Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nejztrátovější jsou rychlíky Olomouc-Krnov. Na kilometr prodělají 225 Kč

Nejztrátovější rychlíkovou železniční tratí, na níž Českým drahám doplácí rozdíl stát, je spojení mezi Ostravou, Olomoucí a Krnovem. Na každém kilometru své jízdy rychlík prodělá 225 korun. Stát za dopravu na této trati Českým drahám doplácí 157 milionů korun ročně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J83o42s65e32f 94L30e48b81d35u71š21k13a 4112163603515

Pro ty odborníky, pana Janatu, Kopeckého a další. Přečtěte si ja ČD čarují s čísly ve výkazech a tedy i v účetnictví. Jediná cesta je vyházet ty všechny podvodníky a přestat dodovat. Snížit daně a nechat lidem jejich peníze, nechť konečný uživatel platí ze svých peněz takovou dopravu, jaká jemu nejvíc vyhovuje. A to platí obecně pro všechny dotace.  http://ekonomika.idnes.cz/statistika-ceskych-drah-a-rychliku-dt7-/ekonomika.aspx?c=A130106_213926_ekonomika_ert

0/−1
7.1.2013 12:15

R11a84d43e10k 42J37a78n27a59t55a 9745176884142

Uveďte prosím zemi, kde to tak je a funguje to. Nebo jste takový génius, že jste vymysle něco, co ještě nikoho na světě nenapadlo? Pak pardon.

0/0
7.1.2013 12:37

J27o59s35e82f 77L18e57b37d97u32š78k75a 4312323193625

Jsou země, kde manipulace s výkazy je trestný čín. Např v USA, pokud se na to přijde, tak dotyčný je do báně a nic mu nepomůže. Génius nejsem a jsem zvyklý starat se sám o sebe, Jsem zvyklý to, co si objednám, taky zaplatit. A žádnou železniční dopravu jsem si neobjednal. To vy jste zřejmě zvyklý ostatní jenom ošulit a žít za cizí, ostatně tak jako většina politiků a těch státních zaměstnanců, kteří jsou zvyklí sedět u plných koryt.

0/0
7.1.2013 14:24

J80o54s44e57f 85K90o93p76e90c55k63y 9484712495

Uz jsem vam zde nekolikrat vysvetloval, ze dotace nejsou zadna ztrata pro nikoho. Pro stat je to skvela cesta jak se vyhnout mnohonasobne vetsim nakladum, ktere by musel vynalozit, pokud by verejna doprava zanikla. Pro cestujici je to skvela moznost jak se dostat do prace, skol ci jinam jinak nez autem. Pro dopravce je to standardni zpusob obzivy jako jakykoliv jiny. Stat, mesto nebo kraj si objednaji urcite sluzby a ty pak zaplati. ;-)

0/0
7.1.2013 15:44

V55i40t 92S30t54a61n 4776270385512

V čem by byly ty náklady mnohonásobně větší?

0/0
7.1.2013 16:27

J93o73s86e20f 30K65o15p56e17c96k74y 9294722405

viz cela diskuze nize... neexistence verejne dopravy by znamenala, ze by se 50% populace, ktere ji doted vyuzivali museli dat na dopravu autem = zmnohonasobeni dopravy = zmnohonasobeni investic do silnic a parkovist vcetne udrzby = zmnohonasobeni vydaju ve zdravotnictvi. vice hluku + znecisteni = neprodejne nemovistosti a opet zmnohonasobeni vydaju ve zdravotnictvi atd...

0/0
7.1.2013 16:49

Z27d35e64n57e90k 31V54r18b65a 8579765483827

Dotace ano. Ale samozřejmě průhledná, smysluplná a logická dotace a v minimální možné míře. Dotovat půlnoční courák pro 2 pracující noční hlídače a 20 ožralů je nesmysl. Stejně tak jako dotovat ČD, když na stejné trati je schopen někdo jiný jezdit levněji, nebo dokonce i bez dotací. Dotace jdou z veřejných peněz - tedy to co prošustrují ČD by mohlo jít jinam - třeba do zdravotnictví, školství... (pokud zanedbáme, co češi rozkradou). Pokud někdo účelově "zoptimalizuje"  data, aby vyždíval ze státu víc je podvodník a obhajovat to tím, že bez podvodníka by zanikla veřejná doprava je hloupé. Monopol ČD vedl jenom a pouze k tomu, že dnes cestující platí něco málo jak třetinu nákladů ČD. Zbytek platíme my všichni z daní. ČD nebyly nuceny šetřit o co si řeknou to jim stát dá (protože jinak by jak říkáte zanikla veřejná doprava) a zbytek si vydupou odboráři. (ne nepodobná je situace u ČSA)  Tohle není dlouhodobě udržitelný stav. Upřímně, ona železnice je velmi často nadhodnocované dopravní médium. Když se podíváte, co a kam a v jaké míře železnice dopraví, tak zjistíte, že drtivá většina ztrátových tratí je vcelku  snadno nahraditelná. Ale silniční dopravu nenahradíte železnicí ani z desetiny. Tudíž Vaše scénáře o zmnohonásobení silniční dopravy a následného řetězového kolapsu všeho jsou dost mimo.

