Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejztrátovější jsou rychlíky Olomouc-Krnov. Na kilometr prodělají 225 Kč

Nejztrátovější rychlíkovou železniční tratí, na níž Českým drahám doplácí rozdíl stát, je spojení mezi Ostravou, Olomoucí a Krnovem. Na každém kilometru své jízdy rychlík prodělá 225 korun. Stát za dopravu na této trati Českým drahám doplácí 157 milionů korun ročně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J58o80s62e74f 84L75e80b46d44u17š97k89a 4322963763525

Pro ty odborníky, pana Janatu, Kopeckého a další. Přečtěte si ja ČD čarují s čísly ve výkazech a tedy i v účetnictví. Jediná cesta je vyházet ty všechny podvodníky a přestat dodovat. Snížit daně a nechat lidem jejich peníze, nechť konečný uživatel platí ze svých peněz takovou dopravu, jaká jemu nejvíc vyhovuje. A to platí obecně pro všechny dotace.  http://ekonomika.idnes.cz/statistika-ceskych-drah-a-rychliku-dt7-/ekonomika.aspx?c=A130106_213926_ekonomika_ert

0/−1
7.1.2013 12:15

R28a43d62e95k 12J60a18n65a74t84a 9895406124542

Uveďte prosím zemi, kde to tak je a funguje to. Nebo jste takový génius, že jste vymysle něco, co ještě nikoho na světě nenapadlo? Pak pardon.

0/0
7.1.2013 12:37

J59o13s14e75f 92L82e21b43d32u48š13k21a 4562613843585

Jsou země, kde manipulace s výkazy je trestný čín. Např v USA, pokud se na to přijde, tak dotyčný je do báně a nic mu nepomůže. Génius nejsem a jsem zvyklý starat se sám o sebe, Jsem zvyklý to, co si objednám, taky zaplatit. A žádnou železniční dopravu jsem si neobjednal. To vy jste zřejmě zvyklý ostatní jenom ošulit a žít za cizí, ostatně tak jako většina politiků a těch státních zaměstnanců, kteří jsou zvyklí sedět u plných koryt.

0/0
7.1.2013 14:24

J22o85s36e27f 56K40o85p37e26c96k71y 9964102985

Uz jsem vam zde nekolikrat vysvetloval, ze dotace nejsou zadna ztrata pro nikoho. Pro stat je to skvela cesta jak se vyhnout mnohonasobne vetsim nakladum, ktere by musel vynalozit, pokud by verejna doprava zanikla. Pro cestujici je to skvela moznost jak se dostat do prace, skol ci jinam jinak nez autem. Pro dopravce je to standardni zpusob obzivy jako jakykoliv jiny. Stat, mesto nebo kraj si objednaji urcite sluzby a ty pak zaplati. ;-)

0/0
7.1.2013 15:44

V84i50t 44S88t56a94n 2844564148925

V čem by byly ty náklady mnohonásobně větší?

0/0
7.1.2013 16:27

J40o84s20e24f 92K89o13p55e79c26k72y 9134132845

viz cela diskuze nize... neexistence verejne dopravy by znamenala, ze by se 50% populace, ktere ji doted vyuzivali museli dat na dopravu autem = zmnohonasobeni dopravy = zmnohonasobeni investic do silnic a parkovist vcetne udrzby = zmnohonasobeni vydaju ve zdravotnictvi. vice hluku + znecisteni = neprodejne nemovistosti a opet zmnohonasobeni vydaju ve zdravotnictvi atd...

0/0
7.1.2013 16:49

Z97d29e27n75e58k 94V20r24b42a 8339625613767

Dotace ano. Ale samozřejmě průhledná, smysluplná a logická dotace a v minimální možné míře. Dotovat půlnoční courák pro 2 pracující noční hlídače a 20 ožralů je nesmysl. Stejně tak jako dotovat ČD, když na stejné trati je schopen někdo jiný jezdit levněji, nebo dokonce i bez dotací. Dotace jdou z veřejných peněz - tedy to co prošustrují ČD by mohlo jít jinam - třeba do zdravotnictví, školství... (pokud zanedbáme, co češi rozkradou). Pokud někdo účelově "zoptimalizuje"  data, aby vyždíval ze státu víc je podvodník a obhajovat to tím, že bez podvodníka by zanikla veřejná doprava je hloupé. Monopol ČD vedl jenom a pouze k tomu, že dnes cestující platí něco málo jak třetinu nákladů ČD. Zbytek platíme my všichni z daní. ČD nebyly nuceny šetřit o co si řeknou to jim stát dá (protože jinak by jak říkáte zanikla veřejná doprava) a zbytek si vydupou odboráři. (ne nepodobná je situace u ČSA)  Tohle není dlouhodobě udržitelný stav. Upřímně, ona železnice je velmi často nadhodnocované dopravní médium. Když se podíváte, co a kam a v jaké míře železnice dopraví, tak zjistíte, že drtivá většina ztrátových tratí je vcelku  snadno nahraditelná. Ale silniční dopravu nenahradíte železnicí ani z desetiny. Tudíž Vaše scénáře o zmnohonásobení silniční dopravy a následného řetězového kolapsu všeho jsou dost mimo.

