Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poslanci kývli na výjimku pro klíčové stavby za padesát miliard

  9:47aktualizováno  17:36
Na změnu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, která umožní dokončit klíčové dopravní stavby s využitím peněz z Evropské unie, kývli ve středu ve zrychleném režimu poslanci. Už před tím ráno oznámil premiér Bohuslav Sobotka z Bruselu, že se mu podařilo vyjednat souhlas s řešením, které Česko zvolilo, i od Evropské komise.
Stavba dálnice. Ilustrační foto

Stavba dálnice. Ilustrační foto | foto:  Dan Materna, MAFRA

Sobotka jednal s předsedou Evropské komise Jean-Claude Junckerem, který mu potvrdil, že vyjednávání české vlády s Evropskou komisí o problematice EIA dospělo do zdárného konce.

Prioritní stavby

D3 obchvat Českých Budějovic
- D3 0310/I Úsilné - Hodějovice (7,2 km)
- 0310/II Hodějovice - Třebonín (12,6 km)

D6 obchvaty obcí Řevničov, Lubenec, Krušovice
- D6 Lubenec obchvat (8,2 km)
- D6 Řevničov, obchvat (4,2 km)
- D6 Nové Strašecí - Řevničov (5,6 km)

D48 Frýdek Místek - obchvat (8,6 km)

D35 Opatovice - Ostrov
- D35 Opatovice nad Labem - Časy (12,8 km)
- D35 Časy - Ostrov (13 km)

D49 Hulín - Fryšták (17,3 km)

D55 Otrokovice obchvat JV (3,1 km)

D11 Hradec Králové - Smiřice (15,2 km)

I/11 Ostrava, prodloužená Rudná (6,5 km)

D1 Říkovice - Přerov (10,1 km)

Modernizace železniční trati Sudoměřice - Votice

Zdroj: Ministerstvo dopravy

„Podařilo se odblokovat deset, respektive čtrnáct staveb za padesát miliard korun,“ řekl o několik hodin později poslancům v Praze ministr životního prostředí Richard Brabec.

„Ministerstvo životního prostředí vydá závazné stanovisko k vlivům aktuálního technického řešení záměru na životní prostředí. Stanovisko bude mít omezenou platnost pět let a bude jedním z podkladů pro vydání rozhodnutí v navazujících řízeních, v tomto případě to bude stavební povolení,“ uvedl ministr Brabec.

Zvolené řešení označili podle něj za právně čisté i vládní právníci. Pro zákon, který poslanci schválili během jediného dne za necelé dvě hodiny, bylo 129 ze 132 přítomných poslanců, žádný nebyl proti.

Už po prázdninách, až zákon potvrdí i Senát a prezident Miloš Zeman, by mělo být možné získat stavební povolení, zahájit výběrová řízení na dodavatele a příští rok stavět.

Kvůli neplatným posudkům přitom dosud hrozilo, že se zpozdí výstavba desítek úseků dálnic kvůli potřebě nových posudků dopadu staveb na životní prostředí (čtěte Stavby dálnic jsou ohroženy).

Evropská komise potvrdila seznam deseti prioritních dopravních staveb, podle premiéra Bohuslava Sobotky se některé začnou stavět už příští rok.

„Nyní konečně můžeme plynule dostavit dopravní tepny v ČR za významné pomoci evropských prostředků,“ uvedl předseda vlády.

29.června 2016 v 18:58, příspěvek archivován: 29.června 2016 v 19:31

Novela EIA byla dnes schválena ve zrychl.čtení přesně podle plánu. Oceňuji postoj opozice, návrh neblokovala a upřednostnila zájem republiky

Ministr dopravy Dan Ťok to označil za záchranu staveb, které mají vliv na občany v celé zemi. „Můžeme tak pokračovat ve výstavbě dalších více než sto dvacet kilometrů silnic a zapojit do nich dál evropské peníze,“ uvedl v tiskovém prohlášení.

Sobotka připomněl, že bez dohody s komisí by Česko nemohlo na stavby čerpat evropské peníze. „Součástí té dohody je, že na všechny tyto stavby budou použity evropské fondy a že to Evropská komise nebude zpětně žádným způsobem zpochybňovat,“ poznamenal premiér. Spoluúčast EU při financování se pohybuje v desítkách miliard korun, záviset bude na tom, jak rychle se reálně podaří stavět a peníze čerpat.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.