Na tři dny „taxikářem“ pro Uber. Abyste si vydělali, musíte se otáčet

  5:00
Kalifornská firma Uber, zprostředkovávající spolujízdu pomocí mobilní aplikace, se stala fenoménem. Investoři v ní spatřují budoucnost a investují do ní miliardy dolarů. Taxikáři a úředníci ji ale nemohou vystát. Dvoučlenný tým iDNES.cz se rozhodl zkusit si třídenní „šichtu“ pro Uber na vlastní kůži.

Takto vypadá mobilní aplikace Uber, když si řidiče objedná zákazník. Na přijetí zakázky má řidič 15 vteřin. | foto:  Jan Zatorsky, MAFRA

Vstupní náklady na to, abyste mohli začít jezdit v Praze pro službu UberPop (tedy službu pro „řidiče amatéry“), jsou minimální. Na pobočce Uberu, sídlící v druhém patře činžovního domu v Karlíně, po vás budou chtít občanku, řidičák a dva dokumenty, které získáte na CzechPointu - výpis z rejstříku trestů a centrálního registru řidičů. Dohromady za dvě stě korun.

K tomu je samozřejmě potřeba mít k dispozici auto. Navíc takové, které není starší deseti let. Poměrně využívanou praxí ale bývá, si ho pro potřeby jízdy pro Uber pronajímat. Pražský Uber navíc sám na svých stránkách odkazuje na firmy, které s ním spolupracují a auto řidičům pronajmou.

Já a ekonom Aleš Michl, který šel do testu se mnou, jsme si vybrali karlínský Electric Park. Ten se od ostatních možností liší tím, že pronajímá elektromobily. Elektrická auta jsou symbolická v tom, že je někteří odborníci považují za budoucnost městské dopravy (i v současnosti testovaná autonomní vozidla mívají elektrický pohon). Zároveň jsou zajímavou proměnnou ve výpočtech ziskovosti.

Seriál UBER

Redaktor a spolupracovník iDNES.cz si půjčili elektromobil a tři dny (a noci) jezdili jako řidiči s využitím aplikace Uber. Vyzkoušeli si tak, jak „z druhé strany“ funguje firma, jež dala svůj název sdílené ekonomice. A která budí momentálně ve světě kontroverze jako málokterá jiná.

V rámci miniseriálu o této zkušenosti vyšly nebo vyjdou na iDNES.cz texty o tom:

Jejich náklady (dobíjení) jsou totiž nulové. Dobít se lze buď u rychlonabíječky u pankráckého sídla ČEZ nebo na vícero místech v Praze - třeba ve větších nákupních centrech - z pomalejší nabíječky. Čip, který vám to umožní, dostanete na kroužku spolu s klíčem k autu.

V Electric Parku jsme si půjčili dva pětimístné Nissany e-NV200. Půjčovna běžně půjčuje i luxusní Tesly, pro UberPop si ale zákazníci nejčastěji žádají menší a levnější Nissany Leaf. „Z deseti elektromobilů, které jsme měli k dispozici, jsme jich pronajímali devět pro řidiče jezdící UberPop,“ říká šéf firmy Dominik Hasala.

Electric Park Leafy pronajímá buď za 3 600 korun na tři dny, nebo za 9 900 za měsíc. V obou případech je omezen nájezd kilometrů - v tom prvním to je celkem 300 km, ve druhém 1 650. Najedete-li více, platíte pět korun za kilometr.

Během naší anabáze jsme se potkali i s řidiči využívajícími konkurenčních půjčoven a platících jiné tarify. Například Trend Park na svém webu nabízí Leafy od 11 990 za měsíc, ovšem s vyšším nájezdem 100 kilometrů denně.

Jak zjišťujeme později v terénu, kilometry k dispozici jsou poměrně důležité. Vzhledem k tomu, že námi testovaný elektromobil ujel na úspornější režim při plném nabití okolo 120 kilometrů, jezdíte nabíjet poměrně často. A tím pádem máte prázdné auto častěji, než byste chtěli.

Dynamické ceny ve špičce.

