Dráhy budou lidem vracet čtvrtinu jízdného za více než hodinové zpoždění. Přes dvě hodiny zaplatí polovinu.

Dráhy budou lidem vracet čtvrtinu jízdného za více než hodinové zpoždění. Přes dvě hodiny zaplatí polovinu. | foto: iDNES.cz

Dráhy budou platit více za zpoždění vlaků

  • 65
Železnice budou vracet více peněz cestujícím, které zpoždění zdrží nejméně o hodinu. Dohodly se na tom Evropská komise, parlament a Rada ministrů. Bruselští úředníci ale odmítli, aby dráhy musely v případě selhání vlaku dopravit lidi třeba taxíkem, jako to dělají ve Švýcarsku.

Od roku 2009 by se mělo vracet více peněz na všech mezinárodních spojích v EU. Do patnácti let musí členské státy zavést stejné opatření na vnitrostátních spojích, uvedly Lidové noviny.

"Pokud bude mít vlak více než hodinu zpoždění, dostane cestující nazpět čtvrtinu peněz zaplacených za jízdenku, při více než dvou hodinách pak polovinu," citoval rakouský deník Kurier mluvčího lidovecké frakce pro oblast dopravy v Evropském parlamentu Georga Jarzembowskiho.

"Je to dobrá zpráva pro pasažéry. Zaručuje jim to lepší podmínky," řekl šéf Evropské federace cestujících Trevor Garrod. "Nyní se jejich ochrana musí rozšířit i na autobusy a trajekty," dodal.

České dráhy již cestující odškodňují
České dráhy odškodňují cestující mezinárodních vlaků již nyní. Dobrovolně se totiž přihlásily k Chartě cestujících. Ta zaručuje, že pokud se mezinárodní expres zpozdí přes den o hodinu a v noci přes dvě, dostanou pasažéři pětinu jízdného zpět.

"Platí to u jízdenek nad padesát euro. Nevztahuje se to na zpoždění, která nemohou dráhy ovlivnit, jako například živelní pohroma," řekl i DNES.cz Petr Šťáhlavský z Českých drah.

Lidem to nestačí. V anketě iDNES.cz, ve které do dnešního poledne hlasovalo přes dva tisíce čtenářů, přes devadesát procent účastníků požaduje, aby dráhy vracely peníze i za kratší zpoždění. - více zde

U vnitrostátních spojů vrací České dráhy příplatky (60 korun) za vlaky EuroCity a InterCity. A to tehdy, pokud se opozdí více než o hodinu. U vlaků Pendolino pak hradí za stejné zpoždění dvacet procent ceny.

"Pokud bude evropská směrnice požadovat, abychom platili více peněz, přizpůsobíme se. Přes to nejede vlak. Sami však o zpřísnění dosavadních náhrad neuvažujeme," řekl iDNES.cz mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Ačkoliv nová úpravy zlepšuje postavení cestujících v Evropě, někteří europoslanci ji za šťastnou nepovažují. "Naše infrastruktura je zastaralá. Nová směrnice bude znamenat potencionálně slušnou sekeru do rozpočtu Českých drah," řekl iDNES.cz europoslanec za KSČM a expert na dopravu Jaromír Kohlíček.

Lepší by bylo dovézt lidi do cíle, tvrdí Kohlíček
Podle Kohlíčka by bylo pro cestující mnohem lepší, kdyby je dráhy musely za každou cenu dopravit tam, kam míří. Tak to podle něj dělají železnice ve Švýcarsku. Pokud nemohou vypravit nový vlak, zajistí pro ně prý třeba taxi.

"Dráhy mají lidi přepravovat, a ne jim platit peníze za zpoždění," je přesvědčen Kohlíček.

"Pokud ujede poslední přípoj, snažíme se vypravit nový vlak, abychom lidi do cílové stanice dovezli," uvedl Kubala.

Náhradní spoj využili například lidé, kteří se na konci května vezli pendolinem. To se porouchalo a cestující se do cíle dostali o 85 minut později. - více zde

"Nejde o peníze. Ale přestup z pendolina do takového vlaku je jako přestup z octavie do trabanta," komentoval tehdy náhradní spoj jeden z cestujících.