0/0
14.1.2013 15:52

J11o76s57e83f 62K26o91z62e22l 1146826555355

Dotace je kromě prodeje majetku, hlavním zdrojem příjmů. Dotace činí cca 85 %úplných vlastích nákladů. Tržby z jízdného pokryjí jen 15%. Stálo za zvážení, zda nezrušit jízdné vůbec. ČD ušetří za pokladní, průvodčí atd. Cca 100 tisíc našich spoluobčanů, držitelů zaměstnaneckých jízdních výhod ČD si za naše daně už nyní dopřává jízdné téměř bezplatné.

+2/−5
6.1.2013 9:56

J49o17s40e73f 74K36o66p61e13c28k95y 9294362175

Pokud vim, tak trzby z jizdneho jsou cca 32% celkovych trzeb za osobni dopravu

+4/−1
6.1.2013 10:08

R96a84d17e38k 43J81a81n14a78t59a 9235216134802

Je to dokonce 35.8%

6 838 390 000 Kč jízdné

12 257 504 000 Kč úhrady od objednatelů veřejné služby (to patrně myslí pan Kozel pod slovem "dotace")

Zdroj: auditovaná VZ ČD za rok 2011

+2/0
6.1.2013 18:00

D76a15v31i81d 12M65a80l47i77n90a 1820493810313

A ktery koncovy "uzivatel" zaplatil tech "jen" 12 257 504 000 Kc? Odpovim si sam - vsichni danovi poplatnici!!!!

0/0
8.1.2013 2:18

K97r58y61š64t35o18f 93L77a14n74í49k 1739520455375

opravte si tu první větu, nejde o spojeni mezi ostravou, olomouci a krnovem, ale když už, tak ostravou, krnovem a olomouci.

+1/0
6.1.2013 9:06

V79a60c62l33a84v 83H96a95j24e27k 3706359599

No nejště byste měl zaplatit poplatek za každý km ujetý po silnici na úhradu státem a obcemi vynaložených nákladů na výstavbu, údržbu a provoz.

+1/0
6.1.2013 7:53

M54a93r10t60i16n 29K97a58r84á93s85e98k 9108553428388

no ot je jedna moznost, v Evrope ale politikum doslo, ze mnohem jendodussi je ovalit dan na pohonne hmoty, nez se stvat s vyberem mytneho

0/0
6.1.2013 9:54

J22o45s19e96f 40L30e25b95d47u10š61k46a 4462643823445

Však ji všichni platí. U podnikatelů a dopravců je to silniční daň, mýtné, dálniční známka a spotřební daň z PHM. Občané ji platí v dálničních známkách, parkovném a spotřební dani z PHM, Problém je, že většina lidí se v daňových zákonech nevyzná a tak ani nevnímá kolik a kde zaplatí na různách, mnohdy skrytých daních státu, městu. Ti je potom dílem umožní rozkrást, dílem jsou  odvedeny EU, aby ta nám část z nich poslala formou dotace, která je obvykle k ničemu a ještě se rozkrádá a dílem z těch daní stát a města zaplatí i něco potřebného,

+2/−1
6.1.2013 11:07

P87e30t54r 72N90o38v18o81t12n76ý 5397984830961

Železniční dopravci neplatí spotřební daň z PHM?

+2/0
6.1.2013 14:09

D49a81v88i57d 89M49a19l85i34n77a 1140233160663

Plati, jen si ji nechaji zaplatit vsema danovyma poplatnikama!

0/0
8.1.2013 1:54

V51a38c22l35a86v 64H31a16j11e25k 3376529859

Ale neplatíte poplatek za použití silnic mimo dálnice. Spotřební daň PHM platí všichni dopravci.