Nevýhoda nutnosti nabíjet se projevuje zejména v momentu, kdy ve špičce jdete „ze zakázky do zakázky“. To se přitom o víkendu v noci reálně děje. Zatímco celkově byl můj poměr prázdných a placených kilometrů 2,4, přes noční špičku to bylo obráceně - dvě třetiny proježděného času jsem měl v autě zákazníka.

Noční špička má i sekundární efekt. Pokud na nějakém území poptávka výrazněji převyšuje nabídku (tedy auta k dispozici) zavádí okamžitě Uber takzvané dynamické ceny. To v praxi znamená, že se část mapy vybarví do červena a jízdné se násobí koeficientem až 2,5. Rázem si tak můžete vydělat víc.

Vyplatí se to?

Jak jsme tedy dopadli? Za třídenní „šichtu“ čítající čtyřicet jízd jsem si vyjezdil 6 024 korun. Vyplácí se každý týden, a tak mi peníze včetně kšeftů z nedělního rána přistály na bankovním účtu v úterý. Peníze, o kterých se bavíme, jsou již pokrácené o provizi pro Uber. Přehled o svých výdělcích má řidič Uberu v aplikaci téměř okamžitě. Pokud bych si půjčoval elektromobil podle měsíčního ceníku a svůj výkon ze zkušebního třídenního období zopakoval každý týden, vydělal bych měsíčně před zdaněním 11 tisíc korun.

Musel bych tomu ale pokaždé obětovat dost času. Při tomto testu jsem začal jezdit od čtvrtečních jedenácti dopoledne a s výjimkou dvou dvouhodinovek, kdy jsem dal v obchoďáku nabíjet auto a odskočil si do práce, jsem jezdil až do jedenácti večer. V pátek jsem potom začal časně odpoledne a jezdil do rána. V sobotu, poučen, začal jsem pořádně jezdit až po deváté večerní a opět vydržel dlouho přes půlnoc.

Jak by se vyplatilo půjčit si elektromobil podle platných tarifů a jezdit pro UberPop?

Pokud bych se k tomuto či podobnému režimu odhodlal jen dva týdny do měsíce, skončil bych v plusu (před zdaněním) dva tisíce, ale zbývalo by mi k dispozici přes pět set kilometrů nájezdu na půjčeném autě.

Aleš Michl, který volil „konzervativnější“ přístup a okolo půlnoci jezdil domů, by si vydělal výrazně menší částky (v některých případech by skončil finančně i v minusu). Zbývaly by mu ale na zbytek měsíce stovky kilometrů nájezdu. (Propočty, kdy jsme brali do úvahy náš prodloužený víkend a různé tarify, si můžete prohlédnout v grafice)

Řidiči, které jsme pravidelně potkávali při pankráckém dobíjení, to potvrzují. „Já mám auto za pět tisíc na týden. To pokryju za víkend a vše, co najezdím přes pracovní dny, je potom už pro mě,” říká například Honza, který jezdívá po práci.

Statistika zaslaná Uberem řidiči na konci týdne.

Čísla z testu nejde jednoduše aplikovat na auta se spalovacím motorem. Tedy na situaci, kdy bych chtěl jezdit vlastním vozem. Nemusel bych totiž obětovat čas, kilometry a ušlé zakázky dobíjením. Noc by se s přehledem dala sjezdit na jednu nádrž. Pokud bych ale jezdil jen víkendové špičky (to je na rozhodnutí každého řidiče), šlo by si i po odečtení nákladů na paliva vydělat přes tisícovku za noc.

Záhy po konci týdne také Uber pošle motivační statistiku. V ní zobrazí, kolikrát jsem se trefil do úplné špičky a automaticky mi vypočte, jaký hrubý hodinový příjem jsem mohl mít, kdybych jezdil jenom špičku.

Jak je to s daněmi?

A co ostatní?

Uber byl jedním z prvních a v současnosti je rozhodně globálně největší firmou, která svůj byznys staví na mobilní aplikaci a osobní dopravě za peníze.

Postupem času jí ale přibyli konkurenti. Na podobném principu - tedy zprostředkování jízd pomocí mobilních aplikací - funguje Lyft, WunderCar nebo BlaBlaCar.

V Praze potom dnes funguje několik aplikací, které přímo agregují poptávku pro profesionální taxikáře. Nejzavedenější z nich je Liftago, poté ze Slovenska přišel Hopin a naposledy letos přibylo na trhu estonské Taxify. Aplikace na přivolání taxíku dnes mají už i větší klasické dispečinky.

