Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát díky opravám D1 ušetřil 118 milionů za vlaky z Prahy do Brna

  4:00aktualizováno  4:00
Ztrátovost většiny dálkových vlaků na české železnici objednávaných státem loni rostla, v některých případech už stát platí Českým drahám 355 korun za každý ujetý kilometr. O jednu z mála výjimek se postarala oprava D1, která nahnala lidi do vlaků na trase mezi dvěma největšími českými městy.

Nejvíce klesala ztrátovost na trase mezi Děčínem a Břeclaví, kde od prosince jezdí vlaky mimo jiné také vlaky railjet. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Klesala totiž ztrátovost expresních dálkových vlaků mezi Děčínem a Břeclaví, do kterých spadá i úsek Praha - Brno. Stát loni za jejich provoz zaplatil 448 milionů korun, rok před tím 566 milionů. Ztráta na jeden kilometr klesla ze 123 na 97 korun. 

Vyplývá to z výkazu skutečné ztráty, který České dráhy musí předkládat pravidelně ministerstvu dopravy. iDNES.cz ho získal na základě žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím. 

České dráhy dlouhodobě tvrdí, že jim počty cestujících mezi Prahou a Brnem rostou, nikdy ale nezveřejnily přesná čísla. Loňskému snížení ztráty pomohl především větší zájem cestujících: železnici se podařilo přilákat především ty, kteří dosud jezdili mezi oběma městy autem.

Kvůli modernizaci D1 ale řada motoristů začala mít obavy z kolon a zpoždění, proto řidiči raději přesedlali na vlak. Nárůst počtu cestujících na trase mezi Prahou a Brnem hlásí i Student Agency ve svých autobusech. 

Ještě lepší čísla čekají České dráhy letos: od prosince jezdí na trase moderní jednotky railjet, které přilákaly další cestující. Další nárůst by mohl nastat ještě od prosince letošního roku: jízdní řád počítá s dobou jízdy 2,5 hodiny mezi oběma městy, o sedm minut méně, než dosud (více čtěte zde). 

Z linek, které ministerstvo dopravy objednává, vykázaly snížení ztrátovosti loni pouze tři: kromě linky Břeclav - Děčín ještě dotovaný úsek vlaků z Ostravy na Slovensko a noční vlaky. U ostatních je nárůst. 

Ministerstvo ročně pošle Českým drahám čtyři miliardy za provoz dálkových vlaků. Po fiasku soutěže v roce 2013 vypsalo letos první tendr na provoz rychlíků, další mají následovat. 

Každý ujetý kilometr dálkového vlaku stál loni daňového poplatníka v průměru 127 korun. Nejméně prodělávají noční spoje, následované právě expresními vlaky Břeclav - Děčín. V těch jsou zahrnuty jak dálkové spoje z Maďarska, Slovenska a Rakouska, tak vlaky z Prahy do Berlína a Hamburku.

Nejvíc se prodělává u německých hranic

Nejprodělečnější jsou spěšné vlaky z Chebu do Norimberku: za deset kilometrů na českém území doplácí stát 355 korun za kilometr. Dráhy to vysvětlují drahým pronájmem od Deutsche Bahn. Přes dvě stě korun platí stát za rychlíky Praha - Rakovník. 

Ztrátovost stoupla například i u tratí, kde dráhy kvůli výlukám většinu roku používaly náhradní autobusy. Ty přitom bývají levnější než vlak. Například u rychlíků Liberec - Ústí nad Labem jezdily převážnou část roku mezi Libercem a Jablonným v Podještědí autobusy kvůli zasypané trati, přesto linka prodělala o sedm milionů korun více.

Dráhy to vysvětlují tím, že mírně stoupla objednávka státu a vozy nasazované na tuto trasu prošly většími opravami. „Data budeme analyzovat, pokud budeme mít v nějakých detailech pochybnosti, požádáme dopravce o bližší vysvětlení,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. 

Kolik stát doplácí na vlakové linky
ČísloLinkaZtráta (mil. Kč)Ztráta (Kč/vlkm)
1Praha - Ostrava - PL/SK60,3155
2Praha - Zlín - SK326,5155,5
3D - Ústí n.L. - Praha- Brno - A/SK448,697,5
4A/SK - Břeclav - Ostrava -PL114,4151,5
5Praha - Ústí n.L. - Cheb190,9113,9
6Praha - Plzeň - Cheb - D311,3127,7
7Praha - Č. Budějovice - A262,6136,3
8Brno - Ostrava - Bohumín248,8141
9Praha - Havlíčkův Brod - Brno/Jihlava239,7124,4
10Praha - H.Králové - Letohrad - PL215,5136
11Brno - Jihlava - Č. Budějovice - Plzeň301,9161,7
12Brno - Olomouc - Šumperk/Jeseník100,2124
13Brno - Břeclav - Olomouc130,5123,3
15Ústí n. L. - Liberec74,9121,5
18Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice228,3120,9
19Praha - Pardubice - Brno151,6110,2
20Praha - Ústí n.L. - Děčín110106
21Praha - Turnov - Tanvald76142,5
22Kolín - Česká Lípa - Rumburk65,9117,4
23Kolín - Ústí n.L.91,3120,8
24Praha - Rakovník66,2207,7
26Praha - Písek - Č. Budějovice92,2151,1
27Ostrava - Krnov - Olomouc/Jeseník102,5150,3
28Noční spoje79,781,7
29Cheb - Pomezí n.O. - D11,4355,1
 Zdroj: Ministerstvo dopravy
Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.