Kvalita pohonných hmot se mírně zhoršuje. V první polovině roku nevyhovělo testům 5,2 procenta odebraných vzorků pohonných hmot a v srpnu 7,2 procenta. V září to bylo už 7,9 procenta.
Křištálová lupa "V měsíci září došlo ke zhoršení zjišťované jakosti, a to jak u automobilových benzinů, tak u motorových naft," stojí ve zprávě České obchodní inspekce. V kontrole neobstálo 7,9 procenta odebraných vzorků (20 z 254 testovaných).
Inspekce ujistila, že žádný z nekvalitních vzorků benzinu nemůže poškodit automobil. "Nemáme ani žádné indicie, které by svědčily o podezření, že někdo "ředí či jinak pančuje" benzin," sdělil iDNES.cz mluvčí Marek Ženkl.
Všechny vzorky nevyhověly bodem vzplanutí (vysvětlení v tabulce). Častější nedostatky jsou u nafty (10,7 %), benzin nesplnil kvalitu v 4,6 procenta případů. Maximální předepsaný obsah biosložek dodrželi všichni prodejci.
Kvůli prodeji nekvalitních pohonných hmot letos ČOI udělila rekordní, milionovou pokutu síti čerpacích stanic, jejíž jméno ale inspekce nezveřejnila. K "odtajnění" jména pokutované společnosti vyzval ČOI odborník na přístup občanů k informacím Oldřich Kužílek a protikorupční organizace Růžový panter.
Vedení ČOI ale tvrdí, že zveřejněním názvu sítě čerpacích stanic by porušilo zákon. Advokátní kancelář Ambruz & Dark tvrdí, že inspekce tak porušuje zákon o svobodném přístupu k informacím. - čtěte Kontroloři vědí, který benzin ničí motor, říci to ale nemohou
Co je bod vzplanutí?Jde o poměrně často nedodržovaný požadavek normy. Důvodem bývá technologická nekázeň. "Jestliže přepravce smíchá například dvacet litrů benzinu s pěti tisíci litry nafty, sníží to bod vzplanutí motorové nafty z normovaných padesáti pěti třeba na čtyřicet pět stupňů a v tento moment je to nevyhovující zboží," vysvětlil mluvčí Ženkl. Pokud bod vzplanutí spadne pod 20 stupňů, může takto nekvalitní benzin způsobit poruchu palivové soustavy. To se letos v žádném z případů nestalo. Nejčastěji se hodnota pohybovala kolem 40 stupňů. |