Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Strojvůdce: Na nejdelší tunel světa se učím už půl roku dvě hodiny denně

  16:46aktualizováno  16:46
Řídit vlak skrz nejdelší tunel světa, který se pod švýcarskými Alpami slavnostně otevřel ve středu, není jen tak. Transalpské rychlíky novým Gotthardským tunelem bude moci vést jen dvě stě pečlivě prozkoušených strojvůdců.

Téměř čtyři tisíce zaměstnanců Švýcarských spolkových železnic prochází v souvislosti s nejdelším tunelem světa důkladnými školeními a náročnými zkouškami. Zřejmě nejtěžší testy přitom podstoupí necelé dvě stovky strojvůdců vybraných pro řízení rychlovlaků na nové transalpské ose. Ty začnou jezdit v pravidelném provozu v prosinci (více o otevření nového tunelu jsme psali zde).

Fotogalerie

„Učím se na zkoušky pro nový tunel už půl roku každý den dvě hodiny,“ říká jeden z adeptů, Vincenzo di Pasquale z depa v Lucernu.

„Mezi požadavky patří mimo jiné značná časová flexibilita, protože nás nebude mnoho, nebo dokonalá italština, protože řídicí centrála tunelu Pollegio stojí na jižní straně Alp. Taky musíme být ve špičkové zdravotní kondici - lékařská prohlídka každého z nás zabere nejméně dvě hodiny, v případě jakéhokoli problému bychom čelili uvnitř tunelu extrémně vysokým teplotám.“

Tunel uspoří hodinu cesty

„Bezpečnost provozu v tunelu je promyšlena do posledního detailu,“ ujišťuje šéf projektu Renzo Simoni. A pokud by se i přesto někdo zdráhal nastoupit do vlaku ke dvacetiminutové jízdě dvousetkilometrovou rychlostí skrz Alpy?

Švýcarská pýcha se otevírá. Nejdelší tunel světa zkrátí cestu o hodinu

„Časová úspora při cestě ze severu na jih Alp bude činit hodinu. Je to otázka jednoduché osobní volby: Ber, nebo nech být,“ doplňuje Simoni. Vlaky ze stávající trati nezmizí, jen nejrychlejší expresy už budou jezdit nejdelším tunelem světa, pomalejší zůstanou v původním.

V době prosincového zahájení ostrého provozu bude mít tunel za sebou tři roky zkušebního režimu. Byly vyrubány dva samostatné hlavní tubusy - každý pro jeden směr. Každých 325 metrů jsou spojeny záchrannou chodbou - v případě havárie bude opačný směr sloužit pro záchranu. V oblasti obce Sedrun 800 metrů pod povrchem vznikla hlubinná záchranná stanice a u každého portálu nového tunelu bude připraven nepřetržitě k zásahu speciální hasičský a záchranný vlak.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.