Na tři dny „taxikářem“ pro Uber. Abyste si vydělali, musíte se otáčet - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na tři dny „taxikářem“ pro Uber. Abyste si vydělali, musíte se otáčet

  5:00
Kalifornská firma Uber, zprostředkovávající spolujízdu pomocí mobilní aplikace, se stala fenoménem. Investoři v ní spatřují budoucnost a investují do ní miliardy dolarů. Taxikáři a úředníci ji ale nemohou vystát. Dvoučlenný tým iDNES.cz se rozhodl zkusit si třídenní „šichtu“ pro Uber na vlastní kůži.

Takto vypadá mobilní aplikace Uber, když si řidiče objedná zákazník. Na přijetí zakázky má řidič 15 vteřin. | foto:  Jan Zatorsky, MAFRA

Vstupní náklady na to, abyste mohli začít jezdit v Praze pro službu UberPop (tedy službu pro „řidiče amatéry“), jsou minimální. Na pobočce Uberu, sídlící v druhém patře činžovního domu v Karlíně, po vás budou chtít občanku, řidičák a dva dokumenty, které získáte na CzechPointu - výpis z rejstříku trestů a centrálního registru řidičů. Dohromady za dvě stě korun.

K tomu je samozřejmě potřeba mít k dispozici auto. Navíc takové, které není starší deseti let. Poměrně využívanou praxí ale bývá, si ho pro potřeby jízdy pro Uber pronajímat. Pražský Uber navíc sám na svých stránkách odkazuje na firmy, které s ním spolupracují a auto řidičům pronajmou.

Já a ekonom Aleš Michl, který šel do testu se mnou, jsme si vybrali karlínský Electric Park. Ten se od ostatních možností liší tím, že pronajímá elektromobily. Elektrická auta jsou symbolická v tom, že je někteří odborníci považují za budoucnost městské dopravy (i v současnosti testovaná autonomní vozidla mívají elektrický pohon). Zároveň jsou zajímavou proměnnou ve výpočtech ziskovosti.

Seriál UBER

Redaktor a spolupracovník iDNES.cz si půjčili elektromobil a tři dny (a noci) jezdili jako řidiči s využitím aplikace Uber. Vyzkoušeli si tak, jak „z druhé strany“ funguje firma, jež dala svůj název sdílené ekonomice. A která budí momentálně ve světě kontroverze jako málokterá jiná.

V rámci miniseriálu o této zkušenosti vyšly nebo vyjdou na iDNES.cz texty o tom:

Jejich náklady (dobíjení) jsou totiž nulové. Dobít se lze buď u rychlonabíječky u pankráckého sídla ČEZ nebo na vícero místech v Praze - třeba ve větších nákupních centrech - z pomalejší nabíječky. Čip, který vám to umožní, dostanete na kroužku spolu s klíčem k autu.

V Electric Parku jsme si půjčili dva pětimístné Nissany e-NV200. Půjčovna běžně půjčuje i luxusní Tesly, pro UberPop si ale zákazníci nejčastěji žádají menší a levnější Nissany Leaf. „Z deseti elektromobilů, které jsme měli k dispozici, jsme jich pronajímali devět pro řidiče jezdící UberPop,“ říká šéf firmy Dominik Hasala.

Electric Park Leafy pronajímá buď za 3 600 korun na tři dny, nebo za 9 900 za měsíc. V obou případech je omezen nájezd kilometrů - v tom prvním to je celkem 300 km, ve druhém 1 650. Najedete-li více, platíte pět korun za kilometr.

Během naší anabáze jsme se potkali i s řidiči využívajícími konkurenčních půjčoven a platících jiné tarify. Například Trend Park na svém webu nabízí Leafy od 11 990 za měsíc, ovšem s vyšším nájezdem 100 kilometrů denně.

