Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát díky opravám D1 ušetřil 118 milionů za vlaky z Prahy do Brna

  4:00aktualizováno  4:00
Ztrátovost většiny dálkových vlaků na české železnici objednávaných státem loni rostla, v některých případech už stát platí Českým drahám 355 korun za každý ujetý kilometr. O jednu z mála výjimek se postarala oprava D1, která nahnala lidi do vlaků na trase mezi dvěma největšími českými městy.

Nejvíce klesala ztrátovost na trase mezi Děčínem a Břeclaví, kde od prosince jezdí vlaky mimo jiné také vlaky railjet. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Klesala totiž ztrátovost expresních dálkových vlaků mezi Děčínem a Břeclaví, do kterých spadá i úsek Praha - Brno. Stát loni za jejich provoz zaplatil 448 milionů korun, rok před tím 566 milionů. Ztráta na jeden kilometr klesla ze 123 na 97 korun. 

Vyplývá to z výkazu skutečné ztráty, který České dráhy musí předkládat pravidelně ministerstvu dopravy. iDNES.cz ho získal na základě žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím. 

České dráhy dlouhodobě tvrdí, že jim počty cestujících mezi Prahou a Brnem rostou, nikdy ale nezveřejnily přesná čísla. Loňskému snížení ztráty pomohl především větší zájem cestujících: železnici se podařilo přilákat především ty, kteří dosud jezdili mezi oběma městy autem.

Kvůli modernizaci D1 ale řada motoristů začala mít obavy z kolon a zpoždění, proto řidiči raději přesedlali na vlak. Nárůst počtu cestujících na trase mezi Prahou a Brnem hlásí i Student Agency ve svých autobusech. 

Ještě lepší čísla čekají České dráhy letos: od prosince jezdí na trase moderní jednotky railjet, které přilákaly další cestující. Další nárůst by mohl nastat ještě od prosince letošního roku: jízdní řád počítá s dobou jízdy 2,5 hodiny mezi oběma městy, o sedm minut méně, než dosud (více čtěte zde). 

Z linek, které ministerstvo dopravy objednává, vykázaly snížení ztrátovosti loni pouze tři: kromě linky Břeclav - Děčín ještě dotovaný úsek vlaků z Ostravy na Slovensko a noční vlaky. U ostatních je nárůst. 

Ministerstvo ročně pošle Českým drahám čtyři miliardy za provoz dálkových vlaků. Po fiasku soutěže v roce 2013 vypsalo letos první tendr na provoz rychlíků, další mají následovat. 

Každý ujetý kilometr dálkového vlaku stál loni daňového poplatníka v průměru 127 korun. Nejméně prodělávají noční spoje, následované právě expresními vlaky Břeclav - Děčín. V těch jsou zahrnuty jak dálkové spoje z Maďarska, Slovenska a Rakouska, tak vlaky z Prahy do Berlína a Hamburku.

Nejvíc se prodělává u německých hranic

Nejprodělečnější jsou spěšné vlaky z Chebu do Norimberku: za deset kilometrů na českém území doplácí stát 355 korun za kilometr. Dráhy to vysvětlují drahým pronájmem od Deutsche Bahn. Přes dvě stě korun platí stát za rychlíky Praha - Rakovník. 

Ztrátovost stoupla například i u tratí, kde dráhy kvůli výlukám většinu roku používaly náhradní autobusy. Ty přitom bývají levnější než vlak. Například u rychlíků Liberec - Ústí nad Labem jezdily převážnou část roku mezi Libercem a Jablonným v Podještědí autobusy kvůli zasypané trati, přesto linka prodělala o sedm milionů korun více.

Dráhy to vysvětlují tím, že mírně stoupla objednávka státu a vozy nasazované na tuto trasu prošly většími opravami. „Data budeme analyzovat, pokud budeme mít v nějakých detailech pochybnosti, požádáme dopravce o bližší vysvětlení,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. 

Kolik stát doplácí na vlakové linky
ČísloLinkaZtráta (mil. Kč)Ztráta (Kč/vlkm)
1Praha - Ostrava - PL/SK60,3155
2Praha - Zlín - SK326,5155,5
3D - Ústí n.L. - Praha- Brno - A/SK448,697,5
4A/SK - Břeclav - Ostrava -PL114,4151,5
5Praha - Ústí n.L. - Cheb190,9113,9
6Praha - Plzeň - Cheb - D311,3127,7
7Praha - Č. Budějovice - A262,6136,3
8Brno - Ostrava - Bohumín248,8141
9Praha - Havlíčkův Brod - Brno/Jihlava239,7124,4
10Praha - H.Králové - Letohrad - PL215,5136
11Brno - Jihlava - Č. Budějovice - Plzeň301,9161,7
12Brno - Olomouc - Šumperk/Jeseník100,2124
13Brno - Břeclav - Olomouc130,5123,3
15Ústí n. L. - Liberec74,9121,5
18Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice228,3120,9
19Praha - Pardubice - Brno151,6110,2
20Praha - Ústí n.L. - Děčín110106
21Praha - Turnov - Tanvald76142,5
22Kolín - Česká Lípa - Rumburk65,9117,4
23Kolín - Ústí n.L.91,3120,8
24Praha - Rakovník66,2207,7
26Praha - Písek - Č. Budějovice92,2151,1
27Ostrava - Krnov - Olomouc/Jeseník102,5150,3
28Noční spoje79,781,7
29Cheb - Pomezí n.O. - D11,4355,1
Zdroj: Ministerstvo dopravy
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Aerolinky Loganair svými stroji obhospodařují Skotsko včetně jeho ostrovů v...
Za 90 sekund je hotovo. Aerolinky s nejkratším letem světa budou nezávislé

Skotské aerolinky Loganair mají ve svém letovém řádu světovou kuriozitu - let, který trvá pouhých 90 sekund. Firma, která roky létala pro jiné, se chce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.