iDNES.cz

Šéf správy železnic Jiří Kolář odpovídal

Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC
velikost textu:
vydáno 7.6.2012 11:25
Šéf státní správy železnic se na nové pozici ještě ani neohřál a odsouzený Vít Bárta už jej viní z manipulace zakázek. Kolář plánuje zlepšit komunikaci i čerpání peněz z EU. Čekají ho projekty za miliardy, třeba modernizace trati Rokycany - Plzeň. Čtěte odpovědi Jiřího Koláře.
OTÁZKA: Dobrý den pane řediteli, vrátil bych se k nedělnímu vystoupení pana exministra Bárty na Primě. Nejen, že mě zarazilo to, že Prima mu poskytla tak velký prostor těsně po tom, co se vrátil do "Véček", což vyznívá tak trochu jako reklamní kampaň. Ale to zde nechci řešit. Ve svém vystoupení nazval člena správní rady SŽDC pana Jurečka kmotrem ODS. Jak to tedy vlastně bylo s Vašim jmenováním a jak to máte s ODS?
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: Přeji všem čtenářům pěkné dopoledne. Pan Jurečko je jedním ze členů Správní rady, která volí generálního ředitele. Rada je jmenována vládou a je vní zastoupeno prakticky celé spektrum. 19. dubna proběhla Správní rada, kde jsem byl zvolen všemi 7 hlasy. Nedovedu si představit, že by pan Jurečko mohl ovlivnit všechny členy SR. 7.6.2012 11:38
OTÁZKA: Dobrý den pane řediteli, sloužil jste na Kladně, jistě velmi dobře znáte vytíženou a zastaralou (infrastrukturou i zabezpečením) trať mezi Prahou a Kladnem. V minulosti (a to i nedávné) jsme zatím slýchávali pouze neurčité odpovědi na téma modernizace této trati. Můžete prosím popsat současný stav a hlavně záměry SŽDC, resp. MD s touto tratí? O modernizaci se mluví již od konce 80. let a nyní jsme v roce 2012 a zatím stále nebylo ani „kopnuto“.
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: S tímto projektem jsem se seznámil v roce 1993, kdy jsem pracoval jako přednosta stanice Kladno a už tehdy tento projekt byl hodnocen jako prioritní. Po dobu 20 let se vyprojektovalo několik variant řešení. Snaha vyhovět požadavkům zúčastněných stran vedla k navýšení ceny a odsouvání realizace projektu. V současné době prověřujeme ekonomicky přijatelnou variantu a pro současné vedení resortudopravy je tato akce priorotní pro OPD2 (2014-2020). 7.6.2012 11:43
OTÁZKA: Pane řediteli, lze dosáhnout u veřejných zakázek transparentnosti? Jak a jaké k tomu máte nástroje? Přeji Vám hodně úspěchů.
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: SŽDC jako státní organizace se striktně drží zákona o veřejných zakázkách, který stanoví přesná pravidla pro postup při zadávání jednotlivých tendrů - mezi základní zásady tohtot zákona patří nediskrimace a transparentnost. 7.6.2012 11:47
OTÁZKA: Dobrý den, v jaké fázi je modernizace ( elektrifikace, zdvojkolejnění ) trati z Brna do Zastávky u Brna? Můžete říct datum zahájení prací? Jan Banda
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: Je zpracována přípravná dokumentace. V současné době se připravuje projekt stavby. V závěru příštího roku s epředpokládá realizace. 7.6.2012 11:49
OTÁZKA: Dobrý den, pane řediteli. Dovolil bych si Vám položit 3 otázky. 1) Co říkáte vstupu nových dopravců na síť SŽDC, nezpůsobí to nakonec komplikaci ve finále komplikaci v podobě nejednotného systému? 2) Podle vašich slov chcete, na rozdíl od svých předchůdců, více komunikovat. Můžete to konkretizovat? Jakým způsobem by to mělo býta s kým? 3) Nejsem jistě sám, kdo si myslí, že je u nás příliš nebezpečných přejezdů? Opravdu je nelze lépe zajistit? Děkuji Jaroslav Dvořák, Beroun Jan Dvořák
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: Naopak vítáme příchod nových dopravců, podporujeme libaralizaci dopravy. Našim cílem je vytvářet rovné podmínky pro všechny dopravce. Rád bych zlepšil komunikaci nejenom dovnitř firmy ale i ven. Má představa je více komunikovat nejen s dopravci, ale is kraji MD a dotazovat se na jejich priority. Nejlepší zajištění přejezdu z pohledu správce železnice je jeho zrušení. Teď vážněji - priorotou je pro nás podle finančních možností modernizovat všechny železniční přejezdy (přes 8000). 7.6.2012 11:54
OTÁZKA: Dobrý den, jek reálně vidíte kvalitní (tj. 2-kolejnou, elektr.) železnici do Kladna? Kdy se začne reálně stavět..? A co Liberec - kdysi byl v plánech tzv. 5. koridor..? Díky.