Jak zjišťujeme později v terénu, kilometry k dispozici jsou poměrně důležité. Vzhledem k tomu, že námi testovaný elektromobil ujel na úspornější režim při plném nabití okolo 120 kilometrů, jezdíte nabíjet poměrně často. A tím pádem máte prázdné auto častěji, než byste chtěli.

Dynamické ceny ve špičce.

Nevýhoda nutnosti nabíjet se projevuje zejména v momentu, kdy ve špičce jdete „ze zakázky do zakázky“. To se přitom o víkendu v noci reálně děje. Zatímco celkově byl můj poměr prázdných a placených kilometrů 2,4, přes noční špičku to bylo obráceně - dvě třetiny proježděného času jsem měl v autě zákazníka.

Noční špička má i sekundární efekt. Pokud na nějakém území poptávka výrazněji převyšuje nabídku (tedy auta k dispozici) zavádí okamžitě Uber takzvané dynamické ceny. To v praxi znamená, že se část mapy vybarví do červena a jízdné se násobí koeficientem až 2,5. Rázem si tak můžete vydělat víc.

Vyplatí se to?

Jak jsme tedy dopadli? Za třídenní „šichtu“ čítající čtyřicet jízd jsem si vyjezdil 6 024 korun. Vyplácí se každý týden, a tak mi peníze včetně kšeftů z nedělního rána přistály na bankovním účtu v úterý. Peníze, o kterých se bavíme, jsou již pokrácené o provizi pro Uber. Přehled o svých výdělcích má řidič Uberu v aplikaci téměř okamžitě. Pokud bych si půjčoval elektromobil podle měsíčního ceníku a svůj výkon ze zkušebního třídenního období zopakoval každý týden, vydělal bych měsíčně před zdaněním 11 tisíc korun.

Musel bych tomu ale pokaždé obětovat dost času. Při tomto testu jsem začal jezdit od čtvrtečních jedenácti dopoledne a s výjimkou dvou dvouhodinovek, kdy jsem dal v obchoďáku nabíjet auto a odskočil si do práce, jsem jezdil až do jedenácti večer. V pátek jsem potom začal časně odpoledne a jezdil do rána. V sobotu, poučen, začal jsem pořádně jezdit až po deváté večerní a opět vydržel dlouho přes půlnoc.

Jak by se vyplatilo půjčit si elektromobil podle platných tarifů a jezdit pro UberPop?

Pokud bych se k tomuto či podobnému režimu odhodlal jen dva týdny do měsíce, skončil bych v plusu (před zdaněním) dva tisíce, ale zbývalo by mi k dispozici přes pět set kilometrů nájezdu na půjčeném autě.

Aleš Michl, který volil „konzervativnější“ přístup a okolo půlnoci jezdil domů, by si vydělal výrazně menší částky (v některých případech by skončil finančně i v minusu). Zbývaly by mu ale na zbytek měsíce stovky kilometrů nájezdu. (Propočty, kdy jsme brali do úvahy náš prodloužený víkend a různé tarify, si můžete prohlédnout v grafice)

Řidiči, které jsme pravidelně potkávali při pankráckém dobíjení, to potvrzují. „Já mám auto za pět tisíc na týden. To pokryju za víkend a vše, co najezdím přes pracovní dny, je potom už pro mě,” říká například Honza, který jezdívá po práci.

Statistika zaslaná Uberem řidiči na konci týdne.

Čísla z testu nejde jednoduše aplikovat na auta se spalovacím motorem. Tedy na situaci, kdy bych chtěl jezdit vlastním vozem. Nemusel bych totiž obětovat čas, kilometry a ušlé zakázky dobíjením. Noc by se s přehledem dala sjezdit na jednu nádrž. Pokud bych ale jezdil jen víkendové špičky (to je na rozhodnutí každého řidiče), šlo by si i po odečtení nákladů na paliva vydělat přes tisícovku za noc.

