Radim Jančura, majitel Student Agency.

Radim Jančura, majitel Student Agency. | foto: Radek Miča, MAFRA

Nejvíce peněz za povinné slevy získaly loni Jančurovy vlaky a autobusy

  • 176
Povinně nařízené slevy v komerčních autobusech a vlacích stojí daňové poplatníky opět více než v minulosti. Stát loni na kompenzacích pro studenty či postižené zaplatil 232 milionů korun. V meziročním porovnání jde o nárůst pět milionů.

Ukazuje to přehled, který MF DNES získala z ministerstva dopravy. Podle něj je jednoznačně největším příjemcem kompenzací Radim Jančura a jeho dvě dopravní firmy: autobusy Student Agency a vlaky RegioJet. V součtu mu stát proplatil přes 93 milionů korun, což je čtyřicet procent celkového objemu.

Jde o data pouze za komerční vlaky a autobusy. Podstatně větší objem, který se ale nikde nezveřejňuje, jde do státem a kraji objednaných vlaků a autobusů, kde je součástí celkové úhrady dopravcům.

Oproti roku 2013 narostl objem kompenzací Jančurovým firmám o 21 milionů korun. „Rostl nám výrazně počet cestujících celkově,“ vysvětluje nárůst plateb od státu Jančura.

Jen RegioJet loni zaznamenal růst o více než 50 procent, o více než desetinu stoupl počet cestujících v autobusech. Podle Jančury tvoří kompenzace necelou desetinu celkových tržeb z jízdného.

Kompenzace slev z jízdného (největší příjemci)
Společnost (Skupina)Rok 2013 (Kč)Rok 2014 (Kč)
Student Agency42 954 59951 923 836
RegioJet29 516 78341 503 005
České dráhy42 349 71729 428 919
Leo Express16 105 20317 869 206
Arriva 16 738 38915 521 261
Icom10 088 17313 339 678
BusLine7 388 8067 077 255
ČSAD Autobusy České Budějovice5 090  1194 878 921
Zemek5 109 8903 929 376

Pokles v kompenzacích naopak zaznamenaly České dráhy i některé velké autobusové firmy. Drahám objem kompenzací za dva roky klesl na polovinu. ČD dostávají peníze za provoz vlaků mezi Prahou a Ostravou, podobně jako další dopravce Leo Express. Ten loni rostl.

„Pro hlubší analýzu příčin těchto trendů by byly potřeba údaje o výši plného obyčejného jízdného jednotlivých dopravců, z něhož se slevy počítají, údaje o počtu zlevněných jízdenek podle jednotlivých kategorií,“ dodává Jan Tichý, odborný asistent Fakulty dopravní ČVUT a předseda neziskové organizace IODA, která se zabývá dopravními statistikami.

Stát nařizuje dopravcům poskytovat slevy i na ryze komerčních spojích v různé výši studentům, dětem do šesti let, tělesně postiženým a jejich doprovodu. V minulosti platil i za seniory, z úsporných důvodů ale tyto slevy zrušil. Před dvěma lety se mluvilo o kompletním zrušení slev, ale ty nakonec zůstaly.

Ministerstvo dopravy loni provedlo několik kontrol, zda dopravci se slevami nepodvádějí, žádné větší pochybení ale inspektoři nenašli. Od loňského roku musí všichni dopravci prokazovat nárok na kompenzace konkrétními jízdenkami, nikoliv jen podle přepravních průzkumů.