0/0
14.1.2013 15:52

J67o15s89e72f 65K81o43z86e71l 1296706445355

Dotace je kromě prodeje majetku, hlavním zdrojem příjmů. Dotace činí cca 85 %úplných vlastích nákladů. Tržby z jízdného pokryjí jen 15%. Stálo za zvážení, zda nezrušit jízdné vůbec. ČD ušetří za pokladní, průvodčí atd. Cca 100 tisíc našich spoluobčanů, držitelů zaměstnaneckých jízdních výhod ČD si za naše daně už nyní dopřává jízdné téměř bezplatné.

+2/−5
6.1.2013 9:56

J93o26s27e83f 35K81o47p59e90c37k77y 9194962185

Pokud vim, tak trzby z jizdneho jsou cca 32% celkovych trzeb za osobni dopravu

+4/−1
6.1.2013 10:08

R81a26d51e86k 61J40a23n45a50t89a 9525176304682

Je to dokonce 35.8%

6 838 390 000 Kč jízdné

12 257 504 000 Kč úhrady od objednatelů veřejné služby (to patrně myslí pan Kozel pod slovem "dotace")

Zdroj: auditovaná VZ ČD za rok 2011

+2/0
6.1.2013 18:00

D97a35v98i55d 40M33a11l93i96n58a 1960793230263

A ktery koncovy "uzivatel" zaplatil tech "jen" 12 257 504 000 Kc? Odpovim si sam - vsichni danovi poplatnici!!!!

0/0
8.1.2013 2:18

K76r76y22š63t67o73f 60L70a29n41í19k 1139210575745

opravte si tu první větu, nejde o spojeni mezi ostravou, olomouci a krnovem, ale když už, tak ostravou, krnovem a olomouci.

+1/0
6.1.2013 9:06

V36a40c28l60a77v 60H64a37j31e77k 3736179879

No nejště byste měl zaplatit poplatek za každý km ujetý po silnici na úhradu státem a obcemi vynaložených nákladů na výstavbu, údržbu a provoz.

+1/0
6.1.2013 7:53

M28a92r89t80i26n 96K68a72r76á88s48e56k 9188373158678

no ot je jedna moznost, v Evrope ale politikum doslo, ze mnohem jendodussi je ovalit dan na pohonne hmoty, nez se stvat s vyberem mytneho

0/0
6.1.2013 9:54

J46o37s21e52f 28L69e27b77d29u45š64k21a 4492893843935

Však ji všichni platí. U podnikatelů a dopravců je to silniční daň, mýtné, dálniční známka a spotřební daň z PHM. Občané ji platí v dálničních známkách, parkovném a spotřební dani z PHM, Problém je, že většina lidí se v daňových zákonech nevyzná a tak ani nevnímá kolik a kde zaplatí na různách, mnohdy skrytých daních státu, městu. Ti je potom dílem umožní rozkrást, dílem jsou  odvedeny EU, aby ta nám část z nich poslala formou dotace, která je obvykle k ničemu a ještě se rozkrádá a dílem z těch daní stát a města zaplatí i něco potřebného,

+2/−1
6.1.2013 11:07

P66e71t51r 36N51o37v86o24t88n12ý 5597514790141

Železniční dopravci neplatí spotřební daň z PHM?

+2/0
6.1.2013 14:09

D69a33v58i69d 84M50a61l63i68n58a 1750213610803

Plati, jen si ji nechaji zaplatit vsema danovyma poplatnikama!

0/0
8.1.2013 1:54

V41a57c33l86a13v 53H89a45j84e78k 3256199509

Ale neplatíte poplatek za použití silnic mimo dálnice. Spotřební daň PHM platí všichni dopravci.

