Outletové nákupní centrum Galleria Moda poblíž ruzyňského letiště zeje prázdnotou. Jeho otevření se odkládá od loňského podzimu.

Outletové nákupní centrum Galleria Moda poblíž ruzyňského letiště zeje prázdnotou. Jeho otevření se odkládá od loňského podzimu. | foto: galleriamoda.com

Nová nákupní centra zamrzla, brzdí je nedostatek nájemců a investorů

  • 63
Arbitráž místo dostavby obchodního centra. I to se dnes může vyplatit více než jeho otevření a provoz. Vlastníci nákupních galerií mají potíže najít do čerstvě otvíraných objektů nájemce a z těch méně úspěšných obchodníci prchají.

"Do konce července bychom chtěli stihnout podat arbitrážní žalobu o odškodnění za zmařenou investici," říká jednatel ECE Projektmanagement Josef Tobek.

Firma začala nedaleko libereckého autobusového nádraží stavět Galerii Liberec. Neshody s městem pozdržely stavbu a nasmlouvaní nájemci developerovi utekli do nedalekého nákupního centra Forum. ECE si spočítala, že by své centrum už nenaplnila, a tak se chystá zažalovat stát o 55 milionů eur (1,4 miliardy korun).

Osud řady plánovaných nákupních center je nejistý. Developeři plány na jejich otevření neustále posouvají nebo o nich zcela mlčí.

Na 66 kilometru dálnice D1 od Prahy stojí už tři roky torzo outletového centra Exit 66, kde se mělo s velkými slevami prodávat značkové oblečení z předchozích sezon. Developer Devo do uzávěrky na otázky MF DNES neodpověděl; podle informací z trhu mu došly finance.

Další dům duchů, zamýšlený outlet Galleria Moda, stojí necelé dva kilometry od ruzyňského letiště, ale je prázdný. Už poněkolikáté změnil termín otevření, z podzimu 2008 je teď jaro 2010. Důvodem mají být technické problémy, stavba navíc nedávno změnila majitele.

Domy duchů

Podle Rostislava Nováka, jednatele společnosti TK Development, jsou hlavní problémy obchodních center v nedostatku financí, investorů a nájemců. Banky zpřísnily podmínky financování a požadují víc předem pronajatých ploch, podle mnohých více než 50 procent. To se developerům nedaří zajistit, a tak se řada projektů odsouvá.

"Na neurčito je odložen královéhradecký Aupark, zřejmě o rok se odloží královéhradecký Amadeus, olomoucká Šantovka a zlínské Kaskády," říká Michal Žížala z realitní poradenské společnosti Cushman & Wakefield, která hledá pro obchodní centra nájemce.

Ostravská Karolina se zřejmě neotevře dříve než za dva roky, přestože je o místo v ní mezi nájemci zájem. Vlastník, firma Multi Development, stavební pozemek oplotila a vyčkává, přednost dostaly její projekty v jiných částech Evropy.

Tam, kde jsou "průtok" zákazníků a tržby dobré, stojí nájemci fronty na uvolněné obchodní jednotky i v době recese a podmínky si i nadále diktuje pronajímatel.

Za úspěšná jsou považována pražská centra Nový Smíchov, Metropole Zličín, Centrum Černý Most, brněnská Olympia a Vaňkovka či Futurum Ostrava. Většina existujících center však musí bojovat o udržení stávajících nájemců a na uvolněná místa lákat nové.

Náš nájemce, náš pán

Nedůvěru se snaží překlenout například tím, že nabídnou krátkodobou nájemní smlouvu, která se v případě úspěchu může překlopit do standardního pětiletého nájemního vztahu.

"Vlastníci jsou nuceni uzavírat dohody s nájemci tak, aby byly výhodné pro obě strany. Větší část nájemného tak může být vázána ve formě procenta z obratu nebo může být poskytována finanční pomoc na investice do jednotky," říká Lenka Pohlodková z realitní poradenské společnosti DTZ.

"Ve Všebořicích v Ústí nám letos smlouva končí, majitel se nás snaží přesvědčit, abychom zůstali, naznačuje slevy na nájmu," říká zástupce jednoho z obchodníků, který si nepřál být jmenován.

Zatímco dřív se na volná místa zájemci dotazovali sami, teď je naopak majitelé musí obesílat.

"Když bych si teď vzpomněl, že chci prodejnu v jakémkoliv obchodním centru, prakticky hned zítra ji mohu otevřít," říká Radek Litochleb, manažer řetězce s oblečením Hudy Sport.

Místo obchodů bruslařská dráha

Nájemci jsou teď v otvírání nových prodejen ale mnohem opatrnější než dřív.

"Módní řetězce, které se jinak obvykle do nových center hrnou, expanzi kvůli nižším prodejům zpomalují a vyčkávají," uvádí Pohlodková.

Sítě drogerií (DM, Schlecker, Rossmann) či kavárenské řetězce (Costa Coffee, Gloria Jeans Coffee) sice v expanzi pokračují, ale jsou mnohem vybíravější.

Některá málo navštěvovaná nákupní centra už jsou nucena přemýšlet, jak přilákat nájemníky. Pražské Centrum Stodůlky muselo po odchodu klíčového nájemce Tesco rezignovat na podobu obchodního centra a majitel prostory pronajal jedinému nájemci – rakouskému diskontnímu řetězci s nábytkem Möbelix.

Další centra dokonce uzavírají celé části budov, aby alespoň ušetřila na energiích. Příkladem je také pražská Galerie Nové Butovice, kde se dokonce spekuluje o stavbě bruslařské dráhy v prvním patře, nebo liberecká Plaza, kde je podle lidí z branže pronajata jen asi pětina ploch.

"Centra doplatila na nasycení trhu a musejí se transformovat. Nemá cenu mít otevřeno dvacet obchodů ze sto dvaceti," říká Novák.

Vršovický Eden v Praze se pustil do přestavby a snaží se atraktivnějším uspořádáním prostor přilákat víc zákazníků, remodeling má za sebou i pražská Novodvorská Plaza.

Podle Michala Kadrnožky z investičně-poradenské společnosti CS Property Services rozhodně nejsou česká obchodní centra tolik zasažena recesí.

"Lidé dál chodí, i když utrácejí méně. Na rozdíl od USA nebo Británie u nás nezavírají," říká.

Ve Spojených státech zavřelo své brány v posledních dvou letech více než 400 ze dvou tisíc největších "chrámů konzumu", v Británii skončil řetězec obchodních domů Woolworth.