Přišla móda růžových vín, regály vinoték a hypermarketů zrůžověly a zákazníci nakupují jak diví.
A obchodníci se jim snaží prodat i to, co by už sami nepili. Nabízejí vína, která už měla být dávno prodaná a vypitá. Jasně to ukázal náš poslední test vín - čtěte Růžová vína v obchodech? Někdy katastrofa
Deset odborníků, kteří hodnotili růžová vína z tuzemských vinic a z tuzemských obchodů, označilo většinu vzorků za vína přestárlá a nepitelná. Katastrofa, taková vína se už nemají prodávat, mají svá nejlepší léta za sebou, shodli se všichni. Přesto jsme je koupili tam, kde nakupuje většina zákazníků - v hypermarketech a vinotékách.
Zdá se, že se s růžovými víny děje to, co každoročně s burčákem: obchodníci využívají zájmu zákazníků, aby prodali cokoliv. Kdo to pozná? Víno nemá žádné datum trvanlivosti, teoreticky se tedy může prodávat, dokud se nevyprodá.
Tuzemská vína z cizích vinic
Druhá zpráva je sice z jiného soudku, ale vlastně o tomtéž.
Při marketingové akci na podporu prodeje tuzemských vín pod značkou Vína z Moravy, vína z Čech, jež má garantovat tuzemský původ vína, prodávaly obchody Interspar i vína slovenská a maďarská. Tuzemské bylo jen sídlo firmy, která víno dovezla a stočila do lahví. Kde je ten "velmi přísně sledovaný původ hroznů“, který sliboval Vinařský fond při startu této kampaně? Státní zemědělská a potravinářská inspekce zahájila správní řízení s obchodním řetězcem i společností Bohemia sekt, která vína dodala, za to, že klamavým označením uvedly spotřebitele v omyl.- čtěte Inspektoři potvrdili, že vína označovaná jako vína z Moravy jsou ze Slovenska
Výrobce se hájil obligátním selháním lidského faktoru a vína s logem rychle stáhl z trhu.
A Interspar ujistil, že sjednal nápravu. Jenže ještě týden poté nabízel v Litoměřicích pod cedulí Naše speciální nabídka vín z Moravy a Čech další zahraniční vína: například Modrý Portugal Klasik z oblasti Mátrai Borvidék a Cabernet Sauvignon z oblasti Veneto.
A pokud vím, ani jedna z těchto oblastí neleží v Čechách nebo na Moravě.
Propagační akce v Intersparu skončila, "vína z Moravy“ se vyprodala nebo vrátila do svých regálů, kde už se svým tuzemským původem nechlubí. Nic moc se tedy nestalo.
Zůstaly jen pochybnosti a otázka, k čemu vlastně taková značka slouží. Má zákazníkovi sdělit, že jde o víno z našich vinařských oblastí? Na to nepotřebuje žádné speciální logo, když se chce dozvědět, odkud víno pochází - může si to přečíst přímo na lahvi.
Má mu snad říci, že jde o víno kvalitnější než jiné? To ale není pravda. Logo mohou získat všechna vína, která splňují podmínky vinařského zákona pro jakostní víno nebo jakostní víno s přívlastkem.
Vinař musí prokázat, že hrozny byly při sklizni zatříděny podle cukernatosti a víno bylo před uvedením na trh schváleno komisí expertů Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Ale taková jsou všechna jakostní a přívlastková vína. Značka Víno z Moravy, víno z Čech, i když visí na správném víně, tedy jen potvrzuje, že víno odpovídá českému vinařskému zákonu. A to je podle mého názoru trochu málo.
Chápu, že se Vinařský fond snaží zákazníky přesvědčit, aby před zahraničními víny dávali přednost českým. Jen si nejsem jistá, že k tomu zvolil správný způsob.
Žádná značka nezlepší kvalitu vína, ba co víc - u nespokojeného zákazníka může mít přesně opačný efekt. Pokud ho tuzemské víno jednou zklame, příště sáhne po chilském. Lépe by tuzemským vínům prospělo, kdyby se pro jejich prodej podařilo zajistit lepší podmínky.
Po celá ta léta, co testujeme vína z obchodů, slyšíme nářky vinařů na to, že se s vínem v obchodech nezachází tak, jak by potřebovalo. Výsledkem pak je verdikt testu: víno za zenitem. Jinak řečeno - víno bylo (možná) dobré, ale to už je pryč. Třeba proto, že se lahve stěhovaly z chladu do tepla nebo že na ně dlouho svítilo světlo... To vše urychluje stárnutí vína. O tom, že špatné skladování může vínům uškodit, se mluví dlouho, dodnes však neexistuje žádná odborná studie, která by přinesla konkrétní důkazy.
A mohla by se otevřít diskuse o tom, proč víno nemá jako jediný potravinářský produkt (spolu s destiláty) datum trvanlivosti a předepsané skladovací podmínky. Vždyť i víno stejně jako ostatní výrobky podléhá času. Nekazí se tak rychle jako jogurty, ale určitě rychleji než tuňák v konzervě.
Kdyby mohli vinaři prokázat, že špatné skladování poškozuje víno, lépe by se jim jednalo s obchodníky.