Odpovědi čtěte zde |
Jejich pozici ale nevidí nijak černě. "Letos je předpoklad, že České dráhy dosáhnou zisku padesát milionů. Dojde tedy ke snížení ztráty," řekl v on-line rozhovoru iDNES.cz. Dodal, že dráhy jsou z ekonomického hlediska v dobré kondici.
Dráhy chystají ombudsmana
Dráhy se přesto snaží svou reputaci vylepšit. V projektu Živá nádraží pomalu zlepšují neutěšenou situaci železničních stanic. Jen na obnovu regionálních vlaků jde ročně 900 milionů korun a není to jediná investice, řekl Bazala.
"Jsem si vědom nedostatků, které jsou spojeny s technickým stavem našeho vozového parku, a proto jsme připravili a postupně realizujeme několik programů na obnovu vozového parku. Jde například o obnovu v regionální dopravě," uvedl v rozhovoru a doplnil, že další rezervy mají ve stavu železničních stanic. Ty se proto v projektu Živá nádraží snaží odstranit.
Dráhy navíc chtějí zákazníkům vyjít vstříc a od prosince zavádějí funkci zákaznického ombudsmana. Ten má na kvalitu služeb dohlédnout.
Vlaky versus letadlo
Dráhy se podle svého šéfa snaží konkurovat i letadlům na poli mezinárodní dopravy. Problémem ale je, že ceny tu zvedají všechny zúčastněné železnice, říká Bazala. Je ale přesvědčen, že letecké dopravě konkurovat může.
"Nabízíme řadu akvizičních a relačních slev. Navíc už od prosince připravujeme novou speciální nabídku pro cesty z Prahy do Berlína nebo z Brna do Drážďan.
Dráhy se snažily i o přímé spojení s Bruselem. Bohužel plán ztroskotal na postoji německých drah, uvedl šéf železnice.
Do budoucna dráhy uvažují o nasazení pendolin do více míst v Evropě. "Teď aktuálně s tím nepočítám, naše rychlovlaky jsou vytíženy na maximum v rámci stávajících spojů," dodal Bazala.
Nákladní a osobní na vlastní pěst
Šéf železnice hovořil o plánovaném oddělení osobní a nákladní dopravy, ke kterému by mělo dojít od letošního prosince. Právě nákladní doprava přitom kryje ztráty osobních vlaků. Oddělení je ale podle Bazaly nezbytné.
"Jdeme stejnou cestou jako zbytek Evropy. V EU platí, že nákladní doprava je plně komerční a liberalizovanou činností. Naopak osobní doprava je jednotlivými státy spolufinancována," řekl Bazala.
Fakt, že nákladní doprava pomáhá osobní, podle něj v konečném důsledku brání konkurenceschopnosti nákladní dopravy. Její zisky pak totiž není možné použít do její vlastní obnovy.
Hořící muž je prý v pořádku
Kvůli stavbě koridorů se vlaky zpožďují i hodinu a dráhy musí vysvětlovat i bezpečnostní opatření. Na konci srpna inspekce prvně označila ČD za viníka smrti člověka v nádražním kolejišti. Dvaačtyřicetiletou ženu srazil rychlík, když přecházela mezi nástupišti. - více zde
Na bezpečnost na kolejích ale dráhy upozornily vlastní kampaní. Na billboardech se objevil hořící muž zasažený elektrickým proudem z vlakové troleje.- více zde
Nezašli jste s kampaní příliš daleko?, ptal se jeden ze čtenářů. "Nemyslíme si to! Když uvážíte, že se stále objevují kaskadéři, kteří jsou ochotni nechat se upálit jen kvůli adrenalinu," obhajoval plakát Bazala.