trhem elektromobilů, ji předurčuje k dobré výchozí pozici na trhu. Čínská vláda navíc plánuje do budoucna výrazně „zelektrizovat“ národní vozový park, na čemž by se právě domácí firmy měly výrazně podílet.

Vodíková, nikoli bateriová autoplaneta. Diesel je mrtvý, míní manažeři

Podle textu agentury Reuters z loňského prosince již CATL předstihl korejského konkurenta LG a šlape na paty největším hráčům v oboru - japonskému Panasonicu spolupracujícímu s Tesla Motors a další čínské firmě BYD, do které investoval i americký miliardář Warren Buffett.

„Doufáme, že v roce 2020 budeme světovým lídrem jak v objemu výroby, tak v ceně,“ řekl loni Chuang Š’-lin, který firmě o hodnotě přes 11 miliard dolarů šéfuje.

Domácí čínská produkce elektromobilů ale není jediným trhem, na který se CATL zaměřuje. Jak začátkem května informoval Nikkei Asian Review, CATL podepsal dohodu s korejským Hyundai o dodávkách baterií pro hybrid Sonata. Kromě toho uvádí CATL mezi své klienty i BMW.

Plánovaná expanze do Evropy

Právě aby byla firma blíže některým svým klientům, oznámil Š’-lin už loni plán postavit v Evropě továrnu. Vzhledem k tomu, že Česko je geograficky přímo v centru evropského automobilového průmyslu a zároveň se v Krušných horách nacházejí bohaté zásoby pro výrobu baterií důležitého lithia, je logické, že je jedním z kandidátů. Ze stejných důvodů se spekuluje i o tom, že do Česka umístí automobilka Tesla svou druhou zamýšlenou „gigatovárnu“ (psali jsme zde).

Automobilky se chystají na dobu elektrickou. Ubude ale pracovních míst

Zároveň ale na základě dosavadní historie čínských investičních deklarací nelze fakt, že se o továrně mluví v seznamu považovat za záruku, že v Česku opravdu vyroste. Zatím nedošlo k naplnění ani některých česko-čínských investic ohlášených v první vlně ze září 2015.

Zároveň hned vedle CATL je na seznamu plánovaných projektů třeba pneumatikárna LingLong, jejíž vedení se aktuálně teprve rozhoduje, zda zamíří do Česka, Polska, na Slovensko nebo do Maďarska (psali jsme zde).

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Irácké letectvo začalo přebírat první ze dvanácti odkoupených letounů Aero...
Zbrojovky vyvezly zbraně za rekordních 18 miliard, nejvíce do Iráku

Export zbraní a vojenského materiálu z Česka dosáhl loni rekordní hodnoty 18,2 miliardy korun, v roce 2015 to bylo 15 miliard. Z jednotlivých států české...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Zisk Hyundai v Česku klesl o 92 procent na 11,9 milionu, tržby ale rostly

Dovozci vozů značky Hyundai do ČR klesl loni zisk o 92 procent na 11,9 milionu korun. Tržby naopak vzrostly o 16 procent na 10,4 miliardy korun. Vyplývá to z...  celý článek

Ilustrační snímek
Najíst se za stovku je už skoro nemožné. Restaurace prudce zdražily

Za vydatný oběd skládající se z kulajdy, svíčkové na smetaně, půllitru čepovaného ležáku, palačinky jako dezertu a turecké kávy na závěr hosté platili v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.