0/0
6.1.2013 19:05

J96o63s26e20f 74L97e24b74d41u61š78k15a 4442423123125

Takže všem, kteří jsou pro dotace. Až poletíte na dovolenou, vezměte to s nějakou dotovanou společností, kde vás letenka bude stát několikanásonbně víc, než letenka u té nedotované.

0/−4
5.1.2013 20:20

R91a60d40e74k 15J82a41n78a71t48a 9355246334472

Pěkné, už se zase vyjadřujete (samozřejmě s ideologickým nádechem) o něčem, o čem nemáte ani páru?

Už jsem tu psal, že dotovaný je v současné době každý let (kromě letů soukromých, ale ty jste asi nemyslel). Úleva na daních (které ostatní druhy dorpavy nedostávají) činí u nás průměrně 1000 Kč na každý let. Pokud se budete i vracet, jsou to 2000 Kč.

Navíc, pokud poletíte na některé letiště, kde jsou nízké letiští poplatky (Praha to není, současných 525 Kč provoz pokryje, mnohá cílová letiště ale mají poplatky o hodně nižší), tak vězte, že to je proto, že provoz těchto letišť je dotován z místních rozpočtu coby podpora turismu a regionu.

A pokud poletíte na ostrovy patřící k evropským zemím (Korsika, Baleáry, Kanáry, Madeira, Azory, atd.), pak vězte, že tam je v zájmu soudržnosti země dotována i samotná cena některých letenek.

+3/0
5.1.2013 20:30

J79o54s75e10f 63L98e52b48d10u23š47k16a 4982943533805

Tak mi jenom vysvětleta jak to, že dotovaná ČSA má vyššá ceny na stejní destinaci, než jiné nedované (nebo dotované?) aerolinky.

+1/−3
5.1.2013 21:33

R67a21d86e42k 92J27a84n43a44t24a 9325476474362

ČSA je firma ztrátová, nikoliv dotovaná (ve smyslu, jakém slovo "dotovaná" používáte vy zde v kontextu železniční dopravců). Což je velký rozdíl.

Dopravce, který jezdí pro stát nějakou linku v závazku veřejné služby, kterou si stát objednal, tak nečiní z vlastního rozhodnutí. Je to prostě státní zakázka, parametry této zakázky (odkud, kam, jaká maximální cena, jaká kapacita vlaku) jsou předem přesně dané, úhrada rovněž. Předem se ví, že linka je ztrátová a proto ji stát objednává, protože jinak by tam nejezdilo nic. Po splnění zakázky může být dopravce i v mírném zisku (myslím, že u nás v ČR jsou u nás 3%) a dnes tomu tako většinou i je (jak v případě ČD, tak v případě ostatních železničních a autobusových dopravců, které )

Naopak ČSA (a naprostá většina aerolinek na světě) o svých linkách rozhodují zcela samy. Jejich ztráta vyplývá ze špatných obchodních rozhodnutí či obecně ze situace na trhu. Ona málokterá aerolinka je v dnešní době zisková. Spoustu svých dlouhodobých plánů totiž nastavily na nižší ceny ropy a poptávku po cestování, než je teď (ropa drahá, v mnoha zemích hosp. krize).

Ohledně srovnání cen, pokuste se uvědomit, že se ptáte zcela nesmyslně. Stejných tržeb lze dosáhnout prodejem menšího počtu letenek za vyšší cenu, nebo většiho počtu letenek za nižší cenu. Z cen letenek nelze tedy na hospodářskou situaci firmu nebo nákladovost vůbec usuzovat. Navíc žádné dvě aerolinky nelétají přesně stejnou linku - i linky mezi stejnými destinacemi se totiž liší. Především časy odletu. Různé časy odletu mají různé typu zákazníků, různé ceny, za kterých lze letenku prodat, a v neposlední řadě různé náklady. Za přistání v lukrativním čase se na většině letišť platí podstatně vyšší poplatky. Různá je i kapacita letadel a od toho se taky odvíjejí náklady.

+4/0
6.1.2013 0:17

P71e98t51r 92N81o34v39o44t77n13ý 5597534600261

Obávám se, že to ten člověk není schopen pochopit. Aspoň mi to tak připadá po jeho vystoupení v této diskuzi.

