Ministr dopravy Dan Ťok (18. března 2015).

Ministr dopravy Dan Ťok (18. března 2015). | foto: Petr Topič, MAFRA

Ťok se brání nařčení z korupce. Nemohl jsem nic dělat, hájí se

  • 335
Ministr dopravy Dan Ťok odmítá, že jako šéf společnosti Skanska v roce 2011 přivřel oči nad úplatkem, který údajně nabídl jeho obchodní partner za společnou státní zakázku na dostavbu silnice R7. Ťok v rozhovoru pro MF DNES popřel tvrzení někdejšího šéfa vnitřního auditu Skansky Anderse Blomqvista.

Ťok podle Blomqvista v roce 2011 věděl o úplatku, jenž firma Geosan mohla dát úředníkům ministerstva dopravy, kteří rozhodovali o zakázce na dostavbu silnice R7. Geosan byl spolu se Skanskou v konsorciu tří firem, které tendr v roce 2008 vyhrály.

„Ten pán lže. Podepsal svou rukou v roce 2011, že ten audit byl v pořádku,“ uvedl ministr dopravy.

Blomqvistův tým v roce 2011 vypracoval zprávu, která možné zapletení Skansky vedené Ťokem do korupčního skandálu kolem dostavby silnice R7 naznačovala. Auditor navíc tvrdí, že krátce před Vánocemi v roce 2011 ve stockholmském hotelu Grandhotel připustil úplatky sám Ťok. „Popsal specifické sekvence událostí,
které obsahovaly to, že to věděl,“ řekl Blomqvist Českému rozhlasu, který o případu informoval (více čtěte zde).

Ministr Švédovo svědectví odmítá. Schůzka v Grandhotelu se prý odehrála jinak. „Nic o korupci jsem od něj neslyšel a já jsem mu taky nic takového neříkal,“ uvedl Ťok.

Zkrouhli jsme jim prémie

Tendr na dostavbu silnice R7 provázejí dva podivné momenty. Konsorcium, které tvořily firmy Skanska, Geosan a EDS Holdings, po třech letech od podepsání prvotní smlouvy zásadně změnilo rozložení sil. Skanska se totiž vzdala části podílu ve prospěch Geosanu.

Další zvláštností je stavba mostu na zmíněné silnici, kterou dělala Skanska s Geosanem. Jenže Geosan si na svou část najal jeden z pobočných závodů Skansky. „V tom byl ten problém, na který upozornil audit - my jsme to nevěděli, dozvěděli jsme se to až ve chvíli, kdy se to začalo realizovat,“ tvrdí ministr.

Za to podle něj byli odpovědní ředitelé pobočných závodů Skansky, kteří měli podpisová práva. „Nepřekročili pravomoci, ale udělali obchodní hloupost. Zkrouhli jsme jim kvůli tomu prémie a upravili jsme podpisový řád a vnitřní předpisy,“ říká Ťok.