Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejztrátovější jsou rychlíky Olomouc-Krnov. Na kilometr prodělají 225 Kč

Nejztrátovější rychlíkovou železniční tratí, na níž Českým drahám doplácí rozdíl stát, je spojení mezi Ostravou, Olomoucí a Krnovem. Na každém kilometru své jízdy rychlík prodělá 225 korun. Stát za dopravu na této trati Českým drahám doplácí 157 milionů korun ročně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J18o49s28e31f 19L38e30b16d48u75š95k20a 4392733273455

Pro ty odborníky, pana Janatu, Kopeckého a další. Přečtěte si ja ČD čarují s čísly ve výkazech a tedy i v účetnictví. Jediná cesta je vyházet ty všechny podvodníky a přestat dodovat. Snížit daně a nechat lidem jejich peníze, nechť konečný uživatel platí ze svých peněz takovou dopravu, jaká jemu nejvíc vyhovuje. A to platí obecně pro všechny dotace.  http://ekonomika.idnes.cz/statistika-ceskych-drah-a-rychliku-dt7-/ekonomika.aspx?c=A130106_213926_ekonomika_ert

0/−1
7.1.2013 12:15

R68a75d19e26k 46J78a34n88a26t81a 9585216644132

Uveďte prosím zemi, kde to tak je a funguje to. Nebo jste takový génius, že jste vymysle něco, co ještě nikoho na světě nenapadlo? Pak pardon.

0/0
7.1.2013 12:37

J26o37s24e59f 96L12e42b19d97u36š29k54a 4382833523845

Jsou země, kde manipulace s výkazy je trestný čín. Např v USA, pokud se na to přijde, tak dotyčný je do báně a nic mu nepomůže. Génius nejsem a jsem zvyklý starat se sám o sebe, Jsem zvyklý to, co si objednám, taky zaplatit. A žádnou železniční dopravu jsem si neobjednal. To vy jste zřejmě zvyklý ostatní jenom ošulit a žít za cizí, ostatně tak jako většina politiků a těch státních zaměstnanců, kteří jsou zvyklí sedět u plných koryt.

0/0
7.1.2013 14:24

J76o97s30e78f 22K15o18p38e15c82k60y 9124482605

Uz jsem vam zde nekolikrat vysvetloval, ze dotace nejsou zadna ztrata pro nikoho. Pro stat je to skvela cesta jak se vyhnout mnohonasobne vetsim nakladum, ktere by musel vynalozit, pokud by verejna doprava zanikla. Pro cestujici je to skvela moznost jak se dostat do prace, skol ci jinam jinak nez autem. Pro dopravce je to standardni zpusob obzivy jako jakykoliv jiny. Stat, mesto nebo kraj si objednaji urcite sluzby a ty pak zaplati. ;-)

0/0
7.1.2013 15:44

V27i64t 12S31t47a80n 2604424718835

V čem by byly ty náklady mnohonásobně větší?

0/0
7.1.2013 16:27

J36o69s48e88f 70K18o94p81e13c48k83y 9374412525

viz cela diskuze nize... neexistence verejne dopravy by znamenala, ze by se 50% populace, ktere ji doted vyuzivali museli dat na dopravu autem = zmnohonasobeni dopravy = zmnohonasobeni investic do silnic a parkovist vcetne udrzby = zmnohonasobeni vydaju ve zdravotnictvi. vice hluku + znecisteni = neprodejne nemovistosti a opet zmnohonasobeni vydaju ve zdravotnictvi atd...

0/0
7.1.2013 16:49

Z96d18e98n19e75k 45V10r92b58a 8799705273337

Dotace ano. Ale samozřejmě průhledná, smysluplná a logická dotace a v minimální možné míře. Dotovat půlnoční courák pro 2 pracující noční hlídače a 20 ožralů je nesmysl. Stejně tak jako dotovat ČD, když na stejné trati je schopen někdo jiný jezdit levněji, nebo dokonce i bez dotací. Dotace jdou z veřejných peněz - tedy to co prošustrují ČD by mohlo jít jinam - třeba do zdravotnictví, školství... (pokud zanedbáme, co češi rozkradou). Pokud někdo účelově "zoptimalizuje"  data, aby vyždíval ze státu víc je podvodník a obhajovat to tím, že bez podvodníka by zanikla veřejná doprava je hloupé. Monopol ČD vedl jenom a pouze k tomu, že dnes cestující platí něco málo jak třetinu nákladů ČD. Zbytek platíme my všichni z daní. ČD nebyly nuceny šetřit o co si řeknou to jim stát dá (protože jinak by jak říkáte zanikla veřejná doprava) a zbytek si vydupou odboráři. (ne nepodobná je situace u ČSA)  Tohle není dlouhodobě udržitelný stav. Upřímně, ona železnice je velmi často nadhodnocované dopravní médium. Když se podíváte, co a kam a v jaké míře železnice dopraví, tak zjistíte, že drtivá většina ztrátových tratí je vcelku  snadno nahraditelná. Ale silniční dopravu nenahradíte železnicí ani z desetiny. Tudíž Vaše scénáře o zmnohonásobení silniční dopravy a následného řetězového kolapsu všeho jsou dost mimo.