+2/0
6.1.2013 1:25

J37o98s82e45f 34L89e79b24d37u89š54k61a 4692413643495

Ono zase tak velký rozdíl mezi dotací a uhrazení ztráty, pokud je to placeno státem, tedy z daní, velký rozdíl není. V každém případě to hradí občan. A hradí něco, co buď někdo ukradl, nebo špatně hospodařil a nebo to, co nikdo nechce a nepotřebuje.

0/−2
6.1.2013 11:11

J76o15s10e72f 51K47o63p16e23c28k51y 9334422825

uhrazeni ztraty statniho podniku by bylo podle smernic EU brano jako nekala soutez, takze to neni mozne. Ztratu CSA hradi z beznych uveru jako jakakoliv jina firma v oboru... ;-)

0/0
6.1.2013 11:15

J82o49s66e67f 15L45e40b85d22u56š56k56a 4712603473295

A co se stane, až ty úvěry bance nesplatí? Takových bank máme v EU celou řadu. Banka francouzko belgická Dexia, španělská Bankia, další banky na Kypru, Francii. Všechny jsou plné takových toxických úvěrů. A pak do nich cpou peníze vlády, EU. Jenom do Dexie se poslední dobou nacpalo 200 miliard EUR, do Bankie se nacpalo 400 miliard EUR a je to málo, na řadě jsou další banky na Kypru, které už požádaly o pomoc, francouzské o ni pořádají letos. Vážený pane, chápu, že jste zastáncem železnice, ovšem ta se musí přizůsobt době. Tak jako zanikly kočáry dostavníky, koňské potahy vůbec, tak nastává soumrak železniční dopravy. To neznamená, že zanikne úplně, ale musí se soustředit na jiný segmet, na jíný účel, tak, aby byla výdělečná a ne ztrátová. Zřejmě zaniknou místní lokální tratě. Ale železnice je konkurenceschopná na tratích mezi velkými evropskými městy, kde může směle konkurovat letecké dopravě. Tomu ovšem musí přizpůsobit navazující služby. Pokud však bude obhajovat to, že musí obsloužit kdejakou trať a bude na to chtít dotace, pak zákonitě musí padnout.

0/0
6.1.2013 11:57

J64o96s79e38f 35K53o52p86e74c89k44y 9754322155

pokud nebude CSA schopne splacet sve uvery, tak veritele vyhlasi bankrot a z nuceneho prodeje majetku budou jejich poptavky uspokojeny / zcela nebo castecne/. Banky se to nijak netkne. ostatne problem evropskych bank neni z vetsi casti spatne uverovani ale katastrofalni investice... ja sem samozrejme zastance jakekoliv smysluplne dopravy a smysluplnou dopravou je i zeleznice. nakladni doprava v oblasti surovin ci hromadne dopravy je v podstate nenahraditelna. Osobni pak primestska a dalkova. Ale i regionalni a mezimestska ma sve misto i presto ze jeji vyuzivani je na nizsi urovni nez drive. A mate zcela zmatene pojmy, zeleznice v zadnem pripade nechce provozovat kazdou trat a nechce na kazdou trat dotace. Zeleznice pouze plni objednavky na provoz, ktere si u ni udela stat nebo kraj ;-)

0/0
6.1.2013 12:12

J48o55s80e53f 17L14e93b11d35u28š18k89a 4912533263935

No tak. Bankrot se vyhlašuje v případě, když firma není schopna splácet své závazky. Obecně, když závazky převyšují pohledávky a není dostatek majetku. Neznám bankrot nějaké firmy, kdy by věřitelé byly uspokojení alespoň v 90% výši svých pohledávek. Obvykle se jedná o uspokojení v řádu procent pohledávky u bank je vyšší. Takže jakýkoliv bankrot je vždy ztráta pro věřitele. A nejhorší  je to právě u firam vlastněných státem a v době recese. Což oboje je naplněno u ČSA, čímž vůbec netvrdím, ža by měla tahle společnost bankrotovat. Ale vraťme se k ČD. Kdyby je nedotoval stát, tak by už zřejmě dávno zbankrotovaly. Takže ta placená služba státu je jenom skrytou dotací.

