Reklama

Češi pijí čím dál víc „energeťáků“, loni za ně utratili 1,3 miliardy

  • 65
V Česku roste spotřeba energetických drinků. Loni jich lidé vypili 33 milionů litrů, o pět procent více než v roce 2015. Ačkoli český parlament v minulosti plánoval růst spotřeby energetických drinků omezit, návrhy vyšuměly do ztracena.
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Energetické drinky to před dvěma lety měly zdánlivě spočítané. Z Evropské komise, od vlivných spotřebitelských organizací i z českého parlamentu zaznívala varování týkající se jejich vlivu na zdraví a výzvy k přísné regulaci. Výsledek? Žádný.

Obliba „energeťáků“ naopak dál roste. Češi loni utratili za značky, jako je Red Bull, Monster nebo Semtex, 1,3 miliardy korun, o osm procent více než v roce 2015. Vyplývá to z dat společnosti Nielsen, která shromažďuje údaje za maloobchodní trh bez řetězce Makro a čerpacích stanic.

Z dat přitom vyplývá, že samotná spotřeba narostla jen o pět procent na 33 milionů litrů. A to znamená, že i když zákazníci více vypili, ještě více utratili. Buď se zvýšily ceny, nebo lidé dávali přednost dražším produktům.

Zanedbaná propagace „ionťáků“

Reklama

Opačným směrem než energetické nápoje se přitom vyvíjí subkategorie takzvaných izotonických neboli sportovních nápojů. Jejich hlavní složkou na rozdíl od klasických energetických drinků není kritizovaný kofein a cukr, ale mají za úkol doplnit potřebné látky při tělesné zátěži.

Test energy nápojů: pro děti příliš riskantní móda

„Ionťáků“ se loni prodalo 826 tisíc litrů v hodnotě 29 milionů korun. „Menšinový segment sportovních nápojů poklesl objemově o 2,4 procenta a v tržbách více než o osm procent,“ dodala Mária Hukelová z Nielsenu.

Potravináři obecně přitom profitují z trendu zdravého životního stylu a z toho, jak se mezi Čechy rychle šíří obliba různých sportů. Prakticky veškeré výrobky s touto nálepkou jdou na dračku.

Podle společnosti PepsiCo, jež prodává jak energetický drink Rockstar, tak sportovní Gatorade, se třeba v USA jedná o stejně důležitý segment, jako jsou kolové nápoje. Šéf PepsiCo Josef Neumann soudí, že příčinou nevalné poptávky v tuzemsku je především zanedbaná propagace segmentu.

„Vidíme tu velký potenciál vzhledem k velkému počtu Čechů, kteří aktivně sportují,“ říká Neumann. Společnost se chce proto nově na Gatorade zaměřit a stala se partnerem běžecké ligy RunCzech. Věří, že díky tomu i rostoucí oblibě běhání se jí podaří prodeje „nakopnout“.

Pijete energetické nápoje?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 26. března 2017. Anketa je uzavřena.

NE 908
ANO 694

Zákaz skončil dřív, než začal

Snaha zarazit růst spotřeby nezdravých energetických drinků, hlavně mezi mladistvými, vyvrcholila v lednu roku 2015. Poslanec ODS Bohuslav Svoboda tehdy připravil návrh, který měl omezit prodeje nápojů s vysokým obsahem kofeinu. Mělo se za to, že by regulace mohla projít s protikuřáckým zákonem. „Nic se s tím ale nedělo a nijak dál se to nerozvíjelo,“ říká předseda sněmovního výboru pro zdravotnictví Rostislav Vyzula (ANO).

Do ztracena zamířila i iniciativa eurokomisaře Vytenise Andriukaitise, který ještě jako národní ministr zdravotnictví prosadil omezení v Litvě jako první zemi v Evropě. Původně zvažoval podobný krok také na evropské úrovni.

„K tomu, abychom mohli energetické drinky omezovat celoevropsky, bychom potřebovali zanalyzovat mnoho dat a dostat žádosti od členských států. Z mého pohledu je důležitější regulovat je na národní úrovni,“ řekl však Andriukaitis loni v rozhovoru pro MF DNES (celý rozhovor si můžete přečíst zde). V dohledné době tak nápojovým firmám omezení perspektivního byznysu nehrozí.

V energetických nápojích je podle testu spousta cukru:

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

65 příspěvků v diskusi

Reklama