Záhy po konci týdne také Uber pošle motivační statistiku. V ní zobrazí, kolikrát jsem se trefil do úplné špičky a automaticky mi vypočte, jaký hrubý hodinový příjem jsem mohl mít, kdybych jezdil jenom špičku.

Jak je to s daněmi?

A co ostatní?

Uber byl jedním z prvních a v současnosti je rozhodně globálně největší firmou, která svůj byznys staví na mobilní aplikaci a osobní dopravě za peníze.

Postupem času jí ale přibyli konkurenti. Na podobném principu - tedy zprostředkování jízd pomocí mobilních aplikací - funguje Lyft, WunderCar nebo BlaBlaCar.

V Praze potom dnes funguje několik aplikací, které přímo agregují poptávku pro profesionální taxikáře. Nejzavedenější z nich je Liftago, poté ze Slovenska přišel Hopin a naposledy letos přibylo na trhu estonské Taxify. Aplikace na přivolání taxíku dnes mají už i větší klasické dispečinky.

Veškeré konečné výdělky uvádíme před zdaněním. To se totiž jednak liší podle podmínek jednotlivých řidičů a zároveň je stejně jako celá právní existence služby předmětem kontroverzí (kterým bude věnován zvláštní text). Uber obecně převádí tuto povinnost na své řidiče-partnery. Coby pomoc jim nabízí kontakty na spolupracující daňové poradce.

Portál iDNES.cz oslovil s dotazem, jak by měl být výdělek z Uberu zdaněn, velké poradenské firmy. Podle nich záleží na tom, do jaké míry je jeho činnost soustavná a naplňuje znaky podnikání.

Detaily vysvětluje Lucie Rytířová ze společnosti Deloitte. „Při soustavné podnikatelské činnosti si může řidič odečíst od příjmů, které mu zašle Uber, paušální nebo reálné náklady, tedy například pronájem auta. Výsledná částka potom podléhá dani z příjmů a pojistnému na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění,” říká. Upozorňuje ale zároveň na to, že i příjmy z nahodilé (nesoustavné) činnosti mohou podléhat zdanění.

Jak funguje služba UberPop

Řidič i zákazník musí mít ve svém smartphonu stáhnutou odlišnou verzi aplikace. Zákazník po zapnutí aplikace vidí, kolik minut od něj je potenciální odvoz. Může si ho objednat a do on-line mapy rovnou označit, kde na něj počká (nejjednoduší je potvrdit svou stávající polohu podle GPS).

Zároveň zákazník může už teď (nebo až po nástupu do auta) zadat, kam chce jet. Řidiči, který je v tu chvíli nejblíže, a má zapnutou aplikaci, se rozbliká displej telefonu. Má 15 sekund na to, aby zakázku přijal. Vidí, kde chce zákazník vyzvednout a za kolik minut se tam dostane. Nevidí ale, kam chce zákazník jet. To aby nemohl odmítnou „nezajímavé kšefty“.

Pokud řidič objednávku klepnutím na displej přijme, nabídne mu aplikace, zda chce pomocí navigace k zákazníkovi dovést. Vzhledem k tomu, že na navigaci je poloha zákazníka poměrně přesně zaznamenaná, je to nejlepší řešení.

Když řidič dojede na místo, dostane zákazník upomínku. Buď už čeká venku, nebo teprve vyrazí z bytu/restaurac/klubu. Oba dva - zákazník i řidič - mají možnost pomocí aplikace (telefonní čísla jsou tudíž anonymizována) zavolat tomu druhému a polohu a čas setkání upřesnit.

Když se potkají, měl by se řidič zeptat zákazníka na křestní jméno a zkontrolovat ho s údajem, který vidí v aplikaci. Poté, co zákazník nastoupí do auta, řidič přejetím po displeji zahájí jízdu (a účtování). Většinou se nechá od navigace vést dle předem zadaného cíle. Pokud to zákazník předtím neudělal, řidič se ho zeptá a zadá ho do navigace sám.

