Jednu z největších provozních změn v historii české železnice pocítí výrazně i množství cestujících. Od 9. prosince letošního roku končí levostranný provoz na koridorové trati mezi Břeclaví a Bohumínem, která patří mezi hlavní železniční tepny v Česku. Vlaky budou, stejně jako v celé zemi, jezdit po pravé straně. Důvodem změny je sjednocení pravidel evropské železniční sítě (více čtěte zde).
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) proto spouští kampaň, která má zejména pravidelné cestující varovat, že budou nově nastupovat a vystupovat z jiné strany nástupiště, než byli doposud zvyklí. "Letáky se objeví v dotčených stanicích ve stojanech, publikovat je budeme také v regionálním tisku," řekl iDNES.cz Pavel Tesař ze SŽDC. Měnit se bude také hlášení ve stanicích a přelepení či výměna čeká i směrové cedule.
Pro železniční nadšence a sběratele známek připravila u příležitosti konce levostranného provozu SŽDC unikátní poštovní razítka, která bude Česká pošta ve dnech 6., 7. a 8. prosince 2012 používat na nádražních poštách v Břeclavi a Bohumíně.
Informovat o tom, že vlaky pojedou po jiné koleji, hodlají i České dráhy. "Od listopadu budeme na tuto skutečnost upozorňovat lidi při nákupu jízdenky na pokladně," uvedl již v červnu mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Upozornění se má na jízdenky i tisknout.
Dosud dochází ke zvláštní situaci, kdy například vlak z Prahy do Ostravy jede až k Přerovu po pravé straně, ale dál už po levé. Vlaky jezdí po levé straně na trati z Břeclavi do Bohumína přezdívané Ferdinandka od roku 1872.
Proč se jezdilo vlevo? ZáhadaDůvody, proč se levostranný provoz na některých tratích v minulosti zaváděl, jsou dosud neznámé. "Je to záhada železniční historie. Hlavní roli zřejmě hrála inspirace v zahraničí, vlevo se dodnes standardně jezdí například ve Švýcarsku nebo ve Francii. V českých zemích přitom od roku 1851 platil zákon, který nařizoval pravostranný provoz," říká historik Pavel Schreier. Po pravé koleji se proto původně několik let jezdilo i na trati z Břeclavi přes Přerov do Bohumína, v roce 1872 se tady však rozhodlo o převedení provozu doleva. A nebyla to zdaleka poslední tuzemská trať, kde se takto netypicky jezdilo desítky let. "V živé paměti je levostranný provoz na trati mezi Chomutovem a Chebem, kde na posledním úseku skončil až v roce 2006. Už jen pamětníci si ale vybaví, že vlevo se od roku 1905 až do konce 40. let jezdilo také z Prahy do Benešova," doplňuje další příklad historik Schreier. Martin Vokáč, MF DNES |