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: Na tento dotaz jsem již odpovídal. 7.6.2012 11:55
OTÁZKA: Ještě prosím jedna otázka: Jak se staví SŽDC k revitalizacím vleček, popř. nákladišť, které byly v minulosti na různých místech poměrně necitlivě při rekonstrukcích zrušeny? Jan Banda
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: Velmi podporuji. 7.6.2012 11:56
OTÁZKA: Zdravím Vás pane řediteli. České dráhy prý připravují vznik holdingu. Neobáváte se, že Vás tento kolos jednoho dne pohltí? Děkuji za odpověď a přeji hodně úspěchů.
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: Neobávám se, nicméně dokončení transformace železničního sektoru v ČR je velmi nutné,ať už vytvořením holdingu nebo fungováním samostatných společností. 7.6.2012 11:59
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jak je to se stavbou vysokorychlostních tratí v Česku. Přijde mi zpátečnické stavět tratě na max. 160 km/h. Myslím, že by bylo dobré, aby všechny nové koridorové tratě byly stavěny minimálně na rychlost 200 km/h, případně 250 km/h nebo 300 km/h podle stupně důležitosti. Jakou nejvyšší rychlost plánujete na koridoru Praha-Plzeň a jaká bude první vysokorychlostní trať v Česku a kdy ?
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: Existující koridory byly schválené vládou na 160km/h, po zavedení zabezpečovacího systému ETCS bude možné zvýšit rychlost v některých úsecích až do 200 km/h. Výstavba VRT je předmětem strategir MD, výhledové trasy VRT jsou územně chráněny. 7.6.2012 12:05
OTÁZKA: V nedělním pořadu televize Prima, Partie vás Vít Bárta obvinil z účelové úpravy podmínek pro vypisování veřejných soutěží tak, aby se vytvořil prostor pro manipulaci s přidělováním veřejných zakázek předem určeným subjektům. Je toto obvinění podložené důkazy? Jak je nastavena transparentnost těchto podmínek?
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: K žádné účelové úpravě podmínek zadávání soutěží SŽDC nedošlo. Zadávání zakázek probíhá podle zákona. 7.6.2012 12:08
OTÁZKA: Dobrý den. Budete rušit malé regionální tratě? Můžete říct kolik jich bude? Jaký je Váš postoj k problematice rušení tratí?
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: Bohužel některé regionální tratě bude nutné zrušit. Jedná se o tratě, které jsou dlouhodobě nevyužívané, není na nich objednávka veřejné dopravy a žádný dopravce je nevyužívá. Do údržby těchto tratí není možné vkládat veřejné prostředky. 7.6.2012 12:11
OTÁZKA: Pekny den. Kdyz nechcete stavet tunel z Prahy do Berouna, jak chcete vyresit stavajici stav trati a jejiho okoli. Obe potrebuje rekonstrukci ... Myslite si, ze rozsahla investice v udoli Berounka ma vubec smysl (nejsou to vyhozene penize)? Dekuji za odpoved Pavel Martínek
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: Stávají trať je nutné zlepšit v každém případě. Pro vedení nové trati sledujeme i levnější varianty než původní tunel. 7.6.2012 12:14
OTÁZKA: Dobrý den. Mám dva dotazy. 1) Příští rok se chystají opravy na trati do Kolína, kde jezdím každý den. Už letos tam hodně zhoustl provoz kvůli novým soukromým dopravcům. Prodlouží se cesta vlakem do Prahy? Jaké zpoždění může nastat? 2) Před "masaryčkou" jezdí vlaky dlouhou dobu velmi pomalu. Proč? Jsou tam špatné koleje? Děkuji
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: Cesta z Kolína do Prahy se prodlouží o 3 až 6 minut po dobu výlukových prací. Většina pomalých vjezdů na Masarykovo nádražíbude vletošním roce vyřešena 7.6.2012 12:16
OTÁZKA: Dobrý den, přijde Vám způsob prodeje nemovitého majektu, který je ve správě SŽDC jako dostatečně transparentní?
