Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz.

Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz. | foto: České dráhy

Jel jsem na dvě směny. Práce a vysvětlování nesmyslů, říká exšéf ČD

  • 141
Odvolaný šéf Českých drah Daniel Kurucz se domnívá, že za jeho koncem stojí hlavně problémy v komunikaci s ministrem dopravy Antonínem Prachařem. "Pan ministr bohužel nepochopil, že jsme akciová společnost a ne státní organizace," říká v rozhovoru. Změny ve společnosti podle něj budou na konci roku zajímat ratingovou agenturu.

Daniel Kurucz je velkým fanouškem basketbalu. Jeho oblíbeným klubem je San Antonio z NBA. „Jedním z důvodů je i to, že je tam 19 let stejný trenér. Majitel mu prostě dal důvěru a věděl, že se nemusí hned dařit a že nejhorší je vedení stále střídat,“ říká Kurucz.

Jako „trenér“ ČD dostal Kurucz od „majitele klubu“ Antonína Prachaře padáka po necelých devíti měsících (více čtěte zde).

Nemáte výčitky vůči Pavlovi Krtkovi, že převzal funkci po vás, když jste ho sám přijímal?
Absolutně ne. Věděl jsem, že mé odvolání je už prakticky hotové a naléhal jsem na něj, aby tu funkci vzal.

Kdy začaly vaše spory s ministrem dopravy a kvůli čemu byly?
Asi měsíc po jmenování. Pozval si mě ministr financí kvůli vysvětlení nějaké záležitosti. Loajálně jsem o tom informoval Prachaře. Den po schůzce mi vyčetl, že ho obcházím a chodím za Babišem. To se stalo ještě jednou, pak mi oznámil, že mě prostě vyhodí. Zásadní zlom pak nastal ve chvíli, kdy jsem odmítl ČD Cargo schválit miliardový nákup skladovací haly v Lovosicích (o nákupu čtěte zde).

Jak se konkrétně projevovala špatná komunikace, což je oficiální důvod vyhazovu?
Komunikace je vždy záležitost dvou lidí. Navrhoval jsem ministrovi pravidelné schůzky, neuspěl jsem. Přicházel s velmi nestandardními požadavky, například abych mu dodal osobní údaje některých zaměstnanců. To jsem odmítl, protože to může jen dozorčí rada. Pan ministr bohužel nepochopil, že jsme akciová společnost a ne státní organizace.

Kolik času jste trávil poslední dobou skutečnou prací a kolik ochranou své pozice?
Jel jsem v podstatě na dvě směny. Jednu jsem pracoval pro České dráhy a druhou bylo vysvětlování nepravdivých informací, které se o mně šířily.

Jednou z výtek ministra bylo, že pomalu postupujete s převodem nádraží. Jak to bylo?
To je jedna ze lží. Jeli jsme podle plánu, ale přes tři měsíce ležel na ministerstvu námi připravený dopis, který měli poslat na Evropskou komisi. Návrh usnesení k souhlasu s převodem jsme udělali ještě s tehdejším generálním ředitelem SŽDC Jiřím Kolářem v březnu, Prachař ho přinesl na vládu na konci října. To myslím mluví za vše.

Mluví se také o tom, že jste prý šel na ruku Pentě kvůli Masarykově nádraží...
Zdědil jsem x smluv, které se tu uzavřely za pana Bazaly. Jsou nevýhodné a Penta by po nás teď mohla chtít dokonce i to, abychom se podíleli finančně na výstavbě, jde o peníze v řádu miliard. Podařilo se nám dojednat, že místo toho nám nakonec dají část peněz dříve, než smlouva předpokládala. Pan náměstek Feranec má stále představu, že Pentu nějak zmáčkne a dostane z ní více, ale smlouvy jsou jasné. Ten projekt je dobrý, pro Dráhy za dané situace výhodný. Ale zřejmě se řeší nejen byznys, ale i politika, o které nevím.

Dostal jste už nějaké nabídky na novou práci?
Ano, už je řeším. Jsou i z dopravy. Nemám konkurenční doložku, takže k nim mohu jít prakticky hned. Platí ale, že bych si rád spíše teď ujasnil, co dál. Budu teď mít více času na trénování basketbalu i komentování, na to se těším.

Říkáte, že se za vás zlepšilo hospodaření, v čem konkrétně?
Reálně firmě šetříme miliardy korun. Nejen tím, že jsme odmítli třeba nákup Lovosic nebo další sérii nákupu railjetů. Provozní výsledek se výrazně zlepšil. Přesoutěžili jsme spoustu smluv, třeba naftu máme o pětinu levněji než dříve. Omezily se výdaje na marketing, to může taky někomu vadit.

Jak se budou Dráhy dál vyvíjet?
Jsem rád, že pan ministr mě v podstatě pochválil, když řekl, že vedení má pokračovat ve vytyčené strategii. Pevně doufám, že už se spokojí s mým odchodem a už nebude blokovat některé záležitosti, jakou jsou převody nádraží. Myslím, že to bude složité vysvětlovat na konci roku ratingové agentuře, proč dochází k takovým změnám a na rating to může mít vliv. Budu ale držet Drahám palce, ta firma mi přirostla k srdci.