0/0
6.1.2013 19:05

J22o64s57e17f 91L93e61b12d95u76š68k77a 4322503303905

Takže všem, kteří jsou pro dotace. Až poletíte na dovolenou, vezměte to s nějakou dotovanou společností, kde vás letenka bude stát několikanásonbně víc, než letenka u té nedotované.

0/−4
5.1.2013 20:20

R28a56d55e84k 24J93a33n35a83t48a 9925576804902

Pěkné, už se zase vyjadřujete (samozřejmě s ideologickým nádechem) o něčem, o čem nemáte ani páru?

Už jsem tu psal, že dotovaný je v současné době každý let (kromě letů soukromých, ale ty jste asi nemyslel). Úleva na daních (které ostatní druhy dorpavy nedostávají) činí u nás průměrně 1000 Kč na každý let. Pokud se budete i vracet, jsou to 2000 Kč.

Navíc, pokud poletíte na některé letiště, kde jsou nízké letiští poplatky (Praha to není, současných 525 Kč provoz pokryje, mnohá cílová letiště ale mají poplatky o hodně nižší), tak vězte, že to je proto, že provoz těchto letišť je dotován z místních rozpočtu coby podpora turismu a regionu.

A pokud poletíte na ostrovy patřící k evropským zemím (Korsika, Baleáry, Kanáry, Madeira, Azory, atd.), pak vězte, že tam je v zájmu soudržnosti země dotována i samotná cena některých letenek.

+3/0
5.1.2013 20:30

J59o13s54e94f 62L22e28b56d76u20š39k19a 4942523833595

Tak mi jenom vysvětleta jak to, že dotovaná ČSA má vyššá ceny na stejní destinaci, než jiné nedované (nebo dotované?) aerolinky.

+1/−3
5.1.2013 21:33

R94a46d95e67k 49J17a27n97a69t34a 9805186554672

ČSA je firma ztrátová, nikoliv dotovaná (ve smyslu, jakém slovo "dotovaná" používáte vy zde v kontextu železniční dopravců). Což je velký rozdíl.

Dopravce, který jezdí pro stát nějakou linku v závazku veřejné služby, kterou si stát objednal, tak nečiní z vlastního rozhodnutí. Je to prostě státní zakázka, parametry této zakázky (odkud, kam, jaká maximální cena, jaká kapacita vlaku) jsou předem přesně dané, úhrada rovněž. Předem se ví, že linka je ztrátová a proto ji stát objednává, protože jinak by tam nejezdilo nic. Po splnění zakázky může být dopravce i v mírném zisku (myslím, že u nás v ČR jsou u nás 3%) a dnes tomu tako většinou i je (jak v případě ČD, tak v případě ostatních železničních a autobusových dopravců, které )

Naopak ČSA (a naprostá většina aerolinek na světě) o svých linkách rozhodují zcela samy. Jejich ztráta vyplývá ze špatných obchodních rozhodnutí či obecně ze situace na trhu. Ona málokterá aerolinka je v dnešní době zisková. Spoustu svých dlouhodobých plánů totiž nastavily na nižší ceny ropy a poptávku po cestování, než je teď (ropa drahá, v mnoha zemích hosp. krize).

Ohledně srovnání cen, pokuste se uvědomit, že se ptáte zcela nesmyslně. Stejných tržeb lze dosáhnout prodejem menšího počtu letenek za vyšší cenu, nebo většiho počtu letenek za nižší cenu. Z cen letenek nelze tedy na hospodářskou situaci firmu nebo nákladovost vůbec usuzovat. Navíc žádné dvě aerolinky nelétají přesně stejnou linku - i linky mezi stejnými destinacemi se totiž liší. Především časy odletu. Různé časy odletu mají různé typu zákazníků, různé ceny, za kterých lze letenku prodat, a v neposlední řadě různé náklady. Za přistání v lukrativním čase se na většině letišť platí podstatně vyšší poplatky. Různá je i kapacita letadel a od toho se taky odvíjejí náklady.

+4/0
6.1.2013 0:17

P54e25t84r 61N28o28v94o34t37n43ý 5987104780741

Obávám se, že to ten člověk není schopen pochopit. Aspoň mi to tak připadá po jeho vystoupení v této diskuzi.

