Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Právníci zákazníků Volkswagenu: V dieselgate sehrál klíčovou roli Bosch

  18:04aktualizováno  18:04
Německý dodavatel automobilových součástek Robert Bosch se měl podílet na plánu automobilky Volkswagen obcházet americké zákony o emisích. Uvedli to právníci amerických majitelů naftových aut značky Volkswagen s nadměrnými emisemi.

Robert Bosch dodává mimo jiné i řidicí jednotky do motorů Volkswagen. | foto: Profimedia.cz

Právníci dotčených majitelů vozů se u soudu v San Francisku odvolali na dokumenty, které prý žalující straně předala sama automobilka. Většina obvinění vůči společnosti Robert Bosch však vzhledem k důvěrnému charakteru těchto materiálů zůstává pod zámkem, uvedli právníci žalující strany.

„Bosch hrál v tomto podvodném podniku klíčovou roli a pěkně z toho profitoval,“ stojí podle agentury Reuters v soudních spisech.

Bosch dodává Volkswagenu „mozek motoru“

Mluvčí společnosti Bosch bez dalších podrobností uvedla, že firma bere obvinění vážně a spolupracuje s několika institucemi. Volkswagen se k věci odmítl vyjádřit. Uvedl pouze, že na mnohamiliardové urovnání žaloby kvůli skandálu kolem falšování testů emisí v jeho vozech to nebude mít žádný vliv.

Všechny články o aféře dieselgate najdete zde

Bosch vyrábí řídící jednotku motoru, která se často označuje jako „mozek“ motoru a kterou využívají někteří přední světoví výrobci aut včetně německého Volkswagenu. Právě řídící jednotka v dieslových motorech VW obsahovala software, který dovedl při testech oklamat emisní měřiče.

O roli Bosche v celé aféře se tudíž mluvilo de facto od začátku. Formální obvinění vůči společnosti ale zatím vzneseno nebylo. Němečtí vyšetřovatelé však už v prosinci uvedli, že zkoumají, zda některý ze zaměstnanců této společnosti do skandálu kolem falšování testů emisí v autech od Volkswagenu nebyl zapleten.

Aféra dieselgate

V únoru potom i samotná firma Bosch oznámila, že zahájila kvůli možnému podílu svých lidí na dieselgate vnitřní vyšetřování (psali jsme zde).

Software byl v 11 milionech aut

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že po celém světě software instaloval do zhruba 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto.

Bosch dodává Volkswagenu software a součástky. Zodpovědnost za to, jak je software využit pro regulaci výfukových zplodin a spotřeby paliva, ale podle firmy leží na výrobcích aut.

Autoři: ,


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.