0/0
6.1.2013 12:19

J75o13s67e92f 63K53o53p14e56c38k96y 9794912255

veritele stoji pri bankrotu v rade a kazdy s jinym stupnem naroku, takze se klidne muze stat, ze nektery veritel dostane vsechno, ale je samozrejme, ze vetsina na tom trati. Banka ale ma urcite procento zapocitanych ztrat, takze bezne bankroty se ji nijak netknou. kdyby stat/mesto nedotoval jakehokoliv dopravce MHD/zeleznice/autobus fungujiciho v IDS tak uz davno zkrachuje neb verejna doprava neni vydelecna /az na par vyjimek/ takze duvod proc si zasedate jen na CD je mi opravdu zahadou ;-)

+1/0
6.1.2013 12:25

M11a64r63t16i18n 10N75o27v53o42t35n62ý 7708608295453

Jak tady psal, tak jel za posledních dvacet let jednou vlakem. Tím pádem se cítí povolán řešit problematiku železniční dopravy.

+1/−1
6.1.2013 16:33

J60o98s69e80f 24K40o17p39e51c93k12y 9754952775

a o zadnou skyrtou dotaci se samozrejme nejedna. je to platba za objednane sluzby ;-)

+1/0
6.1.2013 12:26

O17l23d19ř20i27c53h 36H85o44r25á27k 2574599351665

Že by seznam tratí, kde na soukromého dopravce nenarazíte? Ti přeci žerou jen z velkého koryta, které ČD umožňovalo nebýt tak moc ve ztrátě.

0/−1
5.1.2013 19:09

J10o82s92e84f 21L76e96b19d20u11š69k56a 4332633233975

soukromý přepravce na mnohých tratích být nemůže, protože součástá dohody s ČD jsou smlouvy na 10 a více let, díky jimž na trať jiný přepravce prostě nemůže. On totiž žádnou dotaci nedostane.

+1/−2
5.1.2013 20:09

R98a30d74e34k 21J52a60n42a75t19a 9745636544622

Není tomu tak. Ty smlouvy s kraji mají doložku, podle které se může během těch 10 let objednávka snižovat, průměrně o 5% ročně. Třeba JMK toho využije a chystá se výběrko na cca 18% výkonů vypsat.

Vzhledem k tomu, že rozsah dopravy objednávaný v kraji je velký, tak rychleji by ani ti jiní dopravci nastupovat nemohli. Nová vozidla se neprodávají jako housky na krámě, tolik se jich tak rychle sehnat nedá.

+3/−1
5.1.2013 20:21

J65o80s81e72f 51L21e19b90d84u10š20k13a 4982183563955

Ale, ale. To jsou mi novinky. Tak proč bylo takové haló, že nikoho jiného na koleje nechtějí pustit. A jenom příklad z mého okolí. Jeden přepravce začal vozit lidi mezi dvěma městy, Vozil je mikrobusem, po stejné trati jako dotované autobusy. Byl levnější i přesto, že nedotával dotace. Na zásah úřadů musel skončit.

+1/−3
5.1.2013 20:29

R13a31d30e27k 28J36a83n10a54t56a 9315596194122

Haló? Kde bylo haló? Možná někde v novinách, které si dílem z neznalosti, dílem z ideologickcýh důvodů, skutečnost překrucují. Vy věříte novinářům?

U případu "mikrobusu" (jiný příklad neznáte? už to tu omíláte déle) by stálo za to uvést podrobnosti. Za prvé, jedná se o bus. Linková busová doprava potřebuje licenci, na kterou není nárok, vlaková nikoliv, jezdit může každý, kdo splní podmínky. To je první rozdíl. Dost podstatný. Za druhé, takový provoz mikrobusu (tedy nedostatečná kapacita, patrně i nedostatečný jízdní řád, kdy tento nezvládne odvést všechny cestující, za to ale ubírá cestující objednaným ZDO spojům) opravdu poškozuje veřejné rozpočty. Proto je ze zákona možné mu licenci nevydat. Je to tak i na západě. Tam ze stejných důvodu zpravidla nedostane licenci žádný bus, který by měl jet ve trase vlaku.

+1/−1
5.1.2013 20:37

J12o43s64e56f 44L88e74b60d22u12š87k17a 4452733243175

Víte, já dost cestuji, A i mimo EU. Jsou místa, kde autobusy vozí pouze turisty, veřejná doprava je zajištována právě těmi mikrobusy. A vždy jich tam je dostatek, Nevím, zda vlády těch zemí dotují ty mikrobusy, ale podle toho, jaká je mezi nimi konkurence, tak asi ne. A jakékoliv doprava je nejdražší právě v EU. Zřejmě díky dotacím.

