ČTĚTE TAKÉ:
Proč se ceny benzinu v krajích tolik liší
Na to, kolik Češi zaplatí při tankování, mají největší vliv ceny benzinu na rotterdamské burze, podle kterých se řídí také velkoobchodníci v Česku. Rotterdam reaguje s několikadenním zpožděním na vývoj cen ropy, které jsou právě na svých historických maximech.
Americká ropa už přesáhla hranici 78 dolarů za barel, což je proti loňsku více než čtvrtinový nárůst. Důvodem je především konflikt mezi Izraelem a Libanonem. "Benzin pak může podražit o korunu, klidně i o víc," říká šéf Společenství čerpacích stanic Ivan Indráček.
Podobně cenu odhadují i analytici. "Cena by se mohla pohybovat kolem 32,50 koruny," míní Štěpán Pírko ze společnosti Colosseum. Odhadnout vývoj cen na více než dva týdny dopředu si nikdo netroufá. "Takové odhady jsou postavené na vodě," tvrdí Indráček. "Na cenu ropy má vliv příliš faktorů."
Podobné odhady však mnohdy nahrávají pumpám. Lidé jsou na zdražení připraveni a smíří se s ním. "Mnohdy tak zvýší ceny dříve, než by bylo opravdu nutné," upozorňuje analytik Jan Procházka z Cyrrusu.
Podle něj bývají pumpaři zásobeni až na dva týdny dopředu. S tím souhlasí i majitel sítě levných pump Tank Ono Jiří Ondra. "Někde ceny zvyšují prakticky hned druhý den," říká.
Podobně se chová celý trh s pohonnými hmotami. Na zdražení ropy reagují rafinerie už ve chvíli, kdy ještě zpracovávají staré zásoby. "Cena ropy v sobě obsahuje i očekávání obchodníků, proto se vždy začíná zdražovat s předstihem. Cena je tak rychlejší než surovina," vysvětluje Pírko.
Pokud však začne ropa zlevňovat, řidiči to pocítí mnohem pomaleji. "Podle našich průzkumů reaguje trh pružněji na pohyb cen směrem nahoru," potvrzuje Pírko.
Přestože má vývoj trhu s ropou na cenu benzinu největší vliv, ve výsledku tvoří surovina přibližně třetinu ceny. Zbytek je spotřební daň (u nafty necelých deset korun, u benzinu dvanáct), daň z přidané hodnoty a marže pumpařů.
Protože cena v Česku závisí také na kurzu dolaru, není možné ani vypočítat, jak přesně se promítne zdražení ropy do ceny benzinu. Pokud by kurz, daně a marže zůstávaly stejné, znamená pro motoristu jeden dolar na barelu ropy asi dvacet haléřů v ceně benzinu.
Přesněji se dá vliv vysledovat u burzovní ceny benzinu. "Její zvýšení o desetinu by za neměnných podmínek dělalo za současné situace necelé dvě koruny na litr," odhaduje analytik Pírko.
Česko už nemůže spoléhat na to, že by následky drahé ropy zmírňovalo další posilování kurzu koruny. "Dostali jsme se do bodu, kdy není pravděpodobný její další výrazný růst. Nebude tak moci působit jako obranný mechanismus proti rostoucím cenám ropy," uvedl Procházka.
Téměř zbytečná je také naděje motoristů na snížení marží čerpacích stanic. Ty se v současnosti podle Štěpána Pírka pohybují mezi dvěma a třemi korunami za litr. "To je dlouhodobý průměr, pokud by se to začalo tlačit pod něj, slabší společnosti by musely odejít z trhu," říká Pírko.
Prostor pro snižování marží nevidí ani Václav Loula z Benziny. "Nevidím reálné šance pro jejich snížení. Tam, kde to šlo, jsme tak už učinili," říká. Výjimkou jsou menší čerpací stanice, které sázejí na to, že nižší cenu jim vynahradí větší zájem řidičů o jejich benzin.