Deutsche Bahn hodlají v příštích letech výrazně omezit počty nočních vlaků

Deutsche Bahn hodlají v příštích letech výrazně omezit počty nočních vlaků | foto: Deutsche Bahn

Lůžkové vlaky jako ohrožený druh. Ve Francii jich polovinu zruší

  • 71
Soumrak dálkových nočních vlaků v Evropě pokračuje. Po ohlášené velké redukci v Německu se chystá od října velká redukce ve Francii. Změny u hlavních evropských dopravců se projeví zřejmě i na jízdních řádech v Česku.

Francouzská vláda se rozhodla, že zruší dotace pro polovinu z nočních spojů po celé zemi.

Od října skončí noční vlaky z Paříže do Toulouse, do Savojska, spojení z Lucemburska do Nice a mezi Štrasburkem a Nice. Do příštího roku zůstanou ještě vlaky z Paříže do města Tarbes v podhůří Pyrenejí a Hendaye na francouzsko-španělských hranicích.

Zachované zůstane dál spojení z Paříže do města Briançon a z Paříže do Rodez. Důvodem je, že chybí jiné adekvátní spojení.

Důvodem rušení je ztrátovost nočních vlaků.. U francouzského státního dopravce SNCF tvoří noční vlaky 3 % celkového provozu, ale vytváří čtvrtinu ztráty z dálkové dopravy. Počet cestujících klesl o čtvrtinu za posledních pět let.

Podobnou velkou redukci ohlásily už německé Deutsche Bahn, které postupně odcházejí se svými vlaky CityNightLine. Definitivní konec má přijít letos v prosinci. V Česku se to dotkne nočního vlaku Phoenix, který jede z Prahy do Kolína nad Rýnem či švýcarského Curychu.

Noční vlak do Švýcarska zřejmě zůstane

Spojení se Švýcarskem přes noc by ale zmizet podle informací iDNES.cz nemělo. České dráhy společně s dalšími dopravci plánují, že by noční vlak mohl jet kratší cestou přes Rakousko. České dráhy zatím plány nechtějí komentovat. „Noční doprava je zatím otevřená. Konečná mezinárodní jednání o nočních spojích budou někdy na přelomu srpna a září,“ řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Za soumrakem nočních vlaků je více důvodů, především pak zrychlování železnice a stavby vysokorychlostních tratí nebo velký rozmach letecké dopravy.