Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pendolino zůstává ve Zlínském kraji jen snem. Region dopravce neláká

  12:21aktualizováno  12:21
Dostat se do Prahy rychlým a přímým vlakem s občerstvením, zásuvkou a připojením na internet zůstává dál jen nesplnitelným přáním cestujících ze Zlínského kraje. V nových jízdních řádech, které platí od 9. prosince, se pendolina kraji opět vyhnou. A stejně tak vlaky nových dopravců.

Nasednout na pendolino a další spoje vyšší kvality mohou lidé ze Zlína cestující do Prahy až v Olomouci. | foto: David KurcMF DNES

Komfortní vlaky pendolino, které dosud převážejí lidi pouze mezi Ostravou a Prahou, budou nově zajíždět i do západních Čech. Mezi cílovými stanicemi přibyla Plzeň či Františkovy Lázně. České dráhy říkají, že tak reagují na poptávku cestujících, kterým chtějí vyhovět.

Spojení ze Zlína přímo do Prahy

Vlakem:

Zlínský express (5:10). Další spoje pouze z Otrokovic: expres Šohaj (7:36) a rychlíky Buchlov (4:25), Dřevnice (11:25), Bouzov (13:25), Galán (15:25) a Velehrad (17:25).

Autobusem:

Třikrát ČSAD Vsetín (4:00, 10:00 a 15:00), jednou Krodos Bus (5:45).

Z tohoto úhlu pohledu bohužel obyvatelé Zlínského kraje ostrouhají. Pendolina, které by je ze Zlína (potažmo z Otrokovic) zavezlo pohodlně do Prahy za zhruba tři hodiny, se ani příští rok nedočkají.

"Nemáme to v plánu," potvrdila regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Vysvětluje to tím, že o zákazníky na trati Praha-Ostrava nemají nouzi, a tudíž vlastně ani důvod některé ze šesti pendolin, která mezi Čechami a Moravou pendlují, přesouvat někam jinam.

A nic na tom nemění fakt, že tam České dráhy čelí konkurenci dvou silných přepravců: Student Agency Radima Jančury a Leo Expressu Leoše Novotného, syna někdejšího majitele konzerváren Hamé v Babicích. Důležité totiž je, že vlaky mohou konkurovat silniční dopravě.

"Autem se z Prahy do Ostravy nebo nazpátek za tři hodiny nedostanete. Vlakem ano, navíc v něm můžete pracovat nebo se najíst," naznačila Šubová. Na to sází i další dva zmínění přepravci.

Zlín se tak ocitá, přeneseně řečeno, na kusé koleji. Sousední Otrokovice sice leží na trati rychlostního koridoru mezi Břeclaví a Bohumínem, po němž mohou jezdit i pendolina, přesto se jich nedočkají.

Osobní železniční dopravu mezi Prahou a Ostravou poskytují nově tři
Osobní železniční dopravu mezi Prahou a Ostravou poskytují nově tři

Soukromí dopravci Leo Express a Regiojet svůj komfort cestujícím ve Zlínském nadále nenabídnou.

"Byli bychom rádi, kdyby sem pendolina zajížděla, ale v dohledné době to nevidím reálně," říká náměstek zlínského hejtmana Jaroslav Drozd, který má dopravu ve své kompetenci.

Lidé mohou dnes využívat jediný přímý spoj ze Zlína do Prahy: ten však vyjíždí po páté hodině ráno a není tak rychlý ani pohodlný.

"Navíc bývá hlavně v pondělí hodně plný," postěžoval si Tomáš Dušánek, který často cestuje vlakem ze Zlína do Prahy.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Jančura řekl, že by tady zavedl více přímých železničních linek, ale pouze v případě, že by ministerstvo dopravy přestalo České dráhy dotovat. Neuspěl však: proto zavedení přímého spojení Zlína s hlavním městem odkládá.

"Trasa Praha - Ostrava je jediná, kde se mohou tři přepravci uživit," míní Jančura. Připomněl ještě, že Student Agency vozí lidi ze Zlína do Olomouce a odtud vlakovým expresem do Prahy šestkrát denně.

Ministerstvo dopravy provoz pendolin nedotuje, ta jezdí na komerční bázi. Ostatní rychlíky Českých drah však stát podporuje.

"Je těžké na méně vytížených trasách konkurovat někomu, kdo pobírá dotace," podotkl mluvčí Leo Expressu Petr Kopáček.

Po Valašsku zamíří RegioShark i do Zlína a na Slovácko

Nové jízdní řády Českých drah přinášejí Zlínskému kraji více spojů bez přestupu, a tedy snadnější cestování.

Změny to sice nejsou radikální, nicméně mnoho lidí potěší. Důležité je, že České dráhy jízdní řád neproškrtaly. Naopak: nasadí přímé vlaky z Rožnova pod Radhoštěm do Kojetína a z Kroměříže do Rožnova, denně bude jezdit také spěšný spoj ze Zlína do Olomouce a jeden až do Jeseníku. Ze směru od Velkých Karlovic přibude přípoj na rychlík ze Vsetína do Prahy a další vlaky RegioShark.

Polské vlaky Pesa Link II, které budou v Česku jezdit pod názvem RegioShark,...
Polské vlaky Pesa Link II, které budou v Česku jezdit pod názvem RegioShark,...

Lidé ve Zlínském kraji se budou stále častěji setkávat s vlaky RegioShark.

"Od října jezdí první souprava na trati Valašské Meziříčí - Rožnov. Do konce roku čekáme druhou, která bude jezdit na jih z Valašského Meziříčí do Kojetína. Počítáme, že dvě nové soupravy nasadíme také do konce března a další dvě do konce srpna," upřesnil ředitel krajského centra osobní dopravy Českých drah Ludvík Urban.

RegioShark bude nejvíce jezdit po trati Kojetín - Valašské Meziříčí - Rožnov, ale měli by jej využívat i lidé ze Zlína či Uherského Brodu.

Regionální vlaky ve Zlínském kraji ujedou příští rok 3,613 milionu kilometrů, což je podobná vzdálenost jako letos. České dráhy vypraví v pracovní dny v průměru 493 regionálních spojů a o víkendech 389. Zlínský kraj na ně poskytne dotaci 264 milionů korun, dalších 90 milionů dá stát.

České dráhy zároveň v příštím roce mírně podraží, týkat se to bude zejména jednorázových kilometrických jízdenek. Ceny budou vyšší zhruba o 5 procent (více o zdražení čtěte zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.