První vlaky už České dráhy zajíždějí. Zatím se s nimi seznamují zaměstnanci, například strojvůdci, od 28. října by ale měly jezdit na pravidelných linkách na Vysočině.
"Mají za sebou už příslušné technicko-bezpečnostní zkoušky na rychlost až 120 kilometrů v hodině," potvrdil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Fotogalerie |
Více než tři desítky nových motorových vozů z berlínského závodu švýcarské společnosti Stadler jsou pro českou železnicí malou revolucí. Jde o první nové motorové vozy, které dráhy nakupují po 15 letech. Navíc jde o první velkou zakázku, kterou nezískala do té doby v soutěžích dominující Škoda Transportation a její dceřiné firmy.
Na nákup z velké části přispěje Evropská unie. Dráhy celkem zaplatí za 33 vozů 1,77 miliardy korun. "Většina vozů by měla být dodána do konce letošního roku," uvedl Šťáhlavský.
V Libereckém kraji nasadí dráhy šestnáct souprav na tratě zvané Jizerská dráha mezi Frýdlantem, Libercem a Harrachovem. Na Vysočině budou motoráky paradoxně jezdit částečně i na elektrifikovaných tratích. Do Česka tyto motoráky zajíždějí již delší dobu z Německa do Železné Rudy a na Špičák.
"Vysočina a Liberecký kraj tak budou mít jako první regiony v ČR zcela nová vozidla. Významně se tak omladí vozový park v těchto krajích," řekl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.
Nové vozy jsou nízkopodlažní, mají navíc dva nezávislé motory. Vejde se do nich 71 sedících a 97 stojících cestujících. Kraje i dráhy si od nových vozů slibují zatraktivnění veřejné dopravy. Většinou nahradí dosluhující staré motoráky řady 810.