Pokud si přeje zákazník jet jinudy, než ukazuje navigace, závisí to na domluvě s řidičem. Pokud má trasa více zastávek (zákazníci někoho nabírají nebo naopak někteří vystupují) lze cíl přes aplikaci průběžně měnit.

Po dojezdu do cílové destinace řidič opět tažením po displeji ukončí jízdu a v ten moment se podle najetých kilometrů a času zakázka vyúčtuje. Zákazníkovi se peníze strhnou z karty, jejíž údaje musí mít zadané v uberovém účtu. Řidič za pár okamžiků ve statistikách vidí, kolik si jízdou vydělal. Žádné peníze v hotovosti se nepředávají.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Lék na elektrické patálie Volkswagenu odhalen. Mrňous pro všechny

Premiéra konceptu nejmenšího elektrického Volkswagenu jménem ID. EVERY1

VIDEO Jmenuje se Every1, je to hříčka, čtěte „everyone“. To znamená, že má být pro každého. Malý...

ANALÝZA: Problémy evropského autoprůmyslu umíme pojmenovat, ale ne řešit

Škoda zahájila v Kvasinách výrobu druhé generace modelu Kodiaq.

VIDEO Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent HDP Evropské unie....

Muskův úsporný program. Ministerstvo přes žárovky ruší elektromobilizaci

Řídit stát jako firmu? Pokud tou firmou má být Tesla a státem USA, máme se na...

Že vám Elon Musk bojující proti elektromobilitě a uzavírající tisíce dobíjecích stanic v USA přijde...

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Elektroauta, která dávají smysl. Porsche za polovic, tesla za půlmilion

Porsche Taycan

Exkluzivně Pokud vám dává elektromobil smysl a pasuje vám do života, je ideální čas kupovat ojetinu. Nechali...

Kdo nevěří v elektroauta, poškozuje Evropu, hřímá Scholz. Chce unijní dotace

Německý kancléř Olaf Scholz na Světovém ekonomickém fóru v Davosu 2025

„Elektrická mobilita je budoucnost a každý, kdo tvrdí opak, nedělá nic jiného, než že poškozuje náš...

Zelení lobbisté radí EU: autoprůmysl zachrání povinné elektro do firem

Softcar

VIDEO Evropská unie má stále jako svůj cíl ukončit v roce 2035 prodej nových aut se spalovacími motory....

Rozstřel: Martin Sedlák - Include | (1:09) | video: iDNES.tv

České patenty mohou vrátit výrobu baterií a solárů do Evropy, říká expert

Nejčtenější

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

Trump je vyřadil z provozu. Pro americké značky jsou cla vůči Vietnamu smrtelná

Vietnam se v uplynulých letech stal klíčovým hráčem výroby místo Číny, která čelila přísnějším celním tarifům ze strany Spojených států. Nyní se však ani tato asijská země nevyhne novým tarifům....

Trump zavádí reciproční cla pro celý svět, dovoz z Evropy se prodraží o 20 procent

Americký prezident Donald Trump zavádí reciproční cla na země „celého světa“. Zdůvodnil to potřebou nakopnout domácí průmysl a posílit vnitřní trh ve Spojených státech. Dovoz z Evropské unie se...

Koupil si jízdenku, aby dostal kafe a zmrzlinu zdarma. Od Čechů dostal vynadáno

Kde leží hranice mezi maximálním využitím nabízených služeb za minimum peněz a kde už začíná jejich zneužití? Diskusi na toto téma rozvířil příspěvek na sociálních sítích. Mladý muž v něm popisuje,...

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

Spousta barů vypadá úžasně, ale nakonec je to zklamání, říká mixolog Kratěna

Český barman, který se prosadil ve světě, inovátor, který spoluvytvářel barovou scénu v Londýně i Barceloně, a jeden z nejvlivnějších lidí v barmanské mixologii. Alex Kratěna stál u zrodu baru...