0/0
14.1.2013 15:52

J89o12s91e52f 14K23o93z18e72l 1266466305205

Dotace je kromě prodeje majetku, hlavním zdrojem příjmů. Dotace činí cca 85 %úplných vlastích nákladů. Tržby z jízdného pokryjí jen 15%. Stálo za zvážení, zda nezrušit jízdné vůbec. ČD ušetří za pokladní, průvodčí atd. Cca 100 tisíc našich spoluobčanů, držitelů zaměstnaneckých jízdních výhod ČD si za naše daně už nyní dopřává jízdné téměř bezplatné.

+2/−5
6.1.2013 9:56

J56o62s64e32f 85K22o14p23e48c71k83y 9954712905

Pokud vim, tak trzby z jizdneho jsou cca 32% celkovych trzeb za osobni dopravu

+4/−1
6.1.2013 10:08

R76a88d76e71k 47J27a91n88a60t43a 9695436324792

Je to dokonce 35.8%

6 838 390 000 Kč jízdné

12 257 504 000 Kč úhrady od objednatelů veřejné služby (to patrně myslí pan Kozel pod slovem "dotace")

Zdroj: auditovaná VZ ČD za rok 2011

+2/0
6.1.2013 18:00

D80a70v78i97d 73M88a46l37i35n93a 1580223190503

A ktery koncovy "uzivatel" zaplatil tech "jen" 12 257 504 000 Kc? Odpovim si sam - vsichni danovi poplatnici!!!!

0/0
8.1.2013 2:18

K39r18y55š42t32o26f 28L94a53n98í12k 1279220955285

opravte si tu první větu, nejde o spojeni mezi ostravou, olomouci a krnovem, ale když už, tak ostravou, krnovem a olomouci.

+1/0
6.1.2013 9:06

V93a88c62l42a32v 52H69a73j19e17k 3356629519

No nejště byste měl zaplatit poplatek za každý km ujetý po silnici na úhradu státem a obcemi vynaložených nákladů na výstavbu, údržbu a provoz.

+1/0
6.1.2013 7:53

M94a28r58t37i76n 61K80a14r11á47s26e13k 9838373708768

no ot je jedna moznost, v Evrope ale politikum doslo, ze mnohem jendodussi je ovalit dan na pohonne hmoty, nez se stvat s vyberem mytneho

0/0
6.1.2013 9:54

J79o61s92e27f 42L46e40b26d88u66š80k65a 4972483173685

Však ji všichni platí. U podnikatelů a dopravců je to silniční daň, mýtné, dálniční známka a spotřební daň z PHM. Občané ji platí v dálničních známkách, parkovném a spotřební dani z PHM, Problém je, že většina lidí se v daňových zákonech nevyzná a tak ani nevnímá kolik a kde zaplatí na různách, mnohdy skrytých daních státu, městu. Ti je potom dílem umožní rozkrást, dílem jsou  odvedeny EU, aby ta nám část z nich poslala formou dotace, která je obvykle k ničemu a ještě se rozkrádá a dílem z těch daní stát a města zaplatí i něco potřebného,

+2/−1
6.1.2013 11:07

P74e33t76r 93N70o34v65o41t90n27ý 5567714580571

Železniční dopravci neplatí spotřební daň z PHM?

+2/0
6.1.2013 14:09

D94a80v92i92d 56M23a17l29i14n63a 1120683700943

Plati, jen si ji nechaji zaplatit vsema danovyma poplatnikama!

0/0
8.1.2013 1:54

V94a81c64l93a77v 51H79a17j42e10k 3516249299

Ale neplatíte poplatek za použití silnic mimo dálnice. Spotřební daň PHM platí všichni dopravci.