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: Ano velmi, každý prodej majetku (metr čtvereční) podléhá schválení vládou. 7.6.2012 12:17
OTÁZKA: Dobrý den pane řediteli, v jednom z prvních rozhovorů jste uvedl, že mezi vašimi prioritami je také větší orientace na zákazníky. Jaké jsou vaše představy realizace této oblasti? Děkuji
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: Již jsem odpovídal. 7.6.2012 12:18
OTÁZKA: Dobrý den, ještě otázka na Protihlukové stěny: Budeme dále hyzdit nové úseky 3-metrovými monstry? Je možné diskutovat třeba u 4. koridoru místy o snížení již stávajících oblud? :-) díky.
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: SŽDC staví protihlukové stěny pouze v místech, kde to je z legislativních předpisů nezbytné. 7.6.2012 12:20
OTÁZKA: Jaké jsou průměrné ceny za užívání kolejí pro nákladní vlaky? Předpokládám, že to bude ve srovnání s osobáky o dost víc... Je nákladní doprava v tomto smyslu nějak dotována státem?
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: Nákladní doprava není dotována státem, ceny za užití dopravná cesty jsou na webových stránkách. 7.6.2012 12:22
OTÁZKA: Dobrý den, bude se někdy elektrifikovat(a možna i přebudovavat na dvojkolejnou) trat mezi Zlínem a Otrokovicemi? Docela dost by to myslim pomohlo špatné dopravní dostupnosti krajskeho města. Jan Zamazal
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: Považuji to za smysluplnou investici, realizace je pouze otázkou finančních možností. 7.6.2012 12:24
OTÁZKA: dobry den -jak bude pokracovat rekonstrukce nadrazi v brne ? Vojta Prosecky
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: Viz předchozí. 7.6.2012 12:24
OTÁZKA: Dobrý den! Mám stručné dotazy: kdy (rád bych znal konkrétní termín) bude zahájena výstavba druhé koleje na trati 031 Pardubice - Hradec Králové - Jaroměř v úseku Stéblová - Opatovice n/L. Kdy bude celá stavba realizována, jaká bude traťová rychlost v tomto úseku. Kdy, pokud, bude zdvojkolejněn celý úsek Pardubice - Hradec Králové. Předem děkuji za zodpovězení mého dotazu a přeji pěkný den. Jan Hrabal
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: Stavba bud ezahájena v roce 2013. 7.6.2012 12:27
OTÁZKA: Zdravím Vás, víte když nedávno zvedly ceny mýtného a ještě vešlo ve známost, že se bude rekonstruovat dálnice D1, zaradoval jsem se že železnice začne konečně díky lepší ceně přetahovat přepravy od kamionové dopravy, poté ovšem přišlo zdražení za doravní cestu od vaší sždc a teoretický souboj železnice-kamiony byl opět vyrovnán a to ani nemluvím o tom, že máme za žel. dopravní cestu v ČR jednu z nejvyšších cen v Evropě. Ptám se, nebylo by lepší provézt po kolejích sždc více vlaků za nižší cenu než nechat ničit silnice kamiony? Co vy na to? Také bych se chtěl zeptat zde by nošlo realizovat nějaké cenové zvýhodnění pro jednotlivé vozové zásilky, o tyto přepravy nemají soukromé firmy zájem a tyto přepravy značně znevýhodňují ČD CARGO, pokud Cargo ukončí realizaci těchto nákladných zásilek, nastane na silnicích těžká situace neb tyto přepravy zcela jistě přejdou opět na kamiony. Děkuji V. Klozík Vítězslav Klozík
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: Cenu za použtí dopravní cesty stanoivuje Ministerstvo financí, pro přepravu jednotlivých kolejových zásilek je připravena výrazná sleva. 7.6.2012 12:30
OTÁZKA: Hezký den, chtěl bych se zeptat, zda je v ohrožení výstavba koridoru Praha - Č.Budějovice, pokud by bylo zastaveno čerpání prostředků z fondů EU. Díky
Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC ODPOVĚĎ: Děkuji redakci za poskytnutý prostor a všem čtenářům přeji pěkný zbytek dne. 7.6.2012 12:32
zpět na osobnost