Veškeré konečné výdělky uvádíme před zdaněním. To se totiž jednak liší podle podmínek jednotlivých řidičů a zároveň je stejně jako celá právní existence služby předmětem kontroverzí (kterým bude věnován zvláštní text). Uber obecně převádí tuto povinnost na své řidiče-partnery. Coby pomoc jim nabízí kontakty na spolupracující daňové poradce.

Portál iDNES.cz oslovil s dotazem, jak by měl být výdělek z Uberu zdaněn, velké poradenské firmy. Podle nich záleží na tom, do jaké míry je jeho činnost soustavná a naplňuje znaky podnikání.

Detaily vysvětluje Lucie Rytířová ze společnosti Deloitte. „Při soustavné podnikatelské činnosti si může řidič odečíst od příjmů, které mu zašle Uber, paušální nebo reálné náklady, tedy například pronájem auta. Výsledná částka potom podléhá dani z příjmů a pojistnému na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění,” říká. Upozorňuje ale zároveň na to, že i příjmy z nahodilé (nesoustavné) činnosti mohou podléhat zdanění.

Jak funguje služba UberPop

Řidič i zákazník musí mít ve svém smartphonu stáhnutou odlišnou verzi aplikace. Zákazník po zapnutí aplikace vidí, kolik minut od něj je potenciální odvoz. Může si ho objednat a do on-line mapy rovnou označit, kde na něj počká (nejjednoduší je potvrdit svou stávající polohu podle GPS).

Zároveň zákazník může už teď (nebo až po nástupu do auta) zadat, kam chce jet. Řidiči, který je v tu chvíli nejblíže, a má zapnutou aplikaci, se rozbliká displej telefonu. Má 15 sekund na to, aby zakázku přijal. Vidí, kde chce zákazník vyzvednout a za kolik minut se tam dostane. Nevidí ale, kam chce zákazník jet. To aby nemohl odmítnou „nezajímavé kšefty“.

Pokud řidič objednávku klepnutím na displej přijme, nabídne mu aplikace, zda chce pomocí navigace k zákazníkovi dovést. Vzhledem k tomu, že na navigaci je poloha zákazníka poměrně přesně zaznamenaná, je to nejlepší řešení.

Když řidič dojede na místo, dostane zákazník upomínku. Buď už čeká venku, nebo teprve vyrazí z bytu/restaurac/klubu. Oba dva - zákazník i řidič - mají možnost pomocí aplikace (telefonní čísla jsou tudíž anonymizována) zavolat tomu druhému a polohu a čas setkání upřesnit.

Když se potkají, měl by se řidič zeptat zákazníka na křestní jméno a zkontrolovat ho s údajem, který vidí v aplikaci. Poté, co zákazník nastoupí do auta, řidič přejetím po displeji zahájí jízdu (a účtování). Většinou se nechá od navigace vést dle předem zadaného cíle. Pokud to zákazník předtím neudělal, řidič se ho zeptá a zadá ho do navigace sám.

Pokud si přeje zákazník jet jinudy, než ukazuje navigace, závisí to na domluvě s řidičem. Pokud má trasa více zastávek (zákazníci někoho nabírají nebo naopak někteří vystupují) lze cíl přes aplikaci průběžně měnit.

Po dojezdu do cílové destinace řidič opět tažením po displeji ukončí jízdu a v ten moment se podle najetých kilometrů a času zakázka vyúčtuje. Zákazníkovi se peníze strhnou z karty, jejíž údaje musí mít zadané v uberovém účtu. Řidič za pár okamžiků ve statistikách vidí, kolik si jízdou vydělal. Žádné peníze v hotovosti se nepředávají.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

Finanční šéf Porsche: EU může odložit zákaz aut se spalovacím motorem

Porsche Taycan

VIDEO Plán Evropské unie na postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku...

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Trest pro exšéfa zadlužené Evergrande. Doživotně nesmí obchodovat s akciemi

19. března 2024  10:09

Chuej Kcha Jen, šéf zadlužené čínské realitní firmy China Evergrande, má celoživotní zákaz...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...