Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Chceme vlaky na 300 km/h a už v roce 2025, zaúkolovali poslanci vládu

  9:29aktualizováno  9:29
Do debat o vysokorychlostních tratích v Česku zásadně vstoupili poslanci napříč všemi stranami. Ve Sněmovně protlačili usnesení, které vládu zaváže, aby zrychlila přípravy a výstavbu rychlých tratí. Zároveň má vláda zakázat ministerstvu dopravy a SŽDC vymýšlet tratě s rychlostí nižší než 300 kilometrů v hodině.
300 km/h umí jet například vlaky společnosti Eurostar, které jezdí tunelem pod Lamanšským průlivem a spojují Británii, Francii a Belgii.

300 km/h umí jet například vlaky společnosti Eurostar, které jezdí tunelem pod Lamanšským průlivem a spojují Británii, Francii a Belgii. | foto: AP

Kvůli rychlým vlakům se spojili dopravní experti všech stran, které jsou ve Sněmovně. Napříč stranami prosadili usnesení, v kterém dali vládě jednotlivé úkoly.

„Je to projekt, který se týká všech občanů České republiky. Chceme, aby došlo v dopravní obslužnosti k revoluci. Bude to nejvýznamnější projekt pro příští desetiletí,“ říká poslanec František Laudát. Podle poslance Martina Kolovratníka je symbolické, že se na podporu rychlých vlaků spojily všechny strany.

GLOSA: Nekončící pohádka o rychlovlacích

Poslanci předložili vládě konkrétní seznam kroků, jak má dál postupovat v přípravě rychlých spojení. Podle Kolovratníka je reálné, aby se při urychlení projektování začalo stavět v roce 2025; dosud premiér mluvil nejdříve o roce 2035.

„Ztratili jsme 26 let vývoje, budeme jen dohánět ztrátu,“ míní poslanec Karel Šidlo. „Dostáváme se do pozice zamindrákované země, která má velice špatnou pověst s výstavbou dopravní infrastruktury,“ podotkl Laudát.

Velkou změnou je i přístup poslanců k samotné rychlosti. Zatímco SŽDC a ministerstvo dopravy často mluví o maximální rychlosti 250 kilometrů v hodině, poslanci vidí jako minimum rychlost 300 kilometrů v hodině. „Nesmí nastat snaha upravovat stávající tratě, musí to být v nových trasách,“ dodal Šidlo. O něco takového se pokouší už SŽDC na trase Brno - Přerov, kde studie vyšla tak, že rychlovlak na 300 kilometrů v hodině bude pomalejší (více čtěte zde: Studie na rychlovlaky popřela fyziku. Rychlejší trať = pomalejší cesta).

V Česku je zatím maximální rychlost vlaků 160 kilometrů v hodině, po otevření ejpovického tunelu bude 200 kilometrů v hodině. V Evropě vznikají mezitím další stovky kilometrů nových tratí. Tento týden se otevřelo například nové rychlé spojení mezi Paříží a Bordeaux.

Záměr rychlodráhy z Prahy do Drážďan:

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.