Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Německá prokuratura vyšetřuje bývalého šéfa Volkswagenu Winterkorna

  12:18aktualizováno  12:18
Prokurátoři v Německu zahájili vyšetřování bývalého generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna. Oznámil to v pondělí úřad prokurátora. Nově také vyšlo najevo, že zhruba 2,1 milionu vozů Audi po celém světě bylo vybaveno softwarem, který umožňoval falšovat údaje o emisích při testech.

Winterkorn tvrdí, že o manipulacích výsledků měření s emisemi nic nevěděl. | foto: Markus Schreiber)AP

Winterkorn minulý týden po téměř devíti letech ve funkci rezignoval po odhalení, že největší evropská automobilka montovala do vozů s naftovým motorem speciální software, který umožňoval falšovat údaje o emisích. Winterkorn však tvrdí, že o manipulacích výsledků nic nevěděl.

Aféra dieselgate

Vyšetřování má podle prokuratury zjistit, kdo byl za skandál zodpovědný. Prokuratura již obdržela řadu trestních oznámení, včetně jednoho přímo od Volkswagenu, který však nejmenoval žádné podezřelé, napsaly agentury AP a Reuters.

Začínají padat hlavy

Správní rada automobilky kvůli skandálu s falšováním testů dočasně zbavila funkce mimo jiné také šéfy výzkumu a vývoje značek VW, Audi a Porsche, dodala agentura Reuters s odvoláním na své zdroje.

Podle mluvčího Audi měly software modely A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 a Q5. V západní Evropě je to celkem 1,42 milionu vozů, z toho 577 000 v Německu, a v USA téměř 13 tisíc vozů.

Dozorčí rada Volkswagenu v pátek oznámila jméno nového generálního ředitele, kterým se stal Matthias Müllar, dosavadní šéf divize Porsche, a uvedla, že aktivity koncernu v USA, Kanadě a Mexiku bude nově řídit Winfried Vahland ze Škody Auto.

Křišťálová Lupa 2015

Dodala rovněž, že dočasně zbavila funkce několik manažerů, a to až do doby, než se vyjasní veškeré okolnosti skandálu. Jejich jména zatím neposkytla. Podle informovaných zdrojů, na které se odvolává agentura Reuters, jsou mezi nimi šéfové výzkumu a vývoje značek VW, Audi a Porsche. Všechny tři automobilky se ke zprávě odmítly vyjádřit.

Podvody jsou mnohem širší

Skandál VW vypukl před více než týdnem, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) firmu obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagenu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (438 miliard korun).

Skandál již začaly vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob. Volkswagen přiznal, že software umožňující manipulovat s měřením emisí instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut.

Odborníci upozorňují, že falšování emisních testů Volkswagenem může být jen částí mnohem širších podvodů. Ekologická skupina Transport & Environment (T&E), která úzce spolupracuje s Evropskou komisí, zveřejnila zprávu, podle níž nová evropská auta vypouštějí v průměru o 40 procent více oxidu uhličitého, než ukazují laboratorní testy.

T&E upozornila, že její údaje neprokázaly, že podobná zařízení jako VW používají také jiní výrobci. Nicméně upozorňují na velký rozdíl při laboratorním testování na emise oxidu uhličitého i oxidu dusíku a při skutečném výkonu. Podle skupiny je potřeba další šetření, aby se zjistilo, co dělají automobilky, aby zamaskovaly výši skutečných emisí oxidu uhličitého.

BMW i Mercedes

Analýza T&E ukázala, že některé nové vozy v EU, včetně vozů Mercedes, BMW a Peugeot, spotřebují o zhruba 50 procent více paliva, než tvrdí výrobci. Spotřeba je spojena s produkcí oxidu uhličitého, takže vyšší spotřeba znamená vyšší emise těchto tzv. skleníkových plynů.

Podle ekologů je rozdíl v testech tak výrazný, že se nedá vysvětlit ani známými praktikami, které jsou tolerovány při testování, jako je oblepení dveří auta páskou, aby se snížil odpor vzduchu, či využívání speciálních jízdních povrchů a pneumatik.

Analýza ukázala, že rozdíl mezi oficiálně udávanými výsledky zkoušek u oxidu uhličitého a skutečným světem u aut v EU stoupl loni v průměru na 40 procent z osmi procent v roce 2001. U některých modelů, jako je Mercedes, je rozdíl ještě vyšší.

Jsme na začátku?

“Skandál Volkswagenu je jen špičkou ledovce,“ uvedl manažer T&E Greg Archer. Dodal, že tento rozdíl stojí běžného řidiče 450 eur (12 300 korun) ročně.
Evropský svaz výrobců automobilů (ACEA), který zastupuje přední automobilky, uvedl, že nejsou důkazy o tom, že by stejný software jako Volkswagen, který je v EU nelegální, používaly široce i další automobilky.

V pondělním prohlášení však upozornil, že současný testovací systém byl vyvinut v 80. a 90. letech, a nebere tak v úvahu nové technologie, které mohou ovlivnit spotřebu pohonných hmot. Dodal také, že podporuje rozšíření modernějšího testování.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.