+2/0
6.1.2013 1:25

J83o83s38e82f 10L87e97b20d83u33š66k51a 4842563353385

Ono zase tak velký rozdíl mezi dotací a uhrazení ztráty, pokud je to placeno státem, tedy z daní, velký rozdíl není. V každém případě to hradí občan. A hradí něco, co buď někdo ukradl, nebo špatně hospodařil a nebo to, co nikdo nechce a nepotřebuje.

0/−2
6.1.2013 11:11

J20o11s18e64f 24K34o42p33e64c64k69y 9194622675

uhrazeni ztraty statniho podniku by bylo podle smernic EU brano jako nekala soutez, takze to neni mozne. Ztratu CSA hradi z beznych uveru jako jakakoliv jina firma v oboru... ;-)

0/0
6.1.2013 11:15

J38o52s23e84f 95L97e18b66d69u43š40k60a 4942753433485

A co se stane, až ty úvěry bance nesplatí? Takových bank máme v EU celou řadu. Banka francouzko belgická Dexia, španělská Bankia, další banky na Kypru, Francii. Všechny jsou plné takových toxických úvěrů. A pak do nich cpou peníze vlády, EU. Jenom do Dexie se poslední dobou nacpalo 200 miliard EUR, do Bankie se nacpalo 400 miliard EUR a je to málo, na řadě jsou další banky na Kypru, které už požádaly o pomoc, francouzské o ni pořádají letos. Vážený pane, chápu, že jste zastáncem železnice, ovšem ta se musí přizůsobt době. Tak jako zanikly kočáry dostavníky, koňské potahy vůbec, tak nastává soumrak železniční dopravy. To neznamená, že zanikne úplně, ale musí se soustředit na jiný segmet, na jíný účel, tak, aby byla výdělečná a ne ztrátová. Zřejmě zaniknou místní lokální tratě. Ale železnice je konkurenceschopná na tratích mezi velkými evropskými městy, kde může směle konkurovat letecké dopravě. Tomu ovšem musí přizpůsobit navazující služby. Pokud však bude obhajovat to, že musí obsloužit kdejakou trať a bude na to chtít dotace, pak zákonitě musí padnout.

0/0
6.1.2013 11:57

J98o98s12e88f 97K69o19p69e59c94k58y 9454332375

pokud nebude CSA schopne splacet sve uvery, tak veritele vyhlasi bankrot a z nuceneho prodeje majetku budou jejich poptavky uspokojeny / zcela nebo castecne/. Banky se to nijak netkne. ostatne problem evropskych bank neni z vetsi casti spatne uverovani ale katastrofalni investice... ja sem samozrejme zastance jakekoliv smysluplne dopravy a smysluplnou dopravou je i zeleznice. nakladni doprava v oblasti surovin ci hromadne dopravy je v podstate nenahraditelna. Osobni pak primestska a dalkova. Ale i regionalni a mezimestska ma sve misto i presto ze jeji vyuzivani je na nizsi urovni nez drive. A mate zcela zmatene pojmy, zeleznice v zadnem pripade nechce provozovat kazdou trat a nechce na kazdou trat dotace. Zeleznice pouze plni objednavky na provoz, ktere si u ni udela stat nebo kraj ;-)

0/0
6.1.2013 12:12

J11o31s65e27f 23L42e43b49d42u42š12k43a 4482313823725

No tak. Bankrot se vyhlašuje v případě, když firma není schopna splácet své závazky. Obecně, když závazky převyšují pohledávky a není dostatek majetku. Neznám bankrot nějaké firmy, kdy by věřitelé byly uspokojení alespoň v 90% výši svých pohledávek. Obvykle se jedná o uspokojení v řádu procent pohledávky u bank je vyšší. Takže jakýkoliv bankrot je vždy ztráta pro věřitele. A nejhorší  je to právě u firam vlastněných státem a v době recese. Což oboje je naplněno u ČSA, čímž vůbec netvrdím, ža by měla tahle společnost bankrotovat. Ale vraťme se k ČD. Kdyby je nedotoval stát, tak by už zřejmě dávno zbankrotovaly. Takže ta placená služba státu je jenom skrytou dotací.

