Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Obchodníci: Označovat rozmrazené a rozpékané pečivo je nesmysl

  12:07aktualizováno  12:07
Části obchodníků vadí chystaná vyhláška ministerstva zemědělství, která nařizuje prodejcům pečiva, aby odlišovali rozpékané a rozmrazované výrobky od čerstvých. Svaz obchodu a cestovního ruchu namítá, že nový předpis zkomplikuje orientaci spotřebitelů i život obchodníků.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Václav PancerMF DNES

Podle vyhlášky by mělo být pečivo, které je v obchodech dopékáno, povinně označováno údajem "rozpečeno". Balené i nebalené cukrářské výrobky, které byly v hotovém stavu výrobcem zmrazeny a po rozmrazení jsou prodávány, mají podle návrhu být v místě prodeje či na obalu označovány údajem "rozmraženo".

Pojmem "čerstvý" budou označeny jen chléb a pečivo, jejichž výroba nebyla před dokončením přerušena zmrazením nebo jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti a které je nabízeno k prodeji nejpozději do 24 hodin po upečení.

Svaz obchodu a cestovního ruchu namítá, že vyhláška zkomplikuje orientaci spotřebitelů i život obchodníků a poškodí hlavně tuzemské výrobce, kteří dodávají obchodům zhruba tři čtvrtiny rozpékaného pečiva prodávaného v Česku.

Obchodníci: Kvalitu zaručí hlavně způsob pečení a kynutí

Podle SOCR návrh není založen na řádné analýze srovnávající kvalitu rozpékaného a čerstvého pečiva. O kvalitě pečiva podle obchodníků rozhodují jiné parametry, jako například doba kynutí, pečení a složení výrobku.

"Zjednodušit proto kvalitu na čerstvost pečiva a nabádat spotřebitele k názoru, že by předpečené, následně hluboce zmražené a nakonec v maloobchodu dopečené pečivo bylo méně kvalitní, je matoucí," uvedli.

Podnikatelský svaz pekařů a cukrářů ale dříve pro MF DNES uvedl, že kvalita pečiva ze zmrazených polotovarů je mnohonásobně nižší a už pár hodin po dopečení "gumovatí", proto je podle pekařů označení "čerstvé" v takovém případě klamáním spotřebitele. (čtěte zde)

Jedním z argumentů iniciátorů vyhlášky byly rostoucí dovozy pečiva k rozpékání ze zahraničí, hlavně z Polska a Francie. Obchodníci však tvrdí, že tento stav se v posledních letech změnil a zhruba 75 procent polotovarů nyní dodávají maloobchodu domácí výrobci, například firmy ProFrost, Nowaco, Vamix, či největší pekárenská skupina v zemi United Bakeries.

Návrh vyhlášky MZe připravilo ve spolupráci s Potravinářskou komorou a Podnikatelským svazem pekařů a cukrářů. "Jde o eliminaci různých způsobů přerušení technologie výroby vedoucích k prodloužení trvanlivosti, které nelze považovat za aspekt čerstvosti pekařských nebo cukrářských výrobků," řekla ČTK již dříve mluvčí MZe Tereza Dvořáčková.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Kuřáci se po zákazu přesunuli do ulic. Na ulicích přibylo hluku a nedopalků

Zákaz kouření v restauracích, který platí v Česku od konce května, přidělal práci zejména strážníkům, kteří musejí častěji řešit stížnosti lidí na hluk v...  celý článek

Hlasování, kterým poslanci zásadně omezili registr smluv určený pro jejich...
Poslanci kážou vodu a pijí víno, říká zakladatel Hlídače smluv Bláha

Podnikatel Michal Bláha loni spustil bezplatnou službu Hlídačsmluv.cz, který umožňuje prohledávat Registr smluv, a tím smlouvy kontrolovat. „Používají to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.