0/0
6.1.2013 19:05

J11o10s85e74f 81L67e93b85d86u72š50k34a 4982483693685

Takže všem, kteří jsou pro dotace. Až poletíte na dovolenou, vezměte to s nějakou dotovanou společností, kde vás letenka bude stát několikanásonbně víc, než letenka u té nedotované.

0/−4
5.1.2013 20:20

R74a34d10e38k 69J59a35n32a77t29a 9785506614802

Pěkné, už se zase vyjadřujete (samozřejmě s ideologickým nádechem) o něčem, o čem nemáte ani páru?

Už jsem tu psal, že dotovaný je v současné době každý let (kromě letů soukromých, ale ty jste asi nemyslel). Úleva na daních (které ostatní druhy dorpavy nedostávají) činí u nás průměrně 1000 Kč na každý let. Pokud se budete i vracet, jsou to 2000 Kč.

Navíc, pokud poletíte na některé letiště, kde jsou nízké letiští poplatky (Praha to není, současných 525 Kč provoz pokryje, mnohá cílová letiště ale mají poplatky o hodně nižší), tak vězte, že to je proto, že provoz těchto letišť je dotován z místních rozpočtu coby podpora turismu a regionu.

A pokud poletíte na ostrovy patřící k evropským zemím (Korsika, Baleáry, Kanáry, Madeira, Azory, atd.), pak vězte, že tam je v zájmu soudržnosti země dotována i samotná cena některých letenek.

+3/0
5.1.2013 20:30

J51o77s37e22f 16L43e39b81d43u74š83k18a 4322403393945

Tak mi jenom vysvětleta jak to, že dotovaná ČSA má vyššá ceny na stejní destinaci, než jiné nedované (nebo dotované?) aerolinky.

+1/−3
5.1.2013 21:33

R39a80d20e41k 18J98a22n54a69t75a 9775176544122

ČSA je firma ztrátová, nikoliv dotovaná (ve smyslu, jakém slovo "dotovaná" používáte vy zde v kontextu železniční dopravců). Což je velký rozdíl.

Dopravce, který jezdí pro stát nějakou linku v závazku veřejné služby, kterou si stát objednal, tak nečiní z vlastního rozhodnutí. Je to prostě státní zakázka, parametry této zakázky (odkud, kam, jaká maximální cena, jaká kapacita vlaku) jsou předem přesně dané, úhrada rovněž. Předem se ví, že linka je ztrátová a proto ji stát objednává, protože jinak by tam nejezdilo nic. Po splnění zakázky může být dopravce i v mírném zisku (myslím, že u nás v ČR jsou u nás 3%) a dnes tomu tako většinou i je (jak v případě ČD, tak v případě ostatních železničních a autobusových dopravců, které )

Naopak ČSA (a naprostá většina aerolinek na světě) o svých linkách rozhodují zcela samy. Jejich ztráta vyplývá ze špatných obchodních rozhodnutí či obecně ze situace na trhu. Ona málokterá aerolinka je v dnešní době zisková. Spoustu svých dlouhodobých plánů totiž nastavily na nižší ceny ropy a poptávku po cestování, než je teď (ropa drahá, v mnoha zemích hosp. krize).

Ohledně srovnání cen, pokuste se uvědomit, že se ptáte zcela nesmyslně. Stejných tržeb lze dosáhnout prodejem menšího počtu letenek za vyšší cenu, nebo většiho počtu letenek za nižší cenu. Z cen letenek nelze tedy na hospodářskou situaci firmu nebo nákladovost vůbec usuzovat. Navíc žádné dvě aerolinky nelétají přesně stejnou linku - i linky mezi stejnými destinacemi se totiž liší. Především časy odletu. Různé časy odletu mají různé typu zákazníků, různé ceny, za kterých lze letenku prodat, a v neposlední řadě různé náklady. Za přistání v lukrativním čase se na většině letišť platí podstatně vyšší poplatky. Různá je i kapacita letadel a od toho se taky odvíjejí náklady.

+4/0
6.1.2013 0:17

P26e42t14r 45N93o23v22o91t15n40ý 5867404590251

Obávám se, že to ten člověk není schopen pochopit. Aspoň mi to tak připadá po jeho vystoupení v této diskuzi.