5. dubna 2025

Ekologickou stopu snižují i čeští vinaři. Pěstují šetrně a s novými technologiemi

Tuzemská vinařství procházejí zásadní proměnou. Rostoucí zájem o bio vína motivuje vinaře ke snižování uhlíkové stopy i udržitelnějšímu přístupu k hospodaření. Ať už jde například o biodynamické...

5. dubna 2025

Trump rozpoutal bouři a jel na golf. A magnáti zdraží, než by přemístili firmy

Nová rozsáhlá cla amerického prezidenta Donalda Trumpa se setkávají s odezvou ze všech stran, a to s výprodejem na trzích, odvetnými opatřeními ze zahraničí či hněvem korporací. Jenže místo toho, aby...

5. dubna 2025  10:20

Neprodáváme kérky, ale umění. Berlínští umělci objevili nový zdroj živobytí

Oblíbenost tetování v hlavním městě Německa v posledních letech roste. Některá studia totiž před časem přišla se zajímavou novinkou: uzavřela spolupráci s mnoha tamními umělci, kteří jim nově...

5. dubna 2025

USA začínají vybírat desetiprocentní clo na dovoz ze všech zemí světa

Spojené státy začínají vybírat základní desetiprocentní clo při dovozu zboží ze všech zemí světa. Clo na prakticky veškeré zboží vyhlásil ve středu americký prezident Donald Trump. Od 9. dubna pak...

5. dubna 2025  7:04

Do Česka vstupuje německý diskont. Woolworth otevře první prodejnu v Třebíči

Německý diskontní řetězec Woolworth vstupuje na český trh a v polovině června otevře svou první kamennou prodejnu. Prvním městem, kde zákazníci budou moci nakoupit, se stane Třebíč, mluvčí...

5. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Trump překonal nejhorší scénáře analytiků, možné už je vše, říká ekonom

Premium

Americký prezident Donald Trump tento týden uvalil na celý svět vysoká cla. Například dovoz z Evropské unie se kvůli nim prodraží o 20 procent. Podle hlavního ekonoma ČSOB Private Banking Dominika...

5. dubna 2025

Co chtějí USA po Evropě: lepší podmínky pro auta a maso, vadí regulace i daně

Vláda USA bude po Evropské unii požadovat zlepšení podmínek pro vývoz aut a zemědělských produktů do Evropy. Napsal italský deník Corriere della Sera, jehož zpravodajka mluvila s americkým ministrem...

4. dubna 2025  21:44

TikTok opět nad vodou. Trump mu prodloužil lhůtu na prodej v USA o 75 dní

Americký prezident Donald Trump prodloužil o 75 dní lhůtu pro prodej amerických aktiv čínské společnosti ByteDance, která vlastní populární aplikaci pro krátká videa TikTok. Zdůvodnil to tím, že na...

4. dubna 2025  20:52

Rusko se teď může clům smát. Dlouhodobá výhra to ale nebude, soudí odborníci

Donald Trump se z americké protekcionistické politiky, minimálně prozatím, rozhodl vynechat Rusko. V krátkodobém horizontu může země na eskalaci obchodní války Západu vydělat tím, že nahradí americké...

4. dubna 2025

Katastrofa a chaos. Trumpova celní válka bude mít jen samé poražené, řekl Kalousek

Historie nezná žádnou vítěznou celní válku, řekl bývalý ministr financí Miroslav Kalousek v pořadu 360° na CNN Prima NEWS. Podle předsedy Národní rozpočtové rady Mojmíra Hampla je situace přímo...

4. dubna 2025  19:32

Fed čeká kvůli clům vyšší inflaci a menší růst. Kde jsou nižší sazby? ptá se Trump

Nová americká cla zřejmě povedou k větší inflaci a nižšímu ekonomickému růstu, řekl v pátek předseda americké centrální banky (Fed) Jerome Powell. Banka podle něj musí zabránit tomu, aby nová situace...

4. dubna 2025  19:22