0/0
6.1.2013 12:19

J56o31s25e70f 19K59o77p50e67c43k52y 9354102485

veritele stoji pri bankrotu v rade a kazdy s jinym stupnem naroku, takze se klidne muze stat, ze nektery veritel dostane vsechno, ale je samozrejme, ze vetsina na tom trati. Banka ale ma urcite procento zapocitanych ztrat, takze bezne bankroty se ji nijak netknou. kdyby stat/mesto nedotoval jakehokoliv dopravce MHD/zeleznice/autobus fungujiciho v IDS tak uz davno zkrachuje neb verejna doprava neni vydelecna /az na par vyjimek/ takze duvod proc si zasedate jen na CD je mi opravdu zahadou ;-)

+1/0
6.1.2013 12:25

M72a43r41t42i19n 94N77o62v11o15t59n66ý 7698868635313

Jak tady psal, tak jel za posledních dvacet let jednou vlakem. Tím pádem se cítí povolán řešit problematiku železniční dopravy.

+1/−1
6.1.2013 16:33

J86o85s57e11f 23K17o66p90e70c86k75y 9544972895

a o zadnou skyrtou dotaci se samozrejme nejedna. je to platba za objednane sluzby ;-)

+1/0
6.1.2013 12:26

O87l73d77ř69i93c30h 20H20o52r89á90k 2854469551655

Že by seznam tratí, kde na soukromého dopravce nenarazíte? Ti přeci žerou jen z velkého koryta, které ČD umožňovalo nebýt tak moc ve ztrátě.

0/−1
5.1.2013 19:09

J51o47s18e11f 18L12e24b45d34u74š57k63a 4242983233185

soukromý přepravce na mnohých tratích být nemůže, protože součástá dohody s ČD jsou smlouvy na 10 a více let, díky jimž na trať jiný přepravce prostě nemůže. On totiž žádnou dotaci nedostane.

+1/−2
5.1.2013 20:09

R87a17d92e96k 55J47a80n94a88t17a 9515346744872

Není tomu tak. Ty smlouvy s kraji mají doložku, podle které se může během těch 10 let objednávka snižovat, průměrně o 5% ročně. Třeba JMK toho využije a chystá se výběrko na cca 18% výkonů vypsat.

Vzhledem k tomu, že rozsah dopravy objednávaný v kraji je velký, tak rychleji by ani ti jiní dopravci nastupovat nemohli. Nová vozidla se neprodávají jako housky na krámě, tolik se jich tak rychle sehnat nedá.

+3/−1
5.1.2013 20:21

J57o79s74e42f 46L35e69b67d84u27š95k74a 4282243433325

Ale, ale. To jsou mi novinky. Tak proč bylo takové haló, že nikoho jiného na koleje nechtějí pustit. A jenom příklad z mého okolí. Jeden přepravce začal vozit lidi mezi dvěma městy, Vozil je mikrobusem, po stejné trati jako dotované autobusy. Byl levnější i přesto, že nedotával dotace. Na zásah úřadů musel skončit.

+1/−3
5.1.2013 20:29

R38a64d38e28k 14J66a22n21a10t60a 9885706454272

Haló? Kde bylo haló? Možná někde v novinách, které si dílem z neznalosti, dílem z ideologickcýh důvodů, skutečnost překrucují. Vy věříte novinářům?

U případu "mikrobusu" (jiný příklad neznáte? už to tu omíláte déle) by stálo za to uvést podrobnosti. Za prvé, jedná se o bus. Linková busová doprava potřebuje licenci, na kterou není nárok, vlaková nikoliv, jezdit může každý, kdo splní podmínky. To je první rozdíl. Dost podstatný. Za druhé, takový provoz mikrobusu (tedy nedostatečná kapacita, patrně i nedostatečný jízdní řád, kdy tento nezvládne odvést všechny cestující, za to ale ubírá cestující objednaným ZDO spojům) opravdu poškozuje veřejné rozpočty. Proto je ze zákona možné mu licenci nevydat. Je to tak i na západě. Tam ze stejných důvodu zpravidla nedostane licenci žádný bus, který by měl jet ve trase vlaku.

+1/−1
5.1.2013 20:37

J86o48s29e31f 75L10e80b29d65u61š66k84a 4932813443335

Víte, já dost cestuji, A i mimo EU. Jsou místa, kde autobusy vozí pouze turisty, veřejná doprava je zajištována právě těmi mikrobusy. A vždy jich tam je dostatek, Nevím, zda vlády těch zemí dotují ty mikrobusy, ale podle toho, jaká je mezi nimi konkurence, tak asi ne. A jakékoliv doprava je nejdražší právě v EU. Zřejmě díky dotacím.

