Francouzská společnost AXA koupila český Eurofinancial.

Francouzská společnost AXA koupila český Eurofinancial. - AXA | foto: iDNES.cz

Kontroverzní Eurofinancial ovládla francouzská AXA

  • 5
Francouzská pojišťovna AXA koupila většinový, jedenapadesátiprocentní podíl v kontroverzní firmě EF CZ. Ta až do listopadu loňského roku vystupovala pod jménem Eurofinancial a nabízela lidem, zejména mladým studentům, pojistky takovým způsobem, který řada z nich považuje za nefér a kvůli kterému ji prošetřuje Česká národní banka.

Odborníci jsou vstupem pojišťovny do společnosti překvapeni, ale věří tomu, že AXA případné chyby zprostředkovatele napraví.

AXA má dodat důvěru

"Eurofinancial byla podivná společnost. Způsob, jakým nabírala studenty, se dá označit za podraz," uvedl šéfredaktor měsíčníku Finanční poradce Petr Fejtek. Petr Šafránek z Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců ČR označil rozhodnutí pojišťovny o vstupu do EF CZ za "přinejmenším překvapivé".

Fejtek však k akvizici podotýká, že "všechno se může změnit". Podobně hovoří i profesorka etiky podnikání na VŠE v Praze. "AXA je profesionální firma, která neetické praktiky nepoužívá, takže je zde šance, že by lidé mohli být spokojeni," domnívá se Iva Dušková.

Pojišťovna koupila poradenskou společnost podle svých slov proto, aby posílila distribuční síť. "Je to součást celosvětové strategie,“ říká mluvčí pojišťovny Marek Zeman s tím, že AXA bude chtít zachovat nezávislost firmy tak, aby nabízela služby i jiných finančních institucí.

Eurofinancial sjednával pro pojišťovnu zejména životní a penzijní připojištění. Přesné číslo obchodů nechce AXA zveřejňovat, ale podle Zemana dosahovalo ročně "desítek milionů korun".

Podle manažerů, kteří ve společnosti Eurofinacial pracovali, byla AXA už dříve vybrána jako pojišťovna, které se firma snažila přihrát většinu smluv. "Smlouvy byly šité na míru AXA a sekaly se, jako když Baťa seká cvičky," vypověděl jeden z nich pod podmínkou, že redakce nezveřejní jeho jméno.

Bývalí spolupracovníci EF CZ se bojí mluvit, protože jim za jakoukoliv zmínku o EF údajně hrozí sankce. "Smlouva s Eurofinancial se podepisovala na několik let a ještě poté musíte mlčet o věcech, jež by mohly firmu poškodit. Jinak vám hrozí pokuta," vysvětluje jedna z manažerek důvody toho, proč i ona chce zůstat v anonymitě.

Nespokojení zákazníci Eurofinancial se cítili oklamáni tím, že jim manažeři mylně vysvětlovali finanční dopady podepsání smlouvy. Lákali je na vysoké výdělky za shánění dalších duší za podmínek, které jim příliš nevysvětlovali. - čtěte Psychický nátlak za 20 tisíc. Klienti Eurofinancial chtějí jít na policii

K tomu jim nabízeli "vějičku" – školení a benefity, například slevovou kartu či SIM kartu T-Mobile s výhodnými tarify. Za to měli zaplatit přes 23 tisíc korun. Když však podepsali životní pojistku, měli tyto služby zadarmo. Studenti tak nabývali dojmu, že získají ohromné výhody jen za to, že podepíší pojistku. Když pak zjistili, že ji nejsou schopni splácet, protože na to nemají při studiu peníze, ocitli se v pasti.

Pokud by chtěli pojistku do tří let vypovědět, přišli by o peníze, které do ní vložili, a museli by zaplatit plnou cenu "školení", tedy přes 23 tisíc korun. Tato částka odpovídá sumě, kterou dostávají finanční zprostředkovatelé za sjednání investičního životního pojištění a kterou musí pojišťovně vracet, pokud klient smlouvu předčasně vypoví. Eurofinancial se tak podle odborníků celou smlouvou chytře kryl před případnou ztrátou při vracení provize.

Fakta o Eurofinancial

V roce 2003 zakládají Lukáš Hinterbuchner a Vlastimil Bezděk poradenskou firmu Eurofinancial CZ. Loni si na její způsoby podnikání začínají stěžovat lidé u ČNB a centrální banka začíná prošetřovat, zda firma neporušuje zákon. Na ČNB, MF DNES, Asociaci finančních poradců a Sdružení obrany spotřebitelů se obrátilo přes 200 lidí se stížnostmi na klamavé jednání firmy. Společnost má zhruba deset tisíc klientů a svůj obrat odhaduje na 50 milionů Kč. V listopadu změnila jméno na EF CZ. V únoru se podle obchodního rejstříku stává jejím většinovým vlastníkem AXA, když koupila 51 % firmy, zakladatelé si nechali zbytek.

"Přenáší riziko vypovězení na bedra klientů, což je netypické, stejně jako to, že lidé musí za školení platit. Řada firem podobná školení poskytuje lidem zdarma," uvedl dříve Šafránek.

Spolumajitel poradenské firmy Lukáš Hinterbuchner od počátku jakékoliv nekalé praktiky popíral. "Možná máme jiný model práce, ale naše smlouva nestandardní není," říkal.

V polovině roku však jeho společnost změnila smlouvy po konzultacích se Sdružením obrany spotřebitelů (SOS) tak, aby si je lidé nemohli vykládat špatně. A právě tímto krokem podle pojišťovny AXA učinila EF CZ "všechny kroky k tomu, aby k dalším stížnostem nedocházelo". Lepší servis klientům chce dát také tím, že změní některé procesy, posílí informační procesy a trénink.

Lidé si však na EF CZ stěžují stále. MF DNES se od změn smluv firmy přihlásilo přes 40 zoufalých studentů či jejich rodičů, poslední včera, a brněnská pobočka SOS eviduje zhruba pět nových stížností týdně. Celkově jich sdružení eviduje přes 150. "Změny smluv byly marginální, princip zůstal stejný. Hodláme si s AXA sednout k jednacímu stolu," uvedl právník SOS Petr Jánský.