+1/−3
5.1.2013 21:39

R53a51d85e78k 15J52a42n36a44t39a 9955816274932

Veřejná doprava je v EU dražší především proto, že je

a) kvalitnější. Dostanete se totiž do mnohem více destinaci, a v mnohem širším rozsahu časů, než v zemích kde vládnou vámi zde adorované maršutky, kolektivní taxi, atd, říká se jím ve světě různě.

b) podstatně vyšší cena práce v Evropě. Zeptejte se bolivijského řidiče kolektivního taxíku, kolik si vydělá. Za jeho výdělek by to v Evropě nikdo nedělal. Prostě by to nefungovalo. Nebo by to bylo drahé skoro jako taxi.

+2/0
6.1.2013 0:22

J88o59s81e81f 97K75o48p51e72c67k31y 9514182285

pan Lebduska by asi uvital, kdyby v milionovych aglomeracich typu Londyn, Pariz, Praha, Berlin atd zajistovaly verejnou dopravu levne mikrobusy ;-) Dobou stravenou pri preprave par osob pres zcela ucpane mesto a nedychatelnym vzduchem a neskutecnym hlukem se zrejme zaobirat nechce ;-)

+4/0
6.1.2013 9:46

M38a20r89t20i84n 46K12a79r72á39s95e58k 9108373228158

Prave naopak, CD vykazovalo ztratu i na trati Praha-Ostrava... diky dotacim jsou naopak v plusu na regionalkach a ryhclikovych tratich.

0/0
5.1.2013 22:09

J92o91s42e28f 22L38e35b62d75u48š68k12a 4772273573635

Železniční doprava zažíval svůj rozmach v 19 stolezí a počátku století 20. Ovšem v 2 polovině 20 století se jádro hospodářské aktivity přesouvá od průmyslu k službám. Průmysloví výrobci přepravují  méně surovin jako železo, uhlí a dřevo. Posunula se od železa, kabelů a trubek k mikroprocesorům, optickým vláknům a nanotechnologiím. Také dopravní náklady podstatně klesly. Průměrné náklady na přesunutí tuny na míli v roce 1890 byly 18,5 centů (v 2001 dolarech; USA). Dnes jsou tyto náklady pod 2,3 centů. Železnice byly vyvinuty pro dopravu velkých objemů na několika tratích spojujících hlavní centra ekonomické aktivity. V současném světě, kde ekonomické aktivity jsou centralizované a důležitá je doprava z bodu do bodu, není a to struktura příliš užitečná. Železnice staly velkými monolitickými organizacemi s byrokratickou strukturou.  M. Hallsworth, komentoval překvapivě moderně, již v roce 1934 chování železniční společnosti Domnívám se, že musí být připuštěno, že, až na pár posledních let, si železnice neuvědomily nástup silniční dopravy nebo byly ve svých reakcích pomalé. Před nástupem silniční dopravy železnice příliš mnoho spoléhaly na svoji pozici. Byly zvyklé čekat až k nim zákazník přijde, protože ve většině případů žádný jiný způsob dopravy ve stejné efektivitě nebyl dostupný. V r. 1993 přepravily ČD 242,2 mil osob při 8 548  mil osobakm , v r.  2005 už jenom 178,2 osob při 6 631 mil osobakm a tento ukazatel stále klesá. Technické řešení železniční dopravy je navíc založeno na přepravě relativně vysoké mrtvé váhy.  Podle studií je srovnatelní využití energie na 1 osobakm u  os. auta je to při obsazenosti 3 osobami 0,56, u vlaku Inter city 0,38 Mj  Osbní auto má podle studie při vzdálenosti do 300 km průměrnu rychlost 75 km, zatímco vlak 65 km. Zdroj European Commission 2002a. Tudíž je zřejmé, že železnice má to nejlepší období za sebou a bude neustále klesat počet přepravených osob i tun nákladu. Bude naopak stoupat podíl silniční jak nákladní, tak  individuální

+3/−4
5.1.2013 18:25

J44o24s97e33f 48L84e96b79d90u19š85k51a 4852483743205

osobní dopravy. Je tedy načase přestat železniční dopravu dotovat.

+1/−3
5.1.2013 18:27

R38a67d74e38k 18J89a15n10a84t36a 9445466774102

Pěkná historická sonda, ale ji vidět, že jse to odněkud opsal, protože to je neaktuální. V současné době v Evropě počet cestujících na železnici naopak roste, v ČR teprve cca od roku 2010, ale v zemích, které jsou před námi napřed, už mnohem déle (ve Švýcarsku už nejméně posledních 12 let).