+1/−3
5.1.2013 21:39

R28a25d46e23k 42J67a56n55a84t66a 9165136814962

Veřejná doprava je v EU dražší především proto, že je

a) kvalitnější. Dostanete se totiž do mnohem více destinaci, a v mnohem širším rozsahu časů, než v zemích kde vládnou vámi zde adorované maršutky, kolektivní taxi, atd, říká se jím ve světě různě.

b) podstatně vyšší cena práce v Evropě. Zeptejte se bolivijského řidiče kolektivního taxíku, kolik si vydělá. Za jeho výdělek by to v Evropě nikdo nedělal. Prostě by to nefungovalo. Nebo by to bylo drahé skoro jako taxi.

+2/0
6.1.2013 0:22

J50o94s63e90f 45K16o88p37e47c84k11y 9594542255

pan Lebduska by asi uvital, kdyby v milionovych aglomeracich typu Londyn, Pariz, Praha, Berlin atd zajistovaly verejnou dopravu levne mikrobusy ;-) Dobou stravenou pri preprave par osob pres zcela ucpane mesto a nedychatelnym vzduchem a neskutecnym hlukem se zrejme zaobirat nechce ;-)

+4/0
6.1.2013 9:46

M65a16r36t22i97n 60K51a67r29á29s90e72k 9468193928768

Prave naopak, CD vykazovalo ztratu i na trati Praha-Ostrava... diky dotacim jsou naopak v plusu na regionalkach a ryhclikovych tratich.

0/0
5.1.2013 22:09

J94o32s43e98f 27L53e87b22d36u18š75k56a 4662953113695

Železniční doprava zažíval svůj rozmach v 19 stolezí a počátku století 20. Ovšem v 2 polovině 20 století se jádro hospodářské aktivity přesouvá od průmyslu k službám. Průmysloví výrobci přepravují  méně surovin jako železo, uhlí a dřevo. Posunula se od železa, kabelů a trubek k mikroprocesorům, optickým vláknům a nanotechnologiím. Také dopravní náklady podstatně klesly. Průměrné náklady na přesunutí tuny na míli v roce 1890 byly 18,5 centů (v 2001 dolarech; USA). Dnes jsou tyto náklady pod 2,3 centů. Železnice byly vyvinuty pro dopravu velkých objemů na několika tratích spojujících hlavní centra ekonomické aktivity. V současném světě, kde ekonomické aktivity jsou centralizované a důležitá je doprava z bodu do bodu, není a to struktura příliš užitečná. Železnice staly velkými monolitickými organizacemi s byrokratickou strukturou.  M. Hallsworth, komentoval překvapivě moderně, již v roce 1934 chování železniční společnosti Domnívám se, že musí být připuštěno, že, až na pár posledních let, si železnice neuvědomily nástup silniční dopravy nebo byly ve svých reakcích pomalé. Před nástupem silniční dopravy železnice příliš mnoho spoléhaly na svoji pozici. Byly zvyklé čekat až k nim zákazník přijde, protože ve většině případů žádný jiný způsob dopravy ve stejné efektivitě nebyl dostupný. V r. 1993 přepravily ČD 242,2 mil osob při 8 548  mil osobakm , v r.  2005 už jenom 178,2 osob při 6 631 mil osobakm a tento ukazatel stále klesá. Technické řešení železniční dopravy je navíc založeno na přepravě relativně vysoké mrtvé váhy.  Podle studií je srovnatelní využití energie na 1 osobakm u  os. auta je to při obsazenosti 3 osobami 0,56, u vlaku Inter city 0,38 Mj  Osbní auto má podle studie při vzdálenosti do 300 km průměrnu rychlost 75 km, zatímco vlak 65 km. Zdroj European Commission 2002a. Tudíž je zřejmé, že železnice má to nejlepší období za sebou a bude neustále klesat počet přepravených osob i tun nákladu. Bude naopak stoupat podíl silniční jak nákladní, tak  individuální

+3/−4
5.1.2013 18:25

J11o10s76e68f 97L15e91b81d74u44š98k71a 4692783433695

osobní dopravy. Je tedy načase přestat železniční dopravu dotovat.

+1/−3
5.1.2013 18:27

R64a32d80e65k 87J82a34n85a33t42a 9915716614932

Pěkná historická sonda, ale ji vidět, že jse to odněkud opsal, protože to je neaktuální. V současné době v Evropě počet cestujících na železnici naopak roste, v ČR teprve cca od roku 2010, ale v zemích, které jsou před námi napřed, už mnohem déle (ve Švýcarsku už nejméně posledních 12 let).

