Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Elektroauta jsou pro ekonomiku impulz jako let na Měsíc

  13:11aktualizováno  13:11
Možná je to naivní očekávání, třeba elektromobily vůbec nejsou budoucností, ale jen nafouklou bublinou, která časem splaskne. Přesto vidím potenciální záměr amerického výrobce elektromobilů Tesla Motors postavit v Česku svůj výrobní "evropský" závod jako nejlepší zprávu pro českou ekonomiku za poslední roky.

Bezstarostná jízda do budoucnosti. Elektromobil Tesla Roadster na pozadí větrné farmy někde v Kalifornii. Za dobrých podmínek má mít dojezd až kolem tří set kilometrů. Ale jen proto, že jeho baterie je větší a podstatně dražší než u jiných typů. Je to prostě sportovní auto pro bohaté, ne nástroj denní potřeby. | foto: Tesla Motors Inc.

Pro budoucnost malé země s velkou průmyslovou tradicí je to skoro významnější než debaty o výši daní, deficitu veřejných financí nebo nálady manažerů.

Česko láká automobilku Tesla Motors

Je to úplně jiná kvalita investice než rozšíření kterékoliv montovny nebo třeba záměr jiné slavné americké značky – internetového obchodu Amazon – postavit v Česku velkosklad.

To vše jsou jen obyčejné přírůstky HDP. Samozřejmě vítané, přinesou lidem práci a státu daně do rozpočtu. Ale v zásadě děláte pořád totéž, jen toho prostě produkujete víc.

Další komentáře najdete v dnešní MF DNES

  • Karel Steigerwald: První vláda zákon píše, druhá mění, třetí potřebuje
  • Jiří Stránský: Zápas o výklad dějin totality
  • Jana Bendová: Za milion srdce, nebo okna
Elektronická MF DNES

MF DNES v počítači nebo v iPadu/iPhonu

Vývoj a výroba elektromobilů jsou kvalitativní skok. Takový let na Měsíc. Nejde o jednu továrnu, ale vznik úplně nového odvětví a firem, jež budou jeho součástí. Pokud k nám Tesla přijde, což ještě není zdaleka jisté.

Kéž by to nastartovalo ekonomický zázrak, podobný půlstoletí vývoje a transformace Izraele, jak jej krásně popisuje kniha Start-Up Nation. Stačí vsadit na školství, mozky, vývoj, inovace, k tomu mít kuráž s nadšením. Pak i bez přírodních zdrojů může být maličká země veleúspěšná.

Ostatně takovou zemí jsme byli za první republiky: když Sóičiró Honda v dřevěné kůlně vyrobil první motorku, z linek v Týnci nad Sázavou už patnáct let mířily úspěšné jawy na export.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.