Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vlaky pro příští rok: noční Esko, RegioJet do Vídně a další zrychlení

  13:15aktualizováno  13:15
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) poprvé v historii zveřejnila už v červnu návrh jízdního řádu, který začne platit v prosinci letošního roku. První ukázka toho, jak by měly od prosince jezdit vlaky, ještě není zdaleka definitivním jízdním řádem. Ukazuje ale ambice některých dopravců nebo plány krajů či ministerstva dopravy.

Pohled na pražské hlavní nádraží objektivem kamery pomalé televize Slow TV. | foto: Slow.TVMetro.cz

Nyní začala běžet lhůta, kdy se mohou k návrhu vyjádřit například kraje či stát. Konečnou podobu dostane jízdní řád na podzim. Zveřejnění na stránkách SŽDC je svým způsobem průlom: dosud se k návrhům dalo dostat většinou jen přes stránky některých krajů.

Největší expanzi na české železnici příští rok chystají soukromí dopravci: RegioJet, GW Train Regio a KŽC Doprava.

RegioJet chce od prosince opustit trasu do Starého Města u Uherského Hradiště, nově začne zajíždět do Opavy. Největší změna je ale na trase do Brna, kam má začít jezdit dvanáctkrát denně. Čtyři páry spojů pojedou dál do Bratislavy, čtyři do Vídně.

U všech vlaků RegioJetu na této trase je poznámka, že o přidělení kapacity bude rozhodnuto v souladu s platnou legislativou. Dá se totiž očekávat velký odpor Českých drah. Ty už loni zkoušely vstupu konkurence zabránit, RegioJet tak bude pravděpodobně tlačit na stát, aby vlaky z Prahy do Vídně a Bratislavy nezahrnul do své objednávky. RegioJet chce poslední vlak z Prahy do Brna vypravit těsně před jedenáctou večer.

Další ze soukromých dopravců GW Train Regio přebírá v prosinci provoz na pošumavských lokálkách. KŽC doprava pak chystá na letní sezónu víkendové vlaky z Prahy do řady turistických cílů: například do Volar, Jičína nebo do Mšena, nově začnou několikrát denně jezdit i na trati z Čelákovic do Mochova. Arriva posouvá v návrhu čas svého expresu do Českých Budějovic na dřívější dobu, opět počítá s denním spojením do Nitry.

Do Plzně bude jezdit víc vlaků

V dálkové dopravě objednávané státem je největší změnou zavedení expresní vrstvy mezi Prahou a Plzní, kterou budou provozovat České dráhy. Výrazně se tak rozšíří počet vlaků mezi oběma městy.

V návrhu naopak chybí některé vlaky, o kterých se mezi experty mluví: například linka Leo Expressu do Polska nebo rychlík Liberec - Praha (více čtěte zde).

Dráhy křísí rychlík z Liberce do Prahy. Pojede dvě hodiny

Zajímavé změny čekají i cestující v regionální dopravě, zejména v Praze. Novinkou jsou vlaky v půl třetí ráno z Prahy ve směru do Kolína (přes Poříčany i Nymburk), Mělníka, Berouna, Kralup nad Vltavou a Benešova, které budou jezdit jen v sobotu a v neděli.

Podle návrhu jízdního řádu opět dojde na některých tratích ke zrychlení. Největší změna je na trati Jihlava - Brno. Mezi Třebíčí a Brnem vlaky zrychlí o šest minut, stále ale bude jízdní doba přes hodinu.

Například z Prahy do Brna pojedou vlaky Českých drah o minutu rychleji, než dosud (2 hodiny a 29 minut), RegioJet zrychlí cestu ještě výrazněji: v návrhu počítá s dobou jízdy 2 hodiny a 25 minut, zastavovat bude nově i v Brně - Židenicích. Ve směru z Brna pak jede o několik minut pomaleji.

Po letošním zrychlení se naopak opět prodlouží doba jízdy mezi Prahou a Českými Budějovicemi, zejména kvůli plánované modernizaci úseku z Hostivaře k vinohradským tunelům. Expresy nově zvládnou cestu za 2 hodiny a 2 minuty, letos jim to trvá o 4 minuty méně.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.