Ono se totiž začíná projevovat aspekt, který lidská civilizxace ještě nezažila. Zatím jsme pořád objevovali výkonnější a levnější zdroje energie. Dokonce to v 18. stol. odstartovalo tzv. "průmyslovou revoluci". To už ale není pravda. Energie bv poslední dekádách zdražuje a řešení, které by to změnilo není na obzoru. Jediná možnost je energií šetřit. A v dopravě šetření znamená právě přesun přeprav na železnici.

+2/0
5.1.2013 19:01

J11o55s81e42f 24L85e39b87d66u17š94k62a 4372133523825

Až u nás budme mít Alpy, v nich turistické prosklené vlaky, ty kupy turistů, tak taky budeme mít některé trati vyprodané. Ale zatím to tak nevypadá. Navíc ve švýcarském vlaku se neštíte sednout, či jít na toaletu, ani vás v něm někdo neokrade.

+1/−3
5.1.2013 19:10

R76a36d72e58k 72J20a52n28a54t54a 9185976484212

Pro švýcarské vlaky není to, o čem mluvíte ("turistické prosklené vlaky, ty kupy turistů") vůbec typické (ty vlaky ani nejsou součástí síťových jízdenek GA, které jinak platí všude).

Naprostou většinu provozu i toho růstu tvoří normální vlaky a normální občané Švýcarska, kteří nebydlí na horách. Hory jsou jen na jihu Švýcarska a bydlí tam minimum obyvatel.

A ta kupa primitivních klišé nakonec? To snad ani nestojí za komentář.

+2/−2
5.1.2013 19:15

J50o60s12e89f 17L40e69b53d34u88š79k49a 4102663423555

Hory jsou jen na jihu? Tak se prosím podívejte na mapu Švýcarska. Těch rovin je tam poskrovnu. Chápu, že pracovníkům ČD se nelíbí srovnání, ;-D

0/−2
5.1.2013 19:34

R61a12d56e11k 59J17a72n28a36t89a 9125626864692

Na severu nejsou Alpy, oproti nim jen pahorkatina. Každopádně tam nenajdete ty "prosklené turistické vlaky" a to byla podstata sdělení.

Nevím, co myslíte poslední větou. Pracovník ČD nejsem a o ČD jsem ani nemluvil. Růst počtu cestujících na železnicích se v Evropě týká všech dopravců. Dokonce vznikají i dopravci zcela noví. V posledních 2 letech NTV, WB, HKX.

+2/0
5.1.2013 19:47

J76o41s49e54f 65L44e59b46d94u22š23k33a 4112823773335

Podstata sdělení byla, že v Alpách jezdí prosklené vlaky a jsou vyprodané. A to, že jimi jezdí turisté, kteří vylepšují statistiku. Nic jiného. To, že hory jsou jen na jihu, to jste psal vy, ne já. Píšete o růstu cestujících v Evropě. Ano, roste, ale v turisticky atraktivních zeních, kde je spousty turistů, Objem nákladní přepravy klesá, jedinou vyjímkou je Německo, přes které putuje zboží ze severu na jih a z východu na západ. A bude klesat úměrně tomu, jak vlády v EU budou zvyšovat daně aby bylo na dotace.

0/−2
5.1.2013 20:07

R19a85d84e97k 91J16a50n46a61t43a 9865836634272

Turisté v GlaciarExpresu žádnou statistiku nevylepšují. Je jich stále stejně. Nárůst je dán tím, že vlakem stále více jezdí běžní Švýcaři.

+4/0
5.1.2013 20:40

J37o16s65e64f 21L47e10b55d11u97š95k25a 4162443873355

To je možné. Protože všude, kde je nějaký prostor pro poskytování služeb bude vznikat nabídka služeb. A bude více konkurentů, pokud stát nebde konkurenci pokřivovat a omezovat dotacemi. A bude-li víc konkurentů, budou se snažit nabízet cenou, službami a každý si bude moci vybrat. Buď pohodlí a kívičku za hodně peněz, nebo tlačenici za málo peněz. Podobně jako u letecké přepravy. kde můýete letět do Londýna za 8 tisíc a víc, nebo taky za tisícikorunu a méně. Kupodivu ty nízkonákladové aerolinky nikdo nedotuje. většinou jsou dotované ty drahé.

+1/−2
5.1.2013 20:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.