Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Německá prokuratura vyšetřuje bývalého šéfa Volkswagenu Winterkorna

  12:18
Prokurátoři v Německu zahájili vyšetřování bývalého generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna. Oznámil to v pondělí úřad prokurátora. Nově také vyšlo najevo, že zhruba 2,1 milionu vozů Audi po celém světě bylo vybaveno softwarem, který umožňoval falšovat údaje o emisích při testech.

Winterkorn tvrdí, že o manipulacích výsledků měření s emisemi nic nevěděl. | foto: Markus Schreiber)AP

Winterkorn minulý týden po téměř devíti letech ve funkci rezignoval po odhalení, že největší evropská automobilka montovala do vozů s naftovým motorem speciální software, který umožňoval falšovat údaje o emisích. Winterkorn však tvrdí, že o manipulacích výsledků nic nevěděl.

Aféra dieselgate

Vyšetřování má podle prokuratury zjistit, kdo byl za skandál zodpovědný. Prokuratura již obdržela řadu trestních oznámení, včetně jednoho přímo od Volkswagenu, který však nejmenoval žádné podezřelé, napsaly agentury AP a Reuters.

Začínají padat hlavy

Správní rada automobilky kvůli skandálu s falšováním testů dočasně zbavila funkce mimo jiné také šéfy výzkumu a vývoje značek VW, Audi a Porsche, dodala agentura Reuters s odvoláním na své zdroje.

Podle mluvčího Audi měly software modely A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 a Q5. V západní Evropě je to celkem 1,42 milionu vozů, z toho 577 000 v Německu, a v USA téměř 13 tisíc vozů.

Dozorčí rada Volkswagenu v pátek oznámila jméno nového generálního ředitele, kterým se stal Matthias Müllar, dosavadní šéf divize Porsche, a uvedla, že aktivity koncernu v USA, Kanadě a Mexiku bude nově řídit Winfried Vahland ze Škody Auto.

Křišťálová Lupa 2015

Dodala rovněž, že dočasně zbavila funkce několik manažerů, a to až do doby, než se vyjasní veškeré okolnosti skandálu. Jejich jména zatím neposkytla. Podle informovaných zdrojů, na které se odvolává agentura Reuters, jsou mezi nimi šéfové výzkumu a vývoje značek VW, Audi a Porsche. Všechny tři automobilky se ke zprávě odmítly vyjádřit.

Podvody jsou mnohem širší

Skandál VW vypukl před více než týdnem, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) firmu obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagenu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (438 miliard korun).

Skandál již začaly vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob. Volkswagen přiznal, že software umožňující manipulovat s měřením emisí instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut.

Odborníci upozorňují, že falšování emisních testů Volkswagenem může být jen částí mnohem širších podvodů. Ekologická skupina Transport & Environment (T&E), která úzce spolupracuje s Evropskou komisí, zveřejnila zprávu, podle níž nová evropská auta vypouštějí v průměru o 40 procent více oxidu uhličitého, než ukazují laboratorní testy.

T&E upozornila, že její údaje neprokázaly, že podobná zařízení jako VW používají také jiní výrobci. Nicméně upozorňují na velký rozdíl při laboratorním testování na emise oxidu uhličitého i oxidu dusíku a při skutečném výkonu. Podle skupiny je potřeba další šetření, aby se zjistilo, co dělají automobilky, aby zamaskovaly výši skutečných emisí oxidu uhličitého.

BMW i Mercedes

Analýza T&E ukázala, že některé nové vozy v EU, včetně vozů Mercedes, BMW a Peugeot, spotřebují o zhruba 50 procent více paliva, než tvrdí výrobci. Spotřeba je spojena s produkcí oxidu uhličitého, takže vyšší spotřeba znamená vyšší emise těchto tzv. skleníkových plynů.

Podle ekologů je rozdíl v testech tak výrazný, že se nedá vysvětlit ani známými praktikami, které jsou tolerovány při testování, jako je oblepení dveří auta páskou, aby se snížil odpor vzduchu, či využívání speciálních jízdních povrchů a pneumatik.

Analýza ukázala, že rozdíl mezi oficiálně udávanými výsledky zkoušek u oxidu uhličitého a skutečným světem u aut v EU stoupl loni v průměru na 40 procent z osmi procent v roce 2001. U některých modelů, jako je Mercedes, je rozdíl ještě vyšší.

Jsme na začátku?

“Skandál Volkswagenu je jen špičkou ledovce,“ uvedl manažer T&E Greg Archer. Dodal, že tento rozdíl stojí běžného řidiče 450 eur (12 300 korun) ročně.
Evropský svaz výrobců automobilů (ACEA), který zastupuje přední automobilky, uvedl, že nejsou důkazy o tom, že by stejný software jako Volkswagen, který je v EU nelegální, používaly široce i další automobilky.

V pondělním prohlášení však upozornil, že současný testovací systém byl vyvinut v 80. a 90. letech, a nebere tak v úvahu nové technologie, které mohou ovlivnit spotřebu pohonných hmot. Dodal také, že podporuje rozšíření modernějšího testování.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Ruské tankery mohou způsobit ekologickou katastrofu, varuje švédský ministr

18. dubna 2024

Švédský ministr zahraničí Tobias Billström varuje před ekologickou katastrofou, ke které by mohlo...

Google propustil 28 zaměstnanců, kteří stávkovali kvůli smlouvě s Izraelem

18. dubna 2024  19:30

Společnost Google propustila 28 zaměstnanců, kteří protestovali proti smlouvě, kterou firma...

Senátor Kennedy tepe Strnadův holding. Nechce prodat výrobce munice do Česka

18. dubna 2024  18:22

Nákup amerických výrobců munice a střeliva ze skupiny Vista Sporting Products českou zbrojovkou...

Německá nádraží dávají spát ukazatele odjezdů vlaků, spoří jim tak energii

18. dubna 2024

Vlaková nádraží v Německu zavedla úsporná opatření zaměřená na snížení spotřeby elektrické energie....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...