Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Chceme vlaky na 300 km/h a už v roce 2025, zaúkolovali poslanci vládu

  9:29aktualizováno  9:29
Do debat o vysokorychlostních tratích v Česku zásadně vstoupili poslanci napříč všemi stranami. Ve Sněmovně protlačili usnesení, které vládu zaváže, aby zrychlila přípravy a výstavbu rychlých tratí. Zároveň má vláda zakázat ministerstvu dopravy a SŽDC vymýšlet tratě s rychlostí nižší než 300 kilometrů v hodině.
300 km/h umí jet například vlaky společnosti Eurostar, které jezdí tunelem pod Lamanšským průlivem a spojují Británii, Francii a Belgii.

300 km/h umí jet například vlaky společnosti Eurostar, které jezdí tunelem pod Lamanšským průlivem a spojují Británii, Francii a Belgii. | foto: AP

Kvůli rychlým vlakům se spojili dopravní experti všech stran, které jsou ve Sněmovně. Napříč stranami prosadili usnesení, v kterém dali vládě jednotlivé úkoly.

„Je to projekt, který se týká všech občanů České republiky. Chceme, aby došlo v dopravní obslužnosti k revoluci. Bude to nejvýznamnější projekt pro příští desetiletí,“ říká poslanec František Laudát. Podle poslance Martina Kolovratníka je symbolické, že se na podporu rychlých vlaků spojily všechny strany.

GLOSA: Nekončící pohádka o rychlovlacích

Poslanci předložili vládě konkrétní seznam kroků, jak má dál postupovat v přípravě rychlých spojení. Podle Kolovratníka je reálné, aby se při urychlení projektování začalo stavět v roce 2025; dosud premiér mluvil nejdříve o roce 2035.

„Ztratili jsme 26 let vývoje, budeme jen dohánět ztrátu,“ míní poslanec Karel Šidlo. „Dostáváme se do pozice zamindrákované země, která má velice špatnou pověst s výstavbou dopravní infrastruktury,“ podotkl Laudát.

Velkou změnou je i přístup poslanců k samotné rychlosti. Zatímco SŽDC a ministerstvo dopravy často mluví o maximální rychlosti 250 kilometrů v hodině, poslanci vidí jako minimum rychlost 300 kilometrů v hodině. „Nesmí nastat snaha upravovat stávající tratě, musí to být v nových trasách,“ dodal Šidlo. O něco takového se pokouší už SŽDC na trase Brno - Přerov, kde studie vyšla tak, že rychlovlak na 300 kilometrů v hodině bude pomalejší (více čtěte zde: Studie na rychlovlaky popřela fyziku. Rychlejší trať = pomalejší cesta).

V Česku je zatím maximální rychlost vlaků 160 kilometrů v hodině, po otevření ejpovického tunelu bude 200 kilometrů v hodině. V Evropě vznikají mezitím další stovky kilometrů nových tratí. Tento týden se otevřelo například nové rychlé spojení mezi Paříží a Bordeaux.

Záměr rychlodráhy z Prahy do Drážďan:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.