Ono se totiž začíná projevovat aspekt, který lidská civilizxace ještě nezažila. Zatím jsme pořád objevovali výkonnější a levnější zdroje energie. Dokonce to v 18. stol. odstartovalo tzv. "průmyslovou revoluci". To už ale není pravda. Energie bv poslední dekádách zdražuje a řešení, které by to změnilo není na obzoru. Jediná možnost je energií šetřit. A v dopravě šetření znamená právě přesun přeprav na železnici.

+2/0
5.1.2013 19:01

J76o17s92e10f 77L69e88b39d61u34š82k53a 4252523563745

Až u nás budme mít Alpy, v nich turistické prosklené vlaky, ty kupy turistů, tak taky budeme mít některé trati vyprodané. Ale zatím to tak nevypadá. Navíc ve švýcarském vlaku se neštíte sednout, či jít na toaletu, ani vás v něm někdo neokrade.

+1/−3
5.1.2013 19:10

R15a19d34e41k 77J88a44n21a93t43a 9215806584892

Pro švýcarské vlaky není to, o čem mluvíte ("turistické prosklené vlaky, ty kupy turistů") vůbec typické (ty vlaky ani nejsou součástí síťových jízdenek GA, které jinak platí všude).

Naprostou většinu provozu i toho růstu tvoří normální vlaky a normální občané Švýcarska, kteří nebydlí na horách. Hory jsou jen na jihu Švýcarska a bydlí tam minimum obyvatel.

A ta kupa primitivních klišé nakonec? To snad ani nestojí za komentář.

+2/−2
5.1.2013 19:15

J43o76s67e85f 62L36e62b92d86u72š81k15a 4432573173795

Hory jsou jen na jihu? Tak se prosím podívejte na mapu Švýcarska. Těch rovin je tam poskrovnu. Chápu, že pracovníkům ČD se nelíbí srovnání, ;-D

0/−2
5.1.2013 19:34

R70a31d98e49k 25J59a84n34a45t49a 9615646844692

Na severu nejsou Alpy, oproti nim jen pahorkatina. Každopádně tam nenajdete ty "prosklené turistické vlaky" a to byla podstata sdělení.

Nevím, co myslíte poslední větou. Pracovník ČD nejsem a o ČD jsem ani nemluvil. Růst počtu cestujících na železnicích se v Evropě týká všech dopravců. Dokonce vznikají i dopravci zcela noví. V posledních 2 letech NTV, WB, HKX.

+2/0
5.1.2013 19:47

J22o57s19e16f 88L92e83b90d43u50š22k74a 4972173273685

Podstata sdělení byla, že v Alpách jezdí prosklené vlaky a jsou vyprodané. A to, že jimi jezdí turisté, kteří vylepšují statistiku. Nic jiného. To, že hory jsou jen na jihu, to jste psal vy, ne já. Píšete o růstu cestujících v Evropě. Ano, roste, ale v turisticky atraktivních zeních, kde je spousty turistů, Objem nákladní přepravy klesá, jedinou vyjímkou je Německo, přes které putuje zboží ze severu na jih a z východu na západ. A bude klesat úměrně tomu, jak vlády v EU budou zvyšovat daně aby bylo na dotace.

0/−2
5.1.2013 20:07

R74a76d72e77k 85J89a41n12a55t71a 9545216664572

Turisté v GlaciarExpresu žádnou statistiku nevylepšují. Je jich stále stejně. Nárůst je dán tím, že vlakem stále více jezdí běžní Švýcaři.

+4/0
5.1.2013 20:40

J74o66s97e13f 41L49e30b66d46u85š57k63a 4182793933375

To je možné. Protože všude, kde je nějaký prostor pro poskytování služeb bude vznikat nabídka služeb. A bude více konkurentů, pokud stát nebde konkurenci pokřivovat a omezovat dotacemi. A bude-li víc konkurentů, budou se snažit nabízet cenou, službami a každý si bude moci vybrat. Buď pohodlí a kívičku za hodně peněz, nebo tlačenici za málo peněz. Podobně jako u letecké přepravy. kde můýete letět do Londýna za 8 tisíc a víc, nebo taky za tisícikorunu a méně. Kupodivu ty nízkonákladové aerolinky nikdo nedotuje. většinou jsou dotované ty drahé.

+1/−2
5.1.2013 20:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.