+2/0
6.1.2013 1:25

J30o47s29e94f 37L48e48b67d18u53š80k39a 4332663453385

Ono zase tak velký rozdíl mezi dotací a uhrazení ztráty, pokud je to placeno státem, tedy z daní, velký rozdíl není. V každém případě to hradí občan. A hradí něco, co buď někdo ukradl, nebo špatně hospodařil a nebo to, co nikdo nechce a nepotřebuje.

0/−2
6.1.2013 11:11

J35o83s78e26f 41K78o71p37e26c27k12y 9334492335

uhrazeni ztraty statniho podniku by bylo podle smernic EU brano jako nekala soutez, takze to neni mozne. Ztratu CSA hradi z beznych uveru jako jakakoliv jina firma v oboru... ;-)

0/0
6.1.2013 11:15

J11o57s83e90f 16L50e79b49d68u16š43k18a 4882333163705

A co se stane, až ty úvěry bance nesplatí? Takových bank máme v EU celou řadu. Banka francouzko belgická Dexia, španělská Bankia, další banky na Kypru, Francii. Všechny jsou plné takových toxických úvěrů. A pak do nich cpou peníze vlády, EU. Jenom do Dexie se poslední dobou nacpalo 200 miliard EUR, do Bankie se nacpalo 400 miliard EUR a je to málo, na řadě jsou další banky na Kypru, které už požádaly o pomoc, francouzské o ni pořádají letos. Vážený pane, chápu, že jste zastáncem železnice, ovšem ta se musí přizůsobt době. Tak jako zanikly kočáry dostavníky, koňské potahy vůbec, tak nastává soumrak železniční dopravy. To neznamená, že zanikne úplně, ale musí se soustředit na jiný segmet, na jíný účel, tak, aby byla výdělečná a ne ztrátová. Zřejmě zaniknou místní lokální tratě. Ale železnice je konkurenceschopná na tratích mezi velkými evropskými městy, kde může směle konkurovat letecké dopravě. Tomu ovšem musí přizpůsobit navazující služby. Pokud však bude obhajovat to, že musí obsloužit kdejakou trať a bude na to chtít dotace, pak zákonitě musí padnout.

0/0
6.1.2013 11:57

J56o75s62e79f 56K17o23p27e45c58k20y 9134772355

pokud nebude CSA schopne splacet sve uvery, tak veritele vyhlasi bankrot a z nuceneho prodeje majetku budou jejich poptavky uspokojeny / zcela nebo castecne/. Banky se to nijak netkne. ostatne problem evropskych bank neni z vetsi casti spatne uverovani ale katastrofalni investice... ja sem samozrejme zastance jakekoliv smysluplne dopravy a smysluplnou dopravou je i zeleznice. nakladni doprava v oblasti surovin ci hromadne dopravy je v podstate nenahraditelna. Osobni pak primestska a dalkova. Ale i regionalni a mezimestska ma sve misto i presto ze jeji vyuzivani je na nizsi urovni nez drive. A mate zcela zmatene pojmy, zeleznice v zadnem pripade nechce provozovat kazdou trat a nechce na kazdou trat dotace. Zeleznice pouze plni objednavky na provoz, ktere si u ni udela stat nebo kraj ;-)

0/0
6.1.2013 12:12

J25o97s44e17f 94L96e47b26d26u64š88k65a 4762443183525

No tak. Bankrot se vyhlašuje v případě, když firma není schopna splácet své závazky. Obecně, když závazky převyšují pohledávky a není dostatek majetku. Neznám bankrot nějaké firmy, kdy by věřitelé byly uspokojení alespoň v 90% výši svých pohledávek. Obvykle se jedná o uspokojení v řádu procent pohledávky u bank je vyšší. Takže jakýkoliv bankrot je vždy ztráta pro věřitele. A nejhorší  je to právě u firam vlastněných státem a v době recese. Což oboje je naplněno u ČSA, čímž vůbec netvrdím, ža by měla tahle společnost bankrotovat. Ale vraťme se k ČD. Kdyby je nedotoval stát, tak by už zřejmě dávno zbankrotovaly. Takže ta placená služba státu je jenom skrytou dotací.

0/0
6.1.2013 12:19

J55o64s65e68f 50K48o53p92e25c86k40y 9474412955

veritele stoji pri bankrotu v rade a kazdy s jinym stupnem naroku, takze se klidne muze stat, ze nektery veritel dostane vsechno, ale je samozrejme, ze vetsina na tom trati. Banka ale ma urcite procento zapocitanych ztrat, takze bezne bankroty se ji nijak netknou. kdyby stat/mesto nedotoval jakehokoliv dopravce MHD/zeleznice/autobus fungujiciho v IDS tak uz davno zkrachuje neb verejna doprava neni vydelecna /az na par vyjimek/ takze duvod proc si zasedate jen na CD je mi opravdu zahadou ;-)

+1/0
6.1.2013 12:25

M46a12r24t53i18n 98N10o92v36o67t53n39ý 7218738235783

Jak tady psal, tak jel za posledních dvacet let jednou vlakem. Tím pádem se cítí povolán řešit problematiku železniční dopravy.

+1/−1
6.1.2013 16:33

J71o15s73e89f 92K53o43p37e85c70k14y 9294292645

a o zadnou skyrtou dotaci se samozrejme nejedna. je to platba za objednane sluzby ;-)

+1/0
6.1.2013 12:26

O58l16d30ř78i62c73h 22H68o45r17á58k 2284959221385

Že by seznam tratí, kde na soukromého dopravce nenarazíte? Ti přeci žerou jen z velkého koryta, které ČD umožňovalo nebýt tak moc ve ztrátě.

0/−1
5.1.2013 19:09

J39o73s39e23f 52L81e65b57d47u52š13k74a 4372813133795

soukromý přepravce na mnohých tratích být nemůže, protože součástá dohody s ČD jsou smlouvy na 10 a více let, díky jimž na trať jiný přepravce prostě nemůže. On totiž žádnou dotaci nedostane.

+1/−2
5.1.2013 20:09

R80a38d77e61k 33J60a57n98a11t20a 9365966254702

Není tomu tak. Ty smlouvy s kraji mají doložku, podle které se může během těch 10 let objednávka snižovat, průměrně o 5% ročně. Třeba JMK toho využije a chystá se výběrko na cca 18% výkonů vypsat.

Vzhledem k tomu, že rozsah dopravy objednávaný v kraji je velký, tak rychleji by ani ti jiní dopravci nastupovat nemohli. Nová vozidla se neprodávají jako housky na krámě, tolik se jich tak rychle sehnat nedá.

+3/−1
5.1.2013 20:21

J95o41s14e96f 22L41e89b75d47u97š10k67a 4762753863465

Ale, ale. To jsou mi novinky. Tak proč bylo takové haló, že nikoho jiného na koleje nechtějí pustit. A jenom příklad z mého okolí. Jeden přepravce začal vozit lidi mezi dvěma městy, Vozil je mikrobusem, po stejné trati jako dotované autobusy. Byl levnější i přesto, že nedotával dotace. Na zásah úřadů musel skončit.

+1/−3
5.1.2013 20:29

R39a64d65e36k 29J50a44n87a77t80a 9735386134262

Haló? Kde bylo haló? Možná někde v novinách, které si dílem z neznalosti, dílem z ideologickcýh důvodů, skutečnost překrucují. Vy věříte novinářům?

U případu "mikrobusu" (jiný příklad neznáte? už to tu omíláte déle) by stálo za to uvést podrobnosti. Za prvé, jedná se o bus. Linková busová doprava potřebuje licenci, na kterou není nárok, vlaková nikoliv, jezdit může každý, kdo splní podmínky. To je první rozdíl. Dost podstatný. Za druhé, takový provoz mikrobusu (tedy nedostatečná kapacita, patrně i nedostatečný jízdní řád, kdy tento nezvládne odvést všechny cestující, za to ale ubírá cestující objednaným ZDO spojům) opravdu poškozuje veřejné rozpočty. Proto je ze zákona možné mu licenci nevydat. Je to tak i na západě. Tam ze stejných důvodu zpravidla nedostane licenci žádný bus, který by měl jet ve trase vlaku.

+1/−1
5.1.2013 20:37

J83o50s86e51f 21L97e76b25d50u23š13k42a 4402763933555

Víte, já dost cestuji, A i mimo EU. Jsou místa, kde autobusy vozí pouze turisty, veřejná doprava je zajištována právě těmi mikrobusy. A vždy jich tam je dostatek, Nevím, zda vlády těch zemí dotují ty mikrobusy, ale podle toho, jaká je mezi nimi konkurence, tak asi ne. A jakékoliv doprava je nejdražší právě v EU. Zřejmě díky dotacím.

+1/−3
5.1.2013 21:39

R84a70d62e70k 54J69a70n94a29t61a 9525366264472

Veřejná doprava je v EU dražší především proto, že je

a) kvalitnější. Dostanete se totiž do mnohem více destinaci, a v mnohem širším rozsahu časů, než v zemích kde vládnou vámi zde adorované maršutky, kolektivní taxi, atd, říká se jím ve světě různě.

b) podstatně vyšší cena práce v Evropě. Zeptejte se bolivijského řidiče kolektivního taxíku, kolik si vydělá. Za jeho výdělek by to v Evropě nikdo nedělal. Prostě by to nefungovalo. Nebo by to bylo drahé skoro jako taxi.

+2/0
6.1.2013 0:22

J12o85s58e63f 57K23o26p65e76c19k31y 9884512615

pan Lebduska by asi uvital, kdyby v milionovych aglomeracich typu Londyn, Pariz, Praha, Berlin atd zajistovaly verejnou dopravu levne mikrobusy ;-) Dobou stravenou pri preprave par osob pres zcela ucpane mesto a nedychatelnym vzduchem a neskutecnym hlukem se zrejme zaobirat nechce ;-)

+4/0
6.1.2013 9:46

M93a88r73t49i41n 91K20a21r67á58s56e22k 9558663888678

Prave naopak, CD vykazovalo ztratu i na trati Praha-Ostrava... diky dotacim jsou naopak v plusu na regionalkach a ryhclikovych tratich.

0/0
5.1.2013 22:09

J71o60s76e47f 36L54e77b81d62u77š89k18a 4602403803125

Železniční doprava zažíval svůj rozmach v 19 stolezí a počátku století 20. Ovšem v 2 polovině 20 století se jádro hospodářské aktivity přesouvá od průmyslu k službám. Průmysloví výrobci přepravují  méně surovin jako železo, uhlí a dřevo. Posunula se od železa, kabelů a trubek k mikroprocesorům, optickým vláknům a nanotechnologiím. Také dopravní náklady podstatně klesly. Průměrné náklady na přesunutí tuny na míli v roce 1890 byly 18,5 centů (v 2001 dolarech; USA). Dnes jsou tyto náklady pod 2,3 centů. Železnice byly vyvinuty pro dopravu velkých objemů na několika tratích spojujících hlavní centra ekonomické aktivity. V současném světě, kde ekonomické aktivity jsou centralizované a důležitá je doprava z bodu do bodu, není a to struktura příliš užitečná. Železnice staly velkými monolitickými organizacemi s byrokratickou strukturou.  M. Hallsworth, komentoval překvapivě moderně, již v roce 1934 chování železniční společnosti Domnívám se, že musí být připuštěno, že, až na pár posledních let, si železnice neuvědomily nástup silniční dopravy nebo byly ve svých reakcích pomalé. Před nástupem silniční dopravy železnice příliš mnoho spoléhaly na svoji pozici. Byly zvyklé čekat až k nim zákazník přijde, protože ve většině případů žádný jiný způsob dopravy ve stejné efektivitě nebyl dostupný. V r. 1993 přepravily ČD 242,2 mil osob při 8 548  mil osobakm , v r.  2005 už jenom 178,2 osob při 6 631 mil osobakm a tento ukazatel stále klesá. Technické řešení železniční dopravy je navíc založeno na přepravě relativně vysoké mrtvé váhy.  Podle studií je srovnatelní využití energie na 1 osobakm u  os. auta je to při obsazenosti 3 osobami 0,56, u vlaku Inter city 0,38 Mj  Osbní auto má podle studie při vzdálenosti do 300 km průměrnu rychlost 75 km, zatímco vlak 65 km. Zdroj European Commission 2002a. Tudíž je zřejmé, že železnice má to nejlepší období za sebou a bude neustále klesat počet přepravených osob i tun nákladu. Bude naopak stoupat podíl silniční jak nákladní, tak  individuální

+3/−4
5.1.2013 18:25

J17o76s15e55f 22L20e43b16d35u44š37k12a 4502123553365

osobní dopravy. Je tedy načase přestat železniční dopravu dotovat.

+1/−3
5.1.2013 18:27

R96a15d58e54k 51J25a17n25a17t20a 9715516834582

Pěkná historická sonda, ale ji vidět, že jse to odněkud opsal, protože to je neaktuální. V současné době v Evropě počet cestujících na železnici naopak roste, v ČR teprve cca od roku 2010, ale v zemích, které jsou před námi napřed, už mnohem déle (ve Švýcarsku už nejméně posledních 12 let).

Ono se totiž začíná projevovat aspekt, který lidská civilizxace ještě nezažila. Zatím jsme pořád objevovali výkonnější a levnější zdroje energie. Dokonce to v 18. stol. odstartovalo tzv. "průmyslovou revoluci". To už ale není pravda. Energie bv poslední dekádách zdražuje a řešení, které by to změnilo není na obzoru. Jediná možnost je energií šetřit. A v dopravě šetření znamená právě přesun přeprav na železnici.

+2/0
5.1.2013 19:01

J80o85s55e48f 45L50e21b76d57u37š54k50a 4122973523375

Až u nás budme mít Alpy, v nich turistické prosklené vlaky, ty kupy turistů, tak taky budeme mít některé trati vyprodané. Ale zatím to tak nevypadá. Navíc ve švýcarském vlaku se neštíte sednout, či jít na toaletu, ani vás v něm někdo neokrade.

+1/−3
5.1.2013 19:10

R79a16d50e91k 13J11a85n38a86t10a 9605976444492

Pro švýcarské vlaky není to, o čem mluvíte ("turistické prosklené vlaky, ty kupy turistů") vůbec typické (ty vlaky ani nejsou součástí síťových jízdenek GA, které jinak platí všude).

Naprostou většinu provozu i toho růstu tvoří normální vlaky a normální občané Švýcarska, kteří nebydlí na horách. Hory jsou jen na jihu Švýcarska a bydlí tam minimum obyvatel.

A ta kupa primitivních klišé nakonec? To snad ani nestojí za komentář.

+2/−2
5.1.2013 19:15

J68o58s56e54f 57L81e62b14d60u44š59k49a 4762143133495

Hory jsou jen na jihu? Tak se prosím podívejte na mapu Švýcarska. Těch rovin je tam poskrovnu. Chápu, že pracovníkům ČD se nelíbí srovnání, ;-D

0/−2
5.1.2013 19:34

R26a63d87e36k 14J30a58n80a57t93a 9565676474842

Na severu nejsou Alpy, oproti nim jen pahorkatina. Každopádně tam nenajdete ty "prosklené turistické vlaky" a to byla podstata sdělení.

Nevím, co myslíte poslední větou. Pracovník ČD nejsem a o ČD jsem ani nemluvil. Růst počtu cestujících na železnicích se v Evropě týká všech dopravců. Dokonce vznikají i dopravci zcela noví. V posledních 2 letech NTV, WB, HKX.

+2/0
5.1.2013 19:47

J51o76s36e88f 77L96e95b53d26u88š32k28a 4712893523355

Podstata sdělení byla, že v Alpách jezdí prosklené vlaky a jsou vyprodané. A to, že jimi jezdí turisté, kteří vylepšují statistiku. Nic jiného. To, že hory jsou jen na jihu, to jste psal vy, ne já. Píšete o růstu cestujících v Evropě. Ano, roste, ale v turisticky atraktivních zeních, kde je spousty turistů, Objem nákladní přepravy klesá, jedinou vyjímkou je Německo, přes které putuje zboží ze severu na jih a z východu na západ. A bude klesat úměrně tomu, jak vlády v EU budou zvyšovat daně aby bylo na dotace.

0/−2
5.1.2013 20:07

R96a82d88e69k 46J72a70n40a28t19a 9775986604102

Turisté v GlaciarExpresu žádnou statistiku nevylepšují. Je jich stále stejně. Nárůst je dán tím, že vlakem stále více jezdí běžní Švýcaři.

+4/0
5.1.2013 20:40

J23o25s29e19f 66L33e60b97d16u17š94k10a 4732643173415

To je možné. Protože všude, kde je nějaký prostor pro poskytování služeb bude vznikat nabídka služeb. A bude více konkurentů, pokud stát nebde konkurenci pokřivovat a omezovat dotacemi. A bude-li víc konkurentů, budou se snažit nabízet cenou, službami a každý si bude moci vybrat. Buď pohodlí a kívičku za hodně peněz, nebo tlačenici za málo peněz. Podobně jako u letecké přepravy. kde můýete letět do Londýna za 8 tisíc a víc, nebo taky za tisícikorunu a méně. Kupodivu ty nízkonákladové aerolinky nikdo nedotuje. většinou jsou dotované ty drahé.

+1/−2
5.1.2013 20:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.