Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poslanci přehlasovali Havlovo veto o obchvatu

  13:49
Ani prezidentův odpor nezabránil poslancům v prosazení zákona o dálničním obchvatu Plzně. Zákonodárci ve sněmovně přehlasovali veto Václava Havla a poměrem 145 ku 13 hlasům definitivně rozhodli o tom, že pozemky pro dálnici vedoucí přes vrch Val jsou veřejným zájmem.

Jak se vyvíjel spor o plzeňský obchvat si PŘEČTĚTE ZDE!

K rukám prezidenta Havla se kontroverzní zákon dostal až po rozhodnutí Vrchního soudu z 28. března. Výrok, proti němuž nebylo odvolání, zněl ve prospěch ministerstva pro místní rozvoj, které prosadilo delší trasu přes vrch Val-Valík.

Zklamáni byli naopak ekologičtí aktivisté, starostové obcí a majitelé pozemků v okolí Valu.

Havel zákon 13. dubna Poslanecké sněmovně vrátil, protože nesouhlasil s jeho účelovostí a speciálním zaměřením pouze na jednu stavbu.

Za nejzávažnější nedostatek považoval fakt, že zákon vstupuje do již zahájených a neukončených správních řízení, která jsou vedena podle platného práva.

"Domnívá se, že tímto způsobem mohou být v některých případech porušena práva a právem chráněné zájmy občanů," uvedl prezidentův mluvčí Ladislav Špaček. Ohrožena by tak mohla být právní jistota a důvěra v právo účastníků řízení.

Názor, že zákon omezuje některá práva chráněná Listinou základních práv a svobod, zastávají i někteří poslanci. Přesto napodruhé hlasovala pro přijetí ještě větší část z přítomných než při prvním schválení.

Vyvlastnění ve veřejném zájmu
Za vyhlášením stavby obchvatu za veřejný zájem se skrýval jediný cíl - umožnit investorovi rychlý výkup pozemků, který se projekt týká.

Veřejným zájmem se tak stanou všechny stavby v rámci dálnice D5 v asi 22 kilometrů dlouhém úseku Ejpovice - Sulkov.

Pokud se majitel a investor nedohodnou na ceně pozemku do třiceti dnů od doručení nabídky s cenou určenou znalcem, bude pozemek vyvlastněn.

Obchvat má být za čtyři roky
Stejně jako není odvolání proti rozhodnutí Vrchního soudu, nemůže ani prezident vrátit sněmovně podruhé schválený zákon. Za současných podmínek má být obchvat na dálnici D5 dokončen v roce 2005.

Do centra západočeské metropole tak denně díky novému úseku dálnici nejedou zhruba dvě tisícovky nákladních automobilů, které míří z hraničního přechodu Rozvadov na Prahu.

Skončil také mnohaletý spor o to,  zda obchvat může vést skrz vrch Val u Štěnovic. Ačkoliv senát vrchního soudu v roce 1997 konstatoval, že investor nezískal povolení k zásahu do vrchu Val a územní rozhodnutí na stavbu proto zrušil, koncem března  přiklonil k opačnému stanovisku a argumety žalobců neuznal.

Advokát odpůrců delší trasy - obcí Štěnovice, Útušice, majitelů pozemků a dvou občanských sdružení Petr Kužvart bezprostředně po verdiktu soudu řekl, že jeho klienti mají ještě možnost se stavbě obchvatu bránit.

"Musíme se poradit o dalším postupu. Alternativ je několik a nemusejí znamenat útok proti rozsudku. Střet se dostává do jiné polohy, ale podle mého názoru nekončí," uvedl Petr Kužvart.

Verdikt přinesl šampaňské i smutek
Jásot, výbuchy radosti ale i smutek vnesl verdikt vrchního soudu mezi účastníky sporu o plzeňský obchvat. Zatímco představitelé ministerstva pro místní rozvoj a plzeňského magistrátu nadšeně výroku senátu tleskali a hned v soudní síní otevřeli láhev šampaňského, odpůrci trasy obchvatu netajili své zklamání.
Náměstek plzeňského primátora Petr Otásek označil verdikt soudu za vítězství politické reprezentace města. "Když jsme nastoupili na radnici, řekli jsme, že naším prioritním úkolem je začít stavbu obchvatu. Podařilo se. Teď ještě tu dálnici musíme co nejdříve postavit, abychom Plzeň oprostili od zničujících dopadů kamionové dopravy," prohlásil Otásek.

Advokát ministerstva pro místní rozvoj Jan Kocina se neobává případných střetů s odpůrci delší trasy obchvatu. "Pokud se to stane, pak se to docela těším," řekl advokát nabitý po výroku soudu euforií. "Pane kolego!" volal vzápětí na Kocinu právník plzeňského magistrátu Milan Duda se sklenicemi šampaňského v rukou.
Nálada poražených byla opačná
"Jsem z toho velice, velice zklamaný. Podle mne vrchní soud dnes popřel všechny závěry, ke kterým dospěl v roce 1997, kdy naši žalobu uznal a územní rozhodnutí na stejnou trasu zrušil," sdělil už na první pohled zaskočený starosta Štěnovic Jan Nový.
Autor: Petr Ježek - TVD

Právník Jan Kocina, který hájil vítěznou stranu - ministerstvo pro místní rozvoj - se však domnívá, že možnost stavbu zablokovat už neexistuje. "Odpůrci už podle mě nemají možnost, jak se výstavbě delší trasy bránit."

"Budeme respektovat rozhodnutí soudu. Určitě se budem snažit jednat s investorem - Ředitlestvím silnic a dálnic - a domluvíme se s obcemi a vlastníky dotčených pozemků na dalším postupu. Teď momentálně nevíme, co máme říct," řekla mluvčí ekologického sdružení Děti Země Adéla Kubíčková.

Plzeňský primátor Jiří Šneberger označil rozhodnutí soudu za potvrzení faktu, že při prosazování plánování trasy obchvatu neobcházeli představitelé Plzně a státních orgánů zákony. "Věříme, že se podaří dostavět obchvat co nejdříve," konstatoval primátor.

Primátor se modlil, právníci odpůrců dřeli do noci
Všech přirozených i nadpřirozených prostředků se před úterním začátkem dvoudenního líčení u pražského Vrchního soudu snažily využít obě strany sporu o vedení obchvatu kolem Plzně.

Primátor Plzně postál - ačkoli je nevěřící - u jeruzalémské zdi nářků.  Advokáti odpůrců vládní varianty SUK-2 zase celou noc hledali poslední právní kličky, kterými by zvrátili hrozící rozhodnutí v jejich neprospěch.

Podívejte se na video.

Obchvat Plzně: SUK 2 - vládní varianta, KUO - Kužvartova varianta.

Před verdiktem u Vrchního soudu v Praze. Vlevo obhájce starostů a ekologů Petr Kužvart. (28. března 2001)

Před verdiktem u Vrchního soudu v Praze. Vlevo obhájce starostů a ekologů Petr Kužvart. (28. března 2001)

Před verdiktem u Vrchního soudu v Praze. Vlevo obhájce starostů a ekologů Petr Kužvart. (28. března 2001)

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.