Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské letiště zlevňuje: voda stojí 79, jídlo kolem stovky

  5:00aktualizováno  5:00
Letiště Václava Havla dotlačilo nájemce ke snížení cen občerstvení. Rodinný oběd před odletem vás už nezruinuje, ale pití, přestože také zlevnilo, pořád přijde na velké peníze. Zatímco půllitr piva ještě před pár týdny některé restaurace nabízely i za 175 korun, teď se dá koupit pod devadesát.

Letiště Václava Havla | foto: Letiště Václava Havla

Přemrštěné ceny občerstvení na Ruzyni se nelíbí hlavně českým zákazníkům, kteří znají poměry na jiných letištích. Ve světě totiž zdaleka nebývají tak obrovské rozdíly v cenách pití a jídel na letišti a ve městě.

„Vnímám to jako velký problém stejně jako smlouvy, které jsou na letišti na nájmy uzavřené,“ řekl předseda představenstva Českého aeroholdingu Václav Řehoř. Podle něj má totiž z pronájmu obchodních prostor méně, než je běžné na jiných letištích. „Myslíme si, že lze zvýšit příjem o deset až dvacet procent,“ dodal Řehoř.

Ke změnám přispěla i výměna provozovatele většiny gastronomických zařízení. Dosavadního nájemce, společnost Airest, koupila na přelomu roku francouzská společnost Lagardere, která už přes firmu Aelia provozuje většinu obchodů na letišti.

Nové vedení už snížilo ceny v jídelních lístcích u vybraných nápojů až o čtyřicet procent. U jídel se změny těžko srovnávají, obměněny byly totiž také jídelní lístky.

„Vnímáme, že si na to lidé stěžují. Vadí to českým zákazníkům, kteří tvoří čtyřicet procent cestujících na Ruzyni. Cizinci s tím problém nemají,“ tvrdí Richard Kalhous, generální ředitel firmy HDS Retail, která patří do skupiny Lagardere a v Česku má na starosti obchody i restaurace na letišti. Podobně jako pivo zlevnili například vodu ze 110 na 79 korun, pod stokorunu zlevnila i káva. Ani tak žádná „lidovka“.

Problém se týká hlavně neveřejné části letiště, kam se lidé dostanou jen po odbavení a pasové kontrole. V ní už není taková konkurence jako ve veřejné části. Když mají letadla zpoždění, čekajícím pasažérům nezbude nic jiného, než se jít občerstvit za přemrštěné ceny. Poukázky od aerolinek (v hodnotě 200, ale i 125 korun) vydávané povinně při zpoždění nad dvě hodiny tak při bývalých cenách nestačily často ani na bagetu nebo jen vodu.

Letiště se snaží tlačit na ceny jídel i vlastní restaurací a jídelnou, kde se lidé najedí za ceny kolem stokoruny.

Levnějších nápojů se prodává víc

Kalhous přiznává, že ze zlevnění nápojových lístků měla firma obavy. „Lidé vnímají jen tu vysokou cenu, ale nevidí za tím i vysoké náklady, které na letišti máme. Zatím se ale ukazuje, že nárůst prodejů téměř pokrývá sníženou marži,“ říká Kalhous.

Během příštích dvou let chce firma zrekonstruovat všechny své provozovny na Ruzyni, čtyři z nich už jsou modernizované. Nově na letiště přivedli například značku Costa Coffee.

Většina smluv na pronájem obchodních ploch na letišti se však nedá vypovědět, jsou až do roku 2019. Uzavřeny byly ještě za minulého vedení.

Přes osmdesát procent ploch má pronajatých společnost Aelia, která postupně skupovala firmy, které měly na letišti pronájem. „Snažíme se přejednat smlouvu, aby byla pro nás výhodnější, ale oni nemají prakticky důvod ji měnit,“ konstatuje šéf Aeroholdingu Řehoř. Už v roce 2017 končí smlouva s firmou Dufry, která má na letišti také několik obchodů.

Obchody by se měly zvětšit

Letiště chce mít všechny prostory po roce 2019 nově vysoutěžené, do té doby vymýšlí způsoby, jak přimět nájemce ke změně podmínek smluv. Jedním z řešení je přestavění duty free obchodů tak, aby jimi museli cestující procházet - nikoliv chodit jen kolem nich - a tak zvýšit tržby (více čtěte zde).

Podle Kalhouse ukazují zkušenosti ze zahraničí při přeměně na takzvaný walk-through koncept nárůst tržeb o 20 až 30 procent. „Může se vystavit více zboží, všichni cestující obchodem procházejí,“ vysvětluje důvody růstu Kalhous.

S letištěm se už domluvili na přeměně obchodních prostor za 230 milionů korun, přičemž Aelia zaplatí více než polovinu nákladů. Podle něj i přes úbytek zejména ruských cestujících letos lidé v letištních obchodech utrácejí více. Také letiště na tom vydělá: nájemné za obchody tvoří fixní složka i výše tržeb. Jinými slovy, čím více lidé na letišti utratí, tím více dostane státní letiště.

Součástí změn je proměna veřejné části letiště, například prostor u příletů, kde jsou dosud nepříliš vzhledné přepážky, často ještě z devadesátých let. Návrhy pro letiště dělá kancelář Chapman Taylor.

Letiště loni na nájmech vybralo přes miliardu korun. Nová soutěž by měla přinést i vyšší příjmy. Letiště chce, aby obchody v neveřejné části patřily pod jednoho operátora. Stejně tak se chystá nová soutěž na provozovatele taxislužby.

Pražské letiště vymyslí čas od času zajímavé zpestření pro cestující. V roce 2013 si tak v odletové hale mohli lidé vyzkoušet, jak